Článek
Ano, čtete správně, Nascary, tedy uřvaná monstra s vysokootáčkovými osmiválci, se opravdu dočkají hybridního pohonu! Do roku 2012 se obešla bez moderního elektronického vstřikování (to je skoro neuvěřitelné), teď se chystá přechod na hybrid. A nejsou to žádné spekulace, je to oficiální. Řekl to totiž John Probst, viceprezident Nascar pro inovace a závody. „Hybridní technologie by se mohly v našich závodních autech objevit již v roce 2021. Ještě řešíme, v jakém rozsahu a jak přesně by to mohlo fungovat, ale našim cílem jsou kromě ekologie i vyšší výkony a atraktivnější závodění.“
Podle všeho se tedy můžeme dočkat závodních aut, která budou mít dál osmiválce, ale taky elektromotor(y), pomáhající při akceleraci v nižších otáčkách. Nebo se nabízí možnost takzvaného boost systému. To by pak elektřina přihodila výkon v předem definovaných situacích (při předjíždění nebo v některých úsecích trati), případně by měl jezdec omezené množství energie navíc, se kterou by hospodařil dle svého uvážení, tedy něco ve stylu nitro.
„Výrobci civilních sportovních aut používají hybridní technologie již naprosto běžně, takže proč by je neměly mít i naše závodní vozy,“ ptá se trochu demonstrativně John Probst. A dodává, že v budoucnu by mohlo dojít i k omezení velikosti objemu motorů, nebo dokonce k nahrazení spalovacích motorů elektromotory. Podle něj se pak získané poznatky ze závodění mohou promítnout i do sériové podoby aut, které v Nascar závodí.
Aktuálně se elektřina prosazuje třeba v rallyecrossu, kde budou jezdit benzinová a elektrická auta o jednom závodním víkendu společně. Pořadatelé chtějí fanouškům ukázat, že elektrická auta sice nemají zvuk, ale zase umí jet dostatečně rychle a předvést pořádnou show. Na rozdíl od Nascar ale v rallyecrossu trvají jednotlivé rozjížďky jen pár minut a výhoda točivého momentu už od nulových otáček by mohla být na běžných rallyecrossových tratích přínosem.
Nascary s hybridním pohonem jsou tedy na spadnutí, tedy jestli lze takto chápat horizont dvou let. Elektrifikace se dočká i konkurenční série IndyCar, kde se hybridní pohonné ústrojí začne používat od roku 2022. Otázkou je, jak to bude fungovat a hlavně působit na diváky. Zatímco na hybridní Formuli 1 si fanoušci zvykli, tak konkurenční seriál Formule E zatím moc příznivců nemá.