Článek
Fanoušci pravých terénních speciálů v roce 2016 usedavě oplakávali definitivní skon klasického Defenderu, který po takřka sedm dekád platil za nezastavitelného dobrodruha a oddaného pracanta. Land Rover letos přišel s nástupcem, který je však o poznání sofistikovanější a pro pravověrné už ztratil původní kouzlo. Právě proto je tu ale firma Ineos a její Grenadier, který jako by původnímu Defenderu z oka vypadl…
Ostatně jeden z nejbohatších Britů sir James Arthur Ratcliffe se původně snažil práva a nástroje na výrobu Defenderu od automobilky Land Rover odkoupit. Po neúspěšném jednání se pak rozhodl, že si postaví vlastní. Ke spolupráci přizval odborník z rakouské firmy Magna Steyr, která mimo jiné pro Mercedes vyvinula pohon všech kol 4Matic a dodnes vyrábí terénní třídu G, a výsledek si právě teď můžete detailně prohlédnout (tedy zvenku, návrh kabiny je ještě tajný).
Koncept je samozřejmě podobný Defenderu – žebřinový rám, na něm hranatá karoserie, striktně užitkový charakter a žádné zbytečnosti. O pohon se budou místo čtyřválcového turbodieselu z Transitu starat šestiválcové benzinové a turbodieselové motory BMW spojené s osmistupňovým automatem ZF. Ineos v první řadě přijde s modelem s dlouhým rozvorem a jeho variantou pick-up, později však díky variabilní konstrukci může dojít i na další varianty. Další výhodou Greanadieru má být vysoká míra upravitelnosti zákazníkovi na míru – na své by si tak měli přijít řemeslníci, farmáři, účastníci expedic i docela obyčejní nadšenci odolných terénních aut.
Najde se ale dost takových, kteří si takto jednoúčelový vůz se základní cenovkou kolem 1,2 milionu pořídí? Právě jedním z hřebíků do rakve Defenderu byla jeho vysoká cena – lidé si totiž jako pracovní nástroj stále častěji kupovali praktičtější, pohodlnější a lacinější pick-upy. Ineos ale nemá velké oči, plánuje ročně vyrábět jen kolem 25 000 vozů, což by mohlo být realizovatelné.
Do prodeje se Grenadier dostane až v průběhu příštího roku – letošní představení má primárně nalákat lačné zákazníky, ale také poskytnout Ineosu volné ruce při testování, aby nemuseli svou novinku skrývat pod tunou maskování. Nejbližší program zahrnuje najetí 1,8 milionu testovacích kilometrů, kdy si prototypy projdou peklem, aby se na ně pak jejich majitelé mohli stoprocentně spolehnout za všech podmínek. Držíme jim palce, aby vše zvládli, protože takové auto světu rozhodně chybí!