Článek
Přestože Toyota Corolla a Volkswagen Typ 1 (Brouk) také lámou produkční rekordy, více než patnáct milionů vyrobených Fordů Model T zůstává svým způsobem nepřekonaným rekordem! Na rozdíl od zmíněných dvou světových automobilů má totiž Model T v celé své historii jediný typ motoru, jehož objem ani konstrukce se za celou výrobu v letech 1908 až 1927 neměnily…
Z Piquette Plant je muzeum
Henry Ford postavil svůj první quadricykl v roce 1896, poté se podílel na vzniku společnosti Detroit Automobile Co. (1899), která však záhy zkrachovala stejně jako Henry Ford Company, jeho druhý pokus o automobilovou výrobu. Byl úspěšný až do třetice, když 16. června 1903 založil dnešní Ford Motor Co. Průmyslovou výrobu zahájil v pronajatých dílnách na Mack Avenue v Detroitu (Michigan) a první Ford Model A prodal jistému doktoru Pfennigovi z Chicaga.
Tento historický vůz je vystaven v prostorách neziskové organizace Model T Automotive Heritage Complex v Piquette Avenue Plant, tedy v dochované první velké vlastní továrně Ford Motor Co., která zahájila výrobu vylepšeným Modelem C na sklonku roku 1904. Zpočátku mnohé mechanické díly dodávala firma Dodge Brothers, ale když Ford přešel na svoje, tak se bratři Dodgeové pustili do kompletních vozů pod vlastní značkou Dodge (přežila v rámci Fiat Chrysler Automobiles dodnes). Opuštěná Piquette Plant se po letech chátrání v novém tisíciletí proměnila na originální automobilové muzeum.
Národní historická památka
Třípodlažní budova Ford Piquette Avenue Plant byla vyhlášena Národní historickou památkou USA v roce 2006, ale už o šest let dříve ji koupil profesor Jerald Mitchell, který obývá stejný dům na Edison Avenue v Detroitu, kde do roku 1915 žili manželé Clara a Henry Fordovi. Je tedy jasné, že pan Mitchell má k Fordově historii nebývalý vztah, a proto založil společnost Model T Automotive Heritage Complex, jež nyní pečuje o továrnu, v níž se rozběhla produkce Modelu T, před lety oceněného porotci evropské COTY (Car of the Year) čestným titulem Vůz století.
Na objekt jsme narazili v létě 2005 vlastně náhodou, bylo otevřeno, a tak jsme si prohlédli tehdy ještě skromnou sbírku. O patnáct let později je už všechno jinak, expozice jsou lepší a rozšířené na desítky automobilů, a to nejen Modelu T, ale i jiných typů od Fordu a dalších značek.
Cesta k pásové výrobě
Piquette Avenue Plant byla postavena v roce 1904 coby první vlastní Fordova továrna, neboť prostory na Mack Avenue v Detroitu, kde se vyrobilo 1 700 vozů Model A v letech 1903 – 1904, byly jen pronajaty. Henry Ford pokračoval výrobou sedmi typů označených B, C, F, K, N, R a S na Piquette Avenue, aby tam později zahájil produkci známé Tin Lizzie, čili Plechové Lízy aneb legendárního Modelu T, s nímž se stal největším výrobcem automobilů na světě.
Montáž byla ještě na jednotlivých stanovištích, v roce 1909 tam vzniklo deset tisíc vozů, Ford však už zkoušel různé prvky pásové výroby. Ta se naplno rozběhla v roce 1914 ve tři kilometry vzdáleném komplexu Highland Park, kde se produkce ze 200 tisíc postupně zvýšila na dva miliony ročně! Jistě není bez zajímavosti, že tehdy Ford nahradil roztříštěnou modelovou politiku jediným typem T, aby mohl dramaticky snížit cenu. Z 850 dolarů v roce 1909 na 490 o pět let později a ve finále na 260 dolarů! Navíc zvýšil denní mzdu na proslulých 5 dolarů a zkrátil pracovní dobu z deseti na osm hodin. Prostě trochu jiný podnikatel, než jací vládnou dnes…
Výroba do megatovárny
V lednu 1911 byl prostor vyprázdněn a Ford se odstěhoval do nového obrovského závodu v Highland Parku na výměře 60 akrů proti 3,11 akru na Piquette Avenue (jeden akr je 4 047 metrů čtverečních). Výrobce vozů Studebaker zatím postavil továrnu na sousedním pozemku Piquette Plant, v roce 1910 koupil nedaleko (také na Piquette) automobilku E-M-F (Everitt, Metzger & Flanders) a nakonec i původní Fordovu továrnu; všechny svoje automobily vyráběl až do roku 1920 v Detroitu, než produkci částečně převedl do South Bendu v Indianě, kde ji v šedesátých letech dobrovolně ukončil.
Na Piquette Avenue se vyráběly vozy Studebaker Rockne do roku 1933. O tři roky později prodal Studebaker bývalou Fordovu továrnu, ta vystřídala několik majitelů, ale žádnou výrobu, takže se dochovala prázdná, ovšem v původním stavu. V okolí Piquette Avenue dnes chátrají dvě karosárny GM Fisher Body, které ještě v osmdesátých (limuzíny Cadillac) a devadesátých letech (pick-upy GMC) vyráběly automobily. Jsou na prodej…
Rozšířené expozice
Expozice Piquette Plant zahrnují nejen automobily Ford, mezi nimiž hraje prim Model T, ale také jiných značek, k nimž patří Studebaker, Flanders (E-M-F), Brush, Hupmobile, Maxwell, Dodge, Cadillac apod. Kuriozitou je návěsová souprava z roku 1916, kterou zapůjčila Ruth Fruehauf ke 100. výročí Fruehauf Trailer Company, tahačem je Model T s návěsovým sedlem podle patentu Martin Fifth Wheel. Jenkinsova rodina z Marylandu zase poskytla skříňovou verzi Ford T Panel Delivery (1920), kterou rodinná firma používala k přepravě květin (obchodují s nimi po 16 generací); Wurdermanova rodina z Marylandu zapůjčila na neomezenou dobu červený Model T ročníku 1909, který již zářil na veteránských srazech v sedmdesátých letech; objevily se také Téčka přestavěné na zemědělské traktory, nákladní vozy a sněžná vozidla.
Fordy Model T se pro svoji jednoduchost a robustnost těší dodnes obrovské popularitě, dokonce ještě startují v závodech a například jedna firma ze Severní Karolíny stále vyrábí dřevěné díly pro Modely T včetně vnitřní struktury karoserie. V muzeu nechybní ukázky výroby a výrobních postupů, je tam rovněž pracovna Henryho Forda s původním vybavením.