Článek
Někdy stačí jen upravit svůj styl jízdy a spotřebu paliva si snížíte, ale jsou i jiné cesty, jak provozní náklady auta snížit. Nejoblíbenější jsou alternativní paliva či systémy pohonu. U nás se nejčastěji setkáte s přestavbami na plyn LPG, někde i CNG, ale jsou samozřejmě i jiné možnosti.
Teoreticky jde na alternativní palivo LPG a CNG přestavět každé auto se spalovacím motorem. A úmyslně nepíšeme jen zážehovým, protože na plyn jde přestavět i diesel, ale to u osobních aut moc smyslu nemá.
Ohledně přestaveb na LPG jsme připravili několik samostatných článků. Nevynecháme ale ani ostatní alternativní pohony, především pak ty hybridní, a také se podíváme mezi elektromobily. Přece jen takových aut bude na trhu více a více.
LPG pohon v ojetinách moc netáhne
Je zvláštní, že i s tak širokou infrastrukturou a daňovými (a tedy hlavně finančními výhodami) se automobilky pohonu LPG moc nevěnují. Koupit se dají jen přestavěné Dacie, Opely a Fiaty a i v těchto případech se jedná vlastně o dodatečné přestavby, nikoli přímo tovární zástavbu systému v tom pravém smyslu.
Někteří výrobci plyn LPG opustili po problémech s kolísavou kvalitou paliva a nemožnosti zachování spolehlivého provozu. Nebo se do něj vůbec nechtějí pouštět, protože má mezi lidmi LPG špatnou pověst. Ale to není typem pohonu jako takovým, ale zpravidla spíše jen nekvalitně provedenými přestavbami, které prostě nefungují správně.
Je to rozhodně škoda, protože pro cílového zákazníka, který toho najezdí hodně, přináší plyn opravdu mnoho výhod hlavně po finanční stránce. Navíc by se dalo čekat, že automobilky systém odladí mnohem lépe než plno úpravců.
Na našem trhu jsou nejrozšířenější z těch novějších aut právě Dacie. Zakazovat je nemůžeme, protože právě díky velkému rozšíření s nimi mají servisy plno zkušeností a ví, na co se zaměřit. Pamatujte ale na opravdu pečlivé dodržování servisního plánu, což ostatně platí pro všechna auta.
Podobné je to i s Opely a Fiaty, i když těch je na trhu v té kategorii relativně mladých aut o poznání méně. Jistou nevýhodou mohou být poměrně vysoké ceny specifických originálních dílů, jako jsou třeba filtry plynné fáze, různé snímače, vstřikovače a podobně. Otázkou ale je, jestli vás bude u auta mimo tovární záruku něco motivovat jezdit pro originální díly do značkového servisu.
CNG se vyplatit nemusí
Automobilky se spíše věnují vozům na CNG. I tento pohon má daňové a finanční výhody a slibuje velice levný provoz. Ovšem ne vždy ta návratnost bude tak rychlá, jak by majitel čekal. Především nákup auta byl vždycky dražší a velice záleží na tom, jak je auto provozováno. Síť plnicích stanic CNG totiž není tak rozšířená jako u LPG a delší provoz na klasický benzin pak výhodnost celého nákupu oddaluje.
Tahle auta byla atraktivní především pro firmy díky nízké daňové zátěži. Když se s nimi jezdilo hodně, dávalo to velký smysl i třeba v porovnání s diesely. Ojetiny s pohonem CNG tak mívají někdy opravdu hodně najeto a to bohužel bývá na jejich stavu znát. Před koupí je tak potřeba pohon dobře prověřit, protože třeba výměna nádrží (někdy i předepsaná v servisním plánu) není nic levného.
Pohonu na CNG se věnuje koncern Volkswagen, plynová auta seženete prakticky u všech jeho mainstreamových značek, tedy samozřejmě i u Škody či třeba u Audi, pokud byste chtěli něco prémiovějšího. Dřívější problémy s korozí a praskáním plynových nádrží, což postihovalo model VW Touran a Passat, by měly být u novějších generací aut už vyřešené. U aut do roku 2011 na to byla svolávací akce. Měly by snad zmizet i dřívější problémy se „zapékáním“ vstřikovačů benzinů a těsněním pod hlavou.
Plynová Octavia na CNG a příbuzné koncernové modely s inovovaným motorem 1.4 TSI (výkon 81 kW, kód motoru CPWA) je vlastně slušná ojetina, ale zvažte, jestli to pro vás dává ekonomický smysl. Takové auto se vyplatí hlavně při vyšších nájezdech.
Pokud by vás lákalo CNG, tak seženete i Opely a některé starší Fiaty. Třeba taková Zafira od Opelu je ve verzi na CNG vlastně velice atraktivní ojetina slibující docela nízké provozní náklady. Pozor ale na bývalé taxíky, bývají to dost unavená auta. To ostatně platí o všech CNG vozech, které slouží v nějaké taxikářské flotile.
Své slovo se snažil říci i Mercedes, dokonce i třídu E jste mohli koupit v plynové verzi na CNG. Byl to velice pohodlný, i když dynamicky ne moc výrazný vůz. Ale aspoň byl vždy spolehlivý. Jelikož byl ale i plynový Mercedes odkázán převážně do role taxíku, nebývá to se stavem ojetin žádná sláva.
Hybridy od Toyoty jsou zázrak
Budeme se opakovat, ale kdo nechce ojetý diesel (a to se dá při pohledu na ceny některých specifických dílů u emisně velmi složitých motorů pochopit), mohl by ho zaujmout hybrid. Pohon automobilky Toyota, který začal svou kariéru v podivném Priusu v roce 1997, se postupně dostal i do dalších a hlavně obyčejných modelů. Výrobce na něm pracoval a dnes je to nesmírně spolehlivý pohon.
Právě hybridnímu pohonu v toyotách jsme věnovali celý samostatný článek, tak vás odkážeme na něj. Tam najdete veškeré potřebné informace. Věřte, že spolehlivější auto než hybrid od Toyoty na trhu ojetin v dané třídě nenajdete.
Toyota ale není sama. Docela slušný hybrid nabízel i Ford, který se v systému Toyoty inspiroval a koupil i některé patenty. U nás se s ním setkáte například v posledním Mondeu, ale bohužel byl dlouho dostupný jen v nepříliš praktické verzi sedan, což jeho masivnímu rozšíření do firemních flotil bránilo. Škoda, protože to fungovalo dobře a hybridní Mondeo umělo jezdit za málo, klidně jen za 4 litry na 100 km. V kombíku se hybrid objevil až později a takové ojetiny jsou drahé, v současnosti běžně přes 500 000 Kč.
A co zkusit elektromobil?
Když utáhnete finančně jen jedno auto a nemáte kde dobíjet, pravděpodobně si tuhle možnost škrtnete rovnou. Ale kdo má možnost spolehlivého dobíjení, na dlouhé cesty má služební nebo jiné auto a potřebuje nějaký bezstarostný druhý vůz do rodiny, mohl by elektromobil dávat opravdu velký smysl.
Nedávno jsme si představili ojetý Nissan Leaf, který je sice ošklivý, ergonomicky nepříliš zdařilý a dynamicky akční zhruba stejně jako ležící mrož, ale umí být spolehlivý a jeho kilometrové provozní náklady jsou opravdu směšné. Jestli najezdíte druhým autem do 100 km denně, mohlo by to ve vašem případě dávat velký smysl.
Elektromobily mají mnoho výhod. Neřešíte tolik kvalitu servisu, nemusíte mít obavu, že se mechanici na nějaké důležité úkony vykašlou, také se nemusíte strachovat, že natankujete nekvalitní palivo, nezaklepou se vám ventily, nespadnou rozvody a tak dále. Jestli na elektrické auto ve svém rozpočtu dosáhnete a máte kde nabíjet, klidně to s ním zkuste.