Článek
MINI Cooper S vždy platil za zábavnou motokáru, jeho sportovnější a výkonnější verze John Cooper Works byla ještě víc vzrušující, ale skutečnou sportovní laskominou byla extrémní verze GP. Silnější motor, odlehčená karoserie (třeba na úkor zadních sedadel, které nahradila rozpěrná tyč), samosvor mezi předními koly, větší brzdy, tužší podvozek a lepivější gumy z ní udělaly skutečnou silniční zbraň a jednu z nejlepších předokolek vůbec. A MINI teď oficiálně oznámilo, že třetí generaci tohoto exkluzivního speciálu chystá do výroby na rok 2020.
No, vlastně to není zase tak překvapivá informace, protože už loni na podzim ukázalo MINI koncept JCW GP – mohutně okřídlený speciál, který šokoval autosalón ve Frankfurtu. Sériový model byl v podstatě nevyhnutelný. Otázka je, na kolik se radikálnímu konceptu přiblíží. Tipujeme, že na vytažené aerodynamické blatníky můžeme zapomenout, ostrý splitter pod předním nárazníkem by asi taky neprošel a pryč určitě půjde i sání na střeše. Ale třeba to klenuté zadní křídlo má docela naději na přežití, protože podobné – i když umírněnější – se objevilo na testovacím prototypu. Šanci mají i dvě středové koncovky výfuku nebo difuzor, ty jsou dneska v módě.
Ještě zajímavější bude technika pod kapotou – JCW je poháněné přeplňovaným dvoulitrem s výkonem 230 koní, které musí rozhýbat 1 205 kilo, což znamená stovku za 6,3 sekundy a maximálku 246 km/h. Tradice MINI velí přidávat GP výkonu spíše poskrovnu, což by mohlo znamenat posun na 240 až 250 koní, ale spekuluje se i o tom, že tentokrát do toho MINI opravdu šlápne a přifoukne GP až na 280 koní. Uvidíme. Spolehlivě můžeme počítat s redukční dietou, která udělá ze 2+2místného hatchbacku rovnou dvoumístný a auto tak shodí nějakých 50 kilo. JCW GP by tak mělo zvládnout stovku pohodlně pod šest sekund a uhánět přes 250 km/h.
MINI GP taky může počítat se samosvorem (doplněný systémem Torque Vectoring přibrzďujícím vnitřní zadní kolo pro snadnější stočení auta do vinglu), silnějšími brzdami a stavitelným podvozkem. Otazník trochu zůstává u převodovky. Manuál je zábavnější, ale dvouspojkový automat zase umí osekat pár setinek na trati. GP je nejsportovnější verze, takže by jí klasická šaltpáka slušela, jenže některé trhy (čti Čína) manuály nemusí. Třeba i u M2 je na německém trhu poměr manuál/DCT 30/70. Velké dilema. Dost možná tak budou v nabídce obě varianty.
Pokud se vám představa superostrého MINI líbí, tak neváhejte a objednávejte – obě předchozí generace GP byly limitky s produkcí 2 000 kusů, tu třetí čeká podobný osud a pro český trh tak bude alokováno jen pár kousků, které se rychle rozeberou. A to i přes cenovku kolem milionu korun. Zní to sice jako „ranec“ za auto, které by se vám pohodlně vešlo do kapsy, jenže za takhle extrémní a zábavný hot hatch s puncem sběratelské exkluzivity to vlastně není zase tolik. Tak co, už žhavíte telefon?
MINI JCW GP (2006)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 1,6 kompresor |
Výkon | 218 koní a 250 Nm |
Hmotnost | 1 120 kg (-50 kg oproti JCW) |
Dynamika | 0-100 km/h za 6,5 s, max 240 km/h |
Produkce | 2 000 kusů |
MINI JCW GP 2 (2012)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 1,6 turbo |
Výkon | 218 koní a 260 Nm (280 Nm při overboostu) |
Hmotnost | 1 235 kg (-50 kg oproti JCW) |
Dynamika | 0-100 km/h za 6,3 s, max 242 km/h |
Produkce | 2 000 kusů |