Hlavní obsah

Nabídku modelu Volkswagen ID.4 rozšiřuje sportovní GTX

Foto: Volkswagen

Svižné silniční sportování nezanikne ani v době elektromobilů – alespoň to slibuje automobilka Volkswagen, která právě rozšiřuje nabídku SUV ID.4 o verzi označenou jako GTX s výkonem skoro 300 koní!

Článek

Označení GT pro vás určitě není neznámé, je to zkratka pro sousloví „gran turismo“, tedy rychlý cestovní vůz. U Volkswagenu ho využívají již od roku 1976, kdy se narodil Golf GTI s výkonným benzinovým motorem, ale už se objevil i ve variantě GTD (rychlík s dieselem) a GTE (rychlík s hybridem). Nyní se na scénu vrací označení GTX, kterým budou u Volkswagenu označovat rychlé elektromobily.

Kde se vzalo označení GTX?

Znáček GTX se u ID.4 neobjevuje poprvé, v minulosti se jím pyšnily sportovní verze Jetty nebo Scirocca. Normálně by měly označení GTI, jenže to bylo svého času vyhrazené pouze pro ikonický rychlý Golf.

Prvním z této nové vlny je SUV ID.4, jenž ve verzi GTX dostane druhý elektromotor pohánějící přední nápravu, a celkový výkon tak poskočí na 299 koní (dosavadním vrcholem bylo 204 koní). To bude mít samozřejmě blahodárný vliv na dynamiku: čas zrychlení z klidu na stovku se zkrátí z dosavadních 8,5 sekundy na svižných 6,2 s (na 60 km/h vystřelí dokonce jen za 3,2 s), omezovač maximální rychlosti se posune na 180 km/h.

Foto: Volkswagen

299 koní dokáže rodinné elektrické SUV pěkně rozhýbat

To pořád nejsou tak ohromující čísla, jako nabízí Tesla nebo Porsche, ale věřte, že vás instantní, nekonečný zátah výkonného elektromotoru nebude nudit. ID.4 GTX si navíc pořád zachová širokou použitelnost, baterie o kapacitě 77 kWh zajistí dojezd kolem 480 km, což je jen o trochu méně než 520 km standardní verze.

Oproti ní má však GTX výhodu pohonu všech kol díky dvojici elektromotorů (základní ID.4 s jedním elektromotorem je zadokolka), přičemž přední je kvůli úspoře energie většinu času vypnutý a zapojí se do hry pouze při razantnější akceleraci nebo v případě zhoršené trakce.

Vyššímu výkonu sekundují také výkonnější přední brzdy s kotouči o průměru 358 mm, zadní zůstávají překvapivě stále bubnové. Na přání můžete mít sportovnější podvozek snížený o 15 mm, případně podvozek DCC s adaptivními tlumiči.

GTX má oproti standardní ID.4 také o něco dynamičtější vzhled díky upraveným nárazníkům a designu 20“ kol (na přání 21“), typickým poznávacím znakem GTX je trojice diod v předním nárazníku. V kabině kromě loga GTX na volantu najdete také anatomické sedačky a čalounění s kontrastním prošíváním. Celé designové pojetí GTX je však poměrně decentní.

Výroba modelu GTX bude probíhat na stejné lince jako u běžných ID.4 v závodě v německém Zwickau, první kusy by měly k zákazníkům dorazit již v létě a cena by se měla pohybovat kolem 1,3 milionu korun. Jediný konkurent, který půjde ID.4 GTX po krku, bude chystaná Škoda Enyaq iV RS s výkonem 306 koní a podobnou dynamikou. Na tenhle souboj jsme hodně zvědaví!

Související témata:
Načítám