Článek
Před rokem 1989 byly na dálnici D1 jen dvě (!) čerpací stanice a v přepočtu na dnešní poměry jste zaplatili za litr benzínu nějakých padesát korun. Jenže s postupným rozšiřováním čerpacích stanic se rozrůstal i sortiment věcí, které si na nich můžete koupit. Už dávno to nejsou jen věci týkající se auta jako takového, zlomovým okamžikem se zdá být nabídka řezaných květin a čerstvých baget. Nyní je ale sortiment čerpacích stanic ještě podstatně bohatší a koupíte na nich časopisy, hračky i kosmetiku, ale stejně dobře si dáte kávu či základní občerstvení, případně plnohodnotné jídlo. A sami provozovatelé čerpacích stanic přiznávají, že jim tento vedlejší sortiment značnou částkou přispívá do rozpočtu.
Právě šíře nabídky sortimentu a kvalita služeb je pro mnohé řidiče stejně důležitá jako cena a kvalita paliva. „Drtivá většina motoristů má svoje oblíbené čerpací stanice, a to jak konkrétní místa, tak síť, kde tankuje,“ říká Andrea Patočková ze společnosti GfK, která se zabývá výzkumem trhu a pravidelně sestavuje žebříček oblíbenosti čerpacích stanic v ČR. „Zákazníci se rozhodují nejen podle ceny a kvality paliva, ale i nabídky rychloobrátkového zboží a rychlého občerstvení na prodejnách, chování personálu, kvality nákupního prostředí a v neposlední řadě i čistoty toalet.“ Právě posledně zmíněná položka je zohledňována víc než polovinou všech dotázaných řidičů. Což je mimochodem stejná výše, jako v případě volby pumpy podle kvality kávy.
Podle průzkumů GfK osmdesát procent zákazníků kupuje na čerpacích stanicích pohonné hmoty, ale další čísla ze statistik jsou velmi zajímavá. Pětašedesát procent zákazníků nakupuje občerstvení na cestu, sedmnáct procent jídlo na rychlou spotřebu do kanceláře a sedmnáct procent zde pořizuje i dárky. V běžném nakupování a občerstvení je tedy podle všeho další směřování čerpacích stanic. Podle GfK jsou to nákupy typu „dnešní večeře + zítřejší snídaně.“ Aby však koncept běžných nákupů na čerpacích stanicích fungoval, neměla by být podle GfK cena zboží ve srovnání s běžným supermarketem vyšší o víc než deset procent.
Do jisté míry průkopníkem v oblasti dalších služeb na čerpacích stanicích je Shell. Od roku 2014 najdete na vybraných čerpacích stanicích i sortiment potravin, celý koncept se jmenuje Billa Stop & Shop. „Ten koncept se osvědčil a aktuálně máme v ČR více než šedesát prodejen s pokrytím ve všech regionech,“ říká Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell. Podle statistik společnosti zákazníci nakupují v několika minutách, zpravidla během cest do práce a z práce. Výjimkou ovšem nejsou ani větší supermarketové nákupy. Provozovatelé čerpacích stanic pak potvrzují, že ve dnech státních svátků se nákupy běžného zboží zvyšují.
„Se čtyřmi stovkami čerpacích stanic jsme největší kavárnou v Česku,“ říká Marek Pšeničný ze společnosti Benzina. „Prodej doplňkového zboží a občerstvení zákazník očekává a mnohdy je i hlavním motivem jeho návštěvy. Kvalita a rozsah nabídky jsou dnes rozdílovými faktory. V současnosti jsou čerpací stanice vyhledávaným místem k odpočinku, občerstvení a zábavě, nákupu potravin, léků či dárků a také jsou oblíbeným místem k pracovním schůzkám.“
Oba zástupci společností se dále shodují, že zákazníci ve velké míře slyší také na regionální zastoupení a nabídky. Velké oblibě se tedy těší zboží z dané lokace a smysl má pro sítě čerpacích stanic také rozšiřování spolupráce s místními dodavateli nebo známými šéfkuchaři.
Jak vidíte, od doby, kdy jste na pumpě jen natankovali, se mnohé změnilo.
A co je pro vás tím rozhodujícím faktorem při volbě pumpy, kde tankujete? Hlasujte v naší anketě!