Článek
Lidé v autech sedět neumí a podle toho také tak špatně řídí. Je až s podivem, že i když potkáte vozidlo autoškoly s nejistým studentem, tak i on už v autě špatně sedí a špatně drží volant. To je chyba instruktora! Tady pak vyvstává otázka, k čemu taková autoškola je. Když už to pak někoho autoškola naučí (nebo se aspoň snaží naučit) správně, po získání řidičáku nabyde mnohdy dojem, že už všechno umí a není potřeba držet volant oběma rukama.
Postupně si na některých modelových příkladech ukážeme nejčastější prohřešky a také si vysvětlíme, jak by se mělo v autě sedět a jak by se měl volant držet. Jde především o vaši bezpečnost (a bezpečnost ostatních), ale také jde o vaše zdraví. Nebo si snad chcete zničit záda?
Nejprve si ukážeme, jak by se v autě mělo sedět a jak by se měl držet volant. Jako modelový příklad nám poslouží služební seznamácká Octavia a autor, který je svými tělesnými proporcemi vlastně naprosto průměrný jedinec. Předem upozorňujeme, že jsme modelové příklady fotili v zaparkovaném autě s vypnutým motorem – to jen na okraj, aby se někdo nebouřil v komentářích, že na některých ilustračních fotkách nemám pásy.
Jak by se mělo v autě sedět:
Popsat správnou polohu za volantem není vlastně tak jednoduché a bude záležet na vašich tělesných proporcích a konkrétním modelu auta, které řídíte. Přesto existuje univerzální poučka, že opěradlo sedadla by mělo být téměř vzpřímené. Podsedák by měl být tak daleko, abyste i po plném sešlápnutí spojky (u automatu brzdy) měli stále mírně pokrčenou nohu. A ruce jsou na volantu přesně v tom ergonomickém vybraní ve vodorovné poloze, pro kterou se v autoškolách vžilo označení „tři čtvrtě na tři“ podle ciferníku hodin.
Vysvětlíme si, proč je to takhle správně, s čímž už se pravděpodobně v autoškole neobtěžovali, když se tak často řidiči za volantem nemožně válí jako u zubaře a drží ho jednou rukou pěstí nahoře, jako když ze sklepa vynáší igelitku se shnilými brambory.
Odbydeme si hned to nejdůležitější. Při případné nehodě budou jen takto zádržné systémy (airbagy a pásy) fungovat se stoprocentní účinností. Automobilky sice ponechávají trochu prostoru postavám různých velikostí a tělesných proporcí, ale pokud chcete, aby vám pás pomohl a airbag vás nezranil, sedněte si v autě pořádně. Když držíte volant jednou rukou nahoře a jste vykloněni ze sedačky, nikdy vám bezpečnostní systémy nepomůžou. Naopak vám airbag přerazí ruku a pás zlomí žebra nebo vás přiškrtí.
Jak se to dělat nemá:
Řidič, který se v autě takto válí, si také značně rozhodí zorné pole. Nevidí pořádně do zrcátek a sebere si velkou část výhledu dopředu před ostatní auta. Při řešení krizové situace, například při vyhýbacím manévru, bude naprosto ztracen. Jak nemá ruce v rovnováze, maximálně stačí strhnout volant o půl otáčky dolů, kde se mu natažená ruka v křeči „zamkne“, a už nestačí nic udělat. Navíc kvůli neopřeným zádům doslova vypadne ze sedačky. To jsou všichni ti řidiči, kteří ztratí kontrolu nad autem se stabilizačním systémem i na naprosto rovné silnici a zahodí ho do svodidel bez zcela zjevného důvodu, případně po snaze se někomu vyhnout. Takových „expertů na vyhýbací manévry“ je plný internet, respektive youtube se sestřihy záběrů z kabiny.
Teď si možná říkáte, co má jako být, že už jezdíte několik let a nemusíte přece v autě sedět jako v autoškole. Opravdu? To si rozmyslete, jestli chcete mít ve všech situacích auto pod kontrolou, nebo jestli chcete být postrachem všech účastníků provozu kolem vás. Ukažme si teď ještě jeden příklad velmi špatné pozice řidiče za volantem.
Vraťme se ale k tomu správnému sezení, které se určitě chcete naučit, aby se vám v autě sedělo pohodlně, nebolela vás záda a měli jste auto vždycky plně pod kontrolou i v krizových situacích. Ty totiž nastanou tehdy, kdy je nečekáte, a to vážně nebudete mít čas si začít správně rovnat sedačku a přehmatávat volant. Argument těch, kteří se v autě válí a nemožně drží volant, že až to budou potřebovat, tak si sednou správně, je tak zcela mimo mísu.
Jak si pořádně sednout (a proč):
Proč mít zvednuté opěradlo a sedačku blíže volantu? Protože volant není držadlo a s oporou vašeho těla má pomáhat právě sedačka. Volant musíte jemně vést, ne ho používat jako madlo na záchodě ve vlaku, který zrovna letí přes výhybku. Používejte také ten „stupínek“ vlevo vedle spojky, což není rohožka na otírání bláta z boty, ale právě opěrka nohy, která slouží k tomu, abyste si zapřeli záda v sedačce a bři brzdění nezklouzávali ze sedačky.
Když si dáte sedačku moc daleko, budete se po pedálech a volantu natahovat. Tím se pro každý úkon zvednete ze sedačky, což je hlavně velmi nekomfortní a bude vás hned bolet v kříži. Pokud máte pocit, že máte volant moc blízko hrudníku, zasuňte ho. Dneska už má většina aut teleskopicky nastavitelné volanty. Ale zas ho nemějte moc daleko, ať můžete na volantu pracovat volně rukama a nenatahujete se po něm. Ruce musí být i při otáčením volantem stále mírně pokrčené.
Záda musí zůstat stále opřená, abyste v každé zatáčce nevypadli. A toho dosáhnete jen tím, že nebudete sedět moc daleko od volantu a opěradlo nebudete mít položené jako u zubaře. Nyní si ještě jednou připomeňme, jak mít ruce na volantu a jak s nimi pracovat.
Ještě si připomeňme pár podivných zlozvyků, jichž se dopouštějí i jinak vcelku spořádaní řidiči, kteří v autě sedí relativně dobře a i s volantem pracují oběma rukama.
Tohle jsou naprosté řidičské základy, které by měl dodržovat každý, kdo bere řízení auta vážně. A vážně by se brát mělo. Je nám naprosto jasné, že pro plno z vás to je příliš velké nabourání zažitých pořádků. Za ty roky ježdění jste si zažili vesměs špatné návyky a ono se to pak velmi těžko odnaučuje.
Jak chcete. Buď se budete chtít zlepšit, nebo nad tím prostě mávnete rukou a dál budete řídit špatně. Budou vás bolet záda a při první krizovce auto zahodíte někam do pole (v tom lepším případě). Navíc přeškolovat řidiče je nesmírně obtížné a s každým je potřeba pracovat individuálně. Vidím to při řidičských lekcích, které lidem ve svém volném čase dávám.
Jestli chcete aspoň nějak začít, začněte třeba tím, že si to komicky položené opěradlo zvednete. Nemusíte hned naplno, to se zblázníte, ale každé ráno, když jdete k autu, si opěradlem hněte o zoubek nahoru. Za týden ho budete mít ve skoro správné poloze a uvidíte, jak se vám bude řídit líp. A zkuste také myslet na ty ruce. Řiďte oběma, ať máte auto pod kontrolou.
Bonus: Volant odtlačujte, netahejte
Často si všímám ještě jedné drobnosti. Když už pak lidé sedí za volantem správně a ruce na volantu mají také správně položené, dopouští se jedné drobnosti. Při zatáčení volant tahají dolů vnitřní rukou (rozuměj rukou směřující do zatáčky), místo aby ho odtlačovali tou vnější rukou. Hned vysvětlím, v čem je problém.
Je mi jasné, že do komentářů budete psát, že takhle se přece nedá v autě sedět a že je to nepohodlné. Vy máte přece svojí pravdu a klidně mi napište, že jste najezdili pět milionů kilometrů bez nehody s rukama v poloze za deset dvě. To vám samozřejmě chválím. Není mým cílem nikoho nuceně přeškolovat. To musíte cítit sami a chtít se zlepšit. Suverén se stejně dál bude v autě válet jako u zubaře, protože nějaký pisálek mu přece nebude říkat, jak se má správně řídit.
Když jsem se ale tomuto tématu kdysi věnoval na jiném webu, velmi hezky zareagoval jeden z diskutujících pod článkem. Někdo totiž napsal něco ve smyslu „Kdybych v autě seděl tak, jak píše autor, tak bych se při poslední nehodě zabil.“ Na to mu ale někdo odpověděl: „Kdybyste seděl v autě tak, jak píše autor, pravděpodobně byste vůbec žádnou nehodu neměl.“ Lépe to asi celé shrnout nešlo.