Článek
Život je příliš krátký na to, abychom seděli doma, koukali na televizi a nadávali na tříválcové motory. Roman a Tereza Koskovi toužili objet naši zeměkouli, proto se rozhodli upravit starší Subaru Outback na expediční speciál a vyrazit dne 28. 4. 2018 cestou necestou objevovat cizokrajné kultury.
A že o zážitky nebyla nouze, to dokazuje stručný výňatek dále. Dobrodruzi například potkali bývalého moderátora Top Gearu Jamese Maye, navštívili český obchod v americkém Texasu, jezdili na motokárách po ulicích japonské Ósaky za plného provozu, sháněli nový motor na ruské Sibiři nebo marně bojovali s argentinským bankovním systémem.
Více už prozradí ostřílený nomád Roman Kosek, který ochotně odpovídal na naše všetečné garážnické dotazy.
Romane, jednoduchá otázka, proč to všechno?
Milujeme cestování! Už dříve jsme projeli několik zemí jako „baťůžkáři“ a pak dostali chuť navštívit Japonsko, Mongolsko, Bolívii, vidět místa Hedvábné stezky, pekelnou bránu a podívat se na Machu Picchu nebo třeba do And. To všechno zabere spoustu času a především peněz, proto vyvstala otázka, jak to udělat levně, ale zároveň vidět co nejvíc. Napadlo nás objet svět autem, a to naráz.
K myšlence přespávání uvnitř vozu nás přivedl jeden speciál pořadu Top Gear, a díky získaným zkušenostem s levným ubytováním z dřívějška nám bylo jasné, že si můžeme jen polepšit. Výlet jsme si nadělili jako svatební cestu a v očekávání bezproblémového průběhu vyrazili.
Prozradíte nám techniku Outbacku a jaká vylepšení jste aplikovali?
Jako fanoušek Subaru jsem volil mezi do terénu vhodnějším Foresterem a pro spaní praktičtějším Outbackem. Nakonec vyhrál druhý kandidát, vybavený zážehovým 2,5litrovým atmosférickým boxerem a automatem.
Velké úpravy ani nebyly třeba, stačilo nazout All-terrain pneumatiky, namontovat střešní nosič, přidat spodní kryt motoru, nainstalovat moskytiéru do střešního okna, vykuchat interiér od předních sedadel dozadu a nechat zhotovit obytnou vestavbu na míru. Auto bylo pořízeno havarované, takže ještě prošlo větší servisní generálkou.
Kudy tedy vedly vaše první kroky, jaký byl itinerář cesty?
Dva roky před startem expedice jsme se na zkoušku vydali skrze skandinávské země až na Nordkapp. Cílem bylo otestovat naše schopnosti fungování i dlouhodobého nocování v autě a zjistit finanční náročnost takového podniku.
Začátek cesty kolem světa byl v plánu na rok 2017, nicméně problémy všeho druhu odložily start na duben 2018. Pointou totiž bylo jet neustále s létem a směřovat na východ.
Itinerář byl následující: Ukrajina, Rusko, Kazachstán, Turkmenistán, Mongolsko, Japonsko a pak frčet přes oceán do Severní Ameriky, odtamtud na jih až do Ohňové země, posléze na jih Afriky a zpět skrze africké státy do Evropy. Shodou okolností však na černý kontinent nedošlo.
Kdy přišel první průšvih?
Už na Ukrajině – praskla nám hadice od chladiče, ovšem to byla jen drobnost. Zalepil jsem ji a jelo se dál. K její výměně došlo až později.
A co považujete za ten úplně největší malér?
Když jsem v Mongolsku utopil auto v brodu řeky. Po dvou dnech se mi jej sice podařilo zprovoznit, jenže následkem hydrošoku nám o dva tisíce kilometrů později (na Sibiři) vyletěla ojnice z bloku motoru a vůz vzplál. Po uhašení bylo nutné sehnat a zastavět nový motor, což nás zdrželo rovných 10 dnů.
Na jaké pozitivní události z cesty naopak nezapomenete?
Určitě je to pomoc a chování většiny lidí. Narazili jsme i na špatné osoby, nicméně těch dobrých je na světě (naštěstí) mnohem víc.
Stravovali jste se z místních zdrojů, nebo fungovali na zásobách například ze supermarketů?
Kombinace obojího. Navštěvovali jsme tržnice, supermarkety, místní restaurace a také ochutnávali street food.
V plánu byla i Afrika, ale proč to nevyšlo?
Naše finanční zásoby se tenčily, takže do Afriky bychom dojeli v podstatě bez peněz. Do toho vyšlo najevo, že je má žena těhotná.
Můžete říct, že taková cesta utužila pouto s vaší ženou? Doporučil byste to každému?
Myslím, že určitě utužila. Doporučit? Těžko říct, ono asi ne každý vydrží rok v autě s jedním člověkem. Já a moje manželka se umíme celkem bez problémů na všem domluvit a sdílíme podobné názory, v tom nejspíš tkví recept na úspěch.
A nakonec povězte, jak to bylo s tím Brnem a tramvají? Skutečně jste objel svět a pak vůz rozstřelil o šalinu?
Je to tak. Poměrně narychlo jsem dokončoval rekonstrukci bytu kvůli dítěti a potřeboval auto s tažným zařízením. Jediné takové bylo právě naše expediční Subaru. Onoho osudného zářijového dne roku 2019 jsem chtěl na křižovatce odbočit přes tramvajový pás, ovšem zároveň musel projet skrze auta uvízlá v zácpě.
Jedinou vhodnou skulinu vytvořil řidič autobusu, přes který však nebylo dostatečně vidět na levou stranu, nicméně jeho šofér mi zamával patrně na znamení, že mohu bezpečně projet. Že je moje uvažování mylné razantně potvrdila rozjetá tramvaj, která z našeho vozu udělala soubor náhradních dílů. Nikomu se nic nestalo a autobusák na mě prý gestikuloval jako varování před šalinou. Kruh se uzavřel…
Divoký příběh manželů Koskových nejde dost dobře vyprávět, ten se musí spíše zažít. K tomu vám určitě dopomůže jejich instagramový profil kouscinaceste, kde můžete snímek po snímku objet zeměkouli v doprovodu dvou sympatických dobrodruhů a ještě se pobavit nad trefnými popisky vyobrazených situací.
Pokud neradi listujete obrázky, Roman s Terezou pro vás sestříhali zajímavé cestovatelské video, natočené během jejich 413denního putování.
A co bude dál? Fotografie výše napoví, že za nešťastně havarovaný Outback nedávno dorazila náhrada. Takže kdo ví, čím nás dnes už rodinné trio, které nově tvoří i syn Hugo, nakonec překvapí. Budeme to sledovat a vy můžete s námi.