Článek
Čtyřoký pohrobek
Facelift Octavie třetí generace byl mnohými nazýván Kabaňovým pohrobkem – kontroverzní design dělených světel veřejnost nejprve odmítala a posílala tehdejšího šéfdesignéra automobilky Škoda Auto na pranýř. Návrhář, který participoval na Volkswagenu Lupo nebo Bugatti Veyronu, nakonec zakotvil u skupiny BMW, konkrétně coby šéf designu v Rolls-Royce – takže docela fajn vyhnanství, ne? No a naše čtyřočko? Zvykli jsme si, fungujeme dál a s napětím vyhlížíme čtvrtou generaci.
Obří ledviny
Paradoxně se nové masky chladiče nelíbily jen lidem v Česku. Sousedé na Slovensku je většinově přijali a veřejnost v zámoří se dokonce pídila po ještě větších nozdrách. Mluvíme samozřejmě o vozech značky BMW a jejich hlavním poznávacím prvku na přídi.
Po internetu proběhlo mnoho posměšných obrázků a narážek, nicméně dnes už jsme všichni s novým vzhledem smíření. A docela se nám líbí. Když jsme u velikosti – koukněte na předek Lexusu nebo Mercedesu, jejich kryty „radiátorů“ jsou daleko masivnější. Nebyla to tak trochu kampaň proti Mnichovanům?
Jako vejce vejci
Poznáte na první dobrou podle přídě, na kterou limuzínu od Mercedesu právě hledíte? Nejspíš ne, protože jde o úmyslné sjednocení designového jazyku. Takže pokud si spletete třídu C s třídou E, nebo dokonce s nejvyšší řadou S, nezoufejte – je to naprosto běžné. Méně movití zákazníci tohle naopak vítají – koupí si sice nižší třídu, ale ta vzhledem působí stejně reprezentativně jako dražší vozy z vyšších segmentů. A Mercedes z toho profituje, nabízí, prodává…
Nafouklé hatchbacky
Popis pracovního postupu – vezměte hatchback, který se neprodává, přiložte kompresor a nafoukněte ho na tři atmosféry. Fanfáry a ovace, přijíždí další crossover. Auto sice krátce po premiéře zapadne, ale vždy si najde svoji početnou skupinu kupců, protože segment SUV-B neustále roste. Zvýšené kompakty se samozřejmě nelíbí všem, ale těm, kteří mají otevřenou peněženku, většinou ano. To je ten důvod, proč tato vozítka zaplavují portfolia všech významných značek. A lidi zase kupují a kupují a kupují.
Tři sirotci
Snižování objemu, konec poctivých aut, to nemůže vydržet – tyto hlášky se občas objeví na internetových diskuzích. Pak najednou vyjde dlouhodobý test, který litrové tříválce chválí a vše je jinak. Slyšíte o tom, že ten a ten říkal, že to vydrží, tady je důkaz, a vzduchem létají tištěná periodika nebo odkazy na webové stránky. Faktem je, že nejvíce haní ti lidé, kteří se s autem s litrovým tříválcem nikdy nesvezli. Skuteční uživatelé jsou naopak vesměs spokojeni nebo vůbec netuší, že jim pod kapotou pracují pouze tři písty.
Mezisegmentový cestovatel
Když Mitsubishi představilo nové SUV kupé, model Eclipse Cross, hned se zvedla vlna nevole, jak si vůbec automobilka dovolila navázat na původní jméno sportovního vozu. Ford Puma býval malým sportovním vozítkem, dnes jde o fungl nový crossover. A čtete o něm někde hromadnou hanbu? Asi ne, viďte. Nová Toyota Supra? Převlečené BMW Z4 – fuj! Tohle jste mohli číst krátce po představení nástupce legendárního auta. A dnes? Supry nejsou, prodejci se o ně perou, klienti přeplácí a jen pár zarytých vlastenců vzývá do nebes minulou generaci.
Bzučící blázni
Rozvíjející se třída bateriově poháněných vozidel byla dříve jen dopravním prostředkem vybraných nadšenců. Dnes se elektromobily pomalu chytají na poli městských přepravníků a v budoucnosti půjde o plnohodnotná auta bez větších kompromisů. Vozy veřejnost už více méně přijala – když vidíte někoho v elektromobilu, už ho většinou nepovažujete za blázna. Pokud dotyčný řídí Teslu, jdou na jeho adresu kolikrát obdivné pohledy či vztyčené palce.
Milionové baculky
Jsou baculatá, nevzhledná, předražená a zbytečná. O co jde? Přece o luxusní SUV. Lamborghini Urus, Rolls-Royce Cullinan nebo Bentley Bentayga sice vypadají hodně kontroverzně, ale prodávají se – mnohdy hodně dobře. Víte, proč tahle auta vznikla? Designér potřeboval splatit hypotéku? Ne. Vedení automobilky se špatně vyspalo? Ne. Zákazníci řekli – my to chceme a jsme ochotni za to platit. Co z toho vyplývá? Náš zákazník, náš pán.
Ničí to motory!
Současné motory ničí nejvíce jejich samotní uživatelé, nikoli dokola diskutovaný systém samočinného zastavení a startu agregátu. Každý výrobce se s touto technikou popral po svém – někdo posílil startér, jiný využívá kondenzátory, třetí zastavěl do vozu přídavný akumulátor. Myslíte si, že jde o primární udělátko pro snížení spotřeby? Omyl! Softwarová hříčka šetří hlavně emise, především při homologačních zkouškách. Oxid uhličitý je totiž strašák většiny evropských úředníků a fanatických Seveřanů, takže aby měli výrobci dobrá čísla, nasadili stop-start. V nových autech je pořád tlačítko na vypnutí – všeobecná panika se nekoná, pokračujeme.
Plnotučná jistota
Dříve byla rezerva povinná, dnes mnoho motoristů ani neví, jak s ní případně zacházet. Opravný sprej je taky pro mnoho lidí velkou neznámou, takže častým řešením nouzové situace je přivolání asistenční služby. Máte lepší auto? Nebudete přece u svého BMW na krajnici klečet a ve značkovém oblečení měnit kolo. Ani nemusíte. Máte totiž pneumatiky se silnými bočnicemi, takže pokračujete dál – sice pomaleji, s varovnou kontrolkou, ale s čistýma rukama.
Stejně budeme jezdit
Cena benzinu je každodenní novinkové téma, na kterém si mnoho firem postavilo slušný byznys. Lov za každou korunou na litru zaměstnává všechny marketéry čerpacích stanic. Nicméně ať už cena létá, jak chce, motoristé buď nadávají a tankují, nebo tankují po hektolitrech. V obou případech utrácí. Už jste někdy zažili, že by lidé hromadně přestali jezdit autem kvůli ceně pohonných hmot? Ne, a asi to ani nezažijete.
Jak se na modernu díváte vy? Jezdíte raději novým autem, preferujete starší vozy nebo volíte alternativní paliva?