Článek
Za domov automobilu se tradičně považuje Německo, ve skutečnosti je však pravou velmocí Česká republika a bratrské Slovensko – u nás sídlí Škoda, Hyundai a TPCA (společná továrna Toyoty, Peugeotu a Citroënu), u sousedů má fabriku Volkswagen, Kia, PSA a nově také Jaguar Land Rover. Dohromady pak obě země produkují přes 2,5 milionu aut ročně, což je nejvyšší poměr na obyvatele z celé Evropy.
Kromě samotných automobilek sídlí v obou zemích také celá síť menších firem, které pro automobilky vyrábějí díly a komponenty, z nichž se pak automobily na lince skládají. Česká vláda odhaduje, že u nás jde asi o 40 000 zaměstnanců, kteří vyrábějí díly pro spalovací motory. A s přechodem k elektrickému pohonu jsou právě tito lidé a jejich zaměstnavatelů ve velkém ohrožení.
Klasický spalovací motor se totiž skládá zhruba z 2 000 součástí, jenže elektromotor jich vyžaduje mnohem méně, takže o dodávku menšího počtu dílů bude větší boj. Navíc se nové díly vyrábějí z velké části odlišně, firmy tak budou potřebovat nové technologie a nové stroje, ani nemluvě o přeškolení zaměstnanců, což si vyžádá velké finanční investice – bavíme se o desítkách a stovkách milionů korun.
A také hodně odvahy majitelů a akcionářů v úspěch elektromobilů, který je zatím nejistý a rozhodne se až v příštích pěti, deseti letech. Jenže o dodávky dílů na příští finanční roky se bojuje již nyní, když jsou odhady výroby (založené na velmi nejistých odhadech poptávky) zatím dosti na vodě. Vydržet u stávajících technologií a jistot pro byznys i zaměstnance a riskovat, že vám ujede vlak, nebo se po hlavě vrhnout do nové příležitosti, která by však v případě neúspěchu mohla stát firmu život? To je vskutku nelehká volba.
Na Slovensku už ale svitla naděje v podobě výstavby nové velké továrny na výroby bateriových setů pro elektromobily. Její realizace bude stát 100 milionů eur a měla by postupně ročně vyrábět až 150 000 baterií pro evropské továrny velkých automobilek. Jak se podaří adaptovat firmám v ČR? Na to jsme sami velice zvědaví…