Článek
Označení GT pro vás určitě není neznámé, je to zkratka pro sousloví „gran turismo“, tedy rychlý cestovní vůz. U Volkswagenu ho využívají již od roku 1976, kdy se narodil Golf GTI s výkonným benzinovým motorem, ale už se objevil i ve variantě GTD (rychlík s dieselem) a GTE (rychlík s hybridem). Nyní se na scénu vrací označení GTX, kterým budou u Volkswagenu označovat rychlé elektromobily.
Kde se vzalo označení GTX?
Znáček GTX se u ID.4 neobjevuje poprvé, v minulosti se jím pyšnily sportovní verze Jetty nebo Scirocca. Normálně by měly označení GTI, jenže to bylo svého času vyhrazené pouze pro ikonický rychlý Golf.
Prvním z této nové vlny je SUV ID.4, jenž ve verzi GTX dostane druhý elektromotor pohánějící přední nápravu, a celkový výkon tak poskočí na 299 koní (dosavadním vrcholem bylo 204 koní). To bude mít samozřejmě blahodárný vliv na dynamiku: čas zrychlení z klidu na stovku se zkrátí z dosavadních 8,5 sekundy na svižných 6,2 s (na 60 km/h vystřelí dokonce jen za 3,2 s), omezovač maximální rychlosti se posune na 180 km/h.
To pořád nejsou tak ohromující čísla, jako nabízí Tesla nebo Porsche, ale věřte, že vás instantní, nekonečný zátah výkonného elektromotoru nebude nudit. ID.4 GTX si navíc pořád zachová širokou použitelnost, baterie o kapacitě 77 kWh zajistí dojezd kolem 480 km, což je jen o trochu méně než 520 km standardní verze.
Oproti ní má však GTX výhodu pohonu všech kol díky dvojici elektromotorů (základní ID.4 s jedním elektromotorem je zadokolka), přičemž přední je kvůli úspoře energie většinu času vypnutý a zapojí se do hry pouze při razantnější akceleraci nebo v případě zhoršené trakce.
Vyššímu výkonu sekundují také výkonnější přední brzdy s kotouči o průměru 358 mm, zadní zůstávají překvapivě stále bubnové. Na přání můžete mít sportovnější podvozek snížený o 15 mm, případně podvozek DCC s adaptivními tlumiči.
GTX má oproti standardní ID.4 také o něco dynamičtější vzhled díky upraveným nárazníkům a designu 20“ kol (na přání 21“), typickým poznávacím znakem GTX je trojice diod v předním nárazníku. V kabině kromě loga GTX na volantu najdete také anatomické sedačky a čalounění s kontrastním prošíváním. Celé designové pojetí GTX je však poměrně decentní.
Výroba modelu GTX bude probíhat na stejné lince jako u běžných ID.4 v závodě v německém Zwickau, první kusy by měly k zákazníkům dorazit již v létě a cena by se měla pohybovat kolem 1,3 milionu korun. Jediný konkurent, který půjde ID.4 GTX po krku, bude chystaná Škoda Enyaq iV RS s výkonem 306 koní a podobnou dynamikou. Na tenhle souboj jsme hodně zvědaví!