Hlavní obsah

Na začátku byly instantní nudle, teď budou vyrábět auta!

Foto: Jan Červenka

VinFast bude zpočátku nabízet SUV a sedan, připravuje ale i městský elektromobil

Nejrychlejší start-up v historii automobilového průmyslu. Velká premiéra v Paříži. Zajímavé spolupracující společnosti. Úplně nová továrna. Velkolepé plány. A taky spousta otazníků… To všechno mi běží hlavou, když sedím za volantem sedanu s nic neříkajícím názvem LUX A2.0 a okolo mě je spousta lidí, kteří jsou zvědaví stejně jako já. A za vším je příběh jako vystřižený z amerického filmu.

Článek

Pham Nhat Vuong je nejbohatší Vietnamec a vlastně i první miliardář ve Vietnamu vůbec. Je mu teprve padesát let, vystudoval geologii a když se v roce 1992 objevil na Ukrajině ve městě Charkov, asi byste si na něj nevsadili. Ale Pham Nhat Vuong vsadil na instantní nudle a polévky, záhy je začal prodávat ve velkém a dařilo se mu lépe, než si možná uměl sám na začátku představit. Když celou firmu v roce 2009 prodal za 150 milionů dolarů potravinářskému gigantu Nestlé, měl slušně vyděláno a nemusel dělat vůbec nic. Jenže on už měl v té době dávno rozjeté developerské projekty ve Vietnamu, kam se pak i záhy vrátil. A jako do nudlí se pak se stejnou vervou pustil i do realit. Firma Vinpearl Resort Nha Trang založená v roce 2003 rychle expandovala, transformovala se ve společnost VinGroup a když v roce 2015 Forbes spočítal celkové jmění tohoto šikovného chlapíka, který mezitím stihl investovat do obchodních center, cestovního ruchu, škol, nemocnic a zemědělství, svítil na konci součet 1,1 miliardy dolarů.

S takovým balíkem peněz už si můžete dovolit hodně, tak proč ne vyrábět auta. Pham Nhat Vuong kvůli tomu založil společnost VinFast a oslovil muže jménem James B. Deluca, bývalého viceprezidenta pro výrobu General Motors, který v roce 2016 odešel do důchodu, aby se o rok později vrátil. „Nešlo odolat,“ řekl pak Deluca v jednom z četných rozhovorů. „Když vám někdo dá volnou ruku, patřičné zázemí, řekne, ať mu postavíte automobilku a že by to rád měl za dva roky hotové, tak si buď pomyslíte, že se dotyčný zbláznil, nebo si zjistíte víc a jdete do toho.“ Teď automobilka VinFast představila v Paříži první dva modely a James B. Deluca doslova řekl: „Máme zdroje, možnosti a odhodlání stát se novým významným hráčem v globálním automobilovém průmyslu. Aktuálně stavíme továrnu a připravujeme třetí model. V druhé polovině roku 2019 chceme začít prodávat a v roce 2025 bychom mohli vyrábět půl milionu automobilů ročně. Aktuálně připravujeme ještě třetí, městské auto, které by mohlo jezdit na elektřinu.“

Foto: Jan Červenka

Zájem o obě auta byl první novinářský den vskutku velkolepý, na tiskové konferenci bylo narváno

Přijde vám to jako sci-fi? Nemyslím si. Sedím v autě, které navrhlo věhlasné studio Pininfarina a jehož technické základy vycházejí z předchozí generace BMW 5. Hned vedle stojí v obležení novinářů SUV, které nikoliv náhodou připomíná mnichovskou X5. Obě společnosti totiž spolupracují a James B. Deluca připustil, že když se v souvislosti s rozjezdem VinFastu mluví o částce kolem 3,5 miliardy dolarů, není to číslo daleko od pravdy. Kromě BMW a Pininfariny se na projektu podílí ještě značky jako Bosch, ZF, Magna, Siemens... Souběžně s vývojem obou vozů se začala poblíž vietnamského přístavu Haifong stavět nová továrna. Na zelené louce a kusu zasypaného moře se poprvé koplo v roce 2017 a do konce letošního roku by měl být zahájen zkušební provoz. Jen pro srovnání - plánovaná rozloha továrny je 898 akrů, závod VW ve Wolfsburgu má 1600 akrů.

V čase výstavby nové továrny koupila VinGroup zastoupení Chevroletu ve Vietnamu s celou jeho distributorskou sítí. „Bylo to rychlejší a levnější než stavět vlastní prodejny,“ řekl k tomu James B. Deluca pro magazín Auto Express. „Budeme dál prodávat chevrolety, ale přidáme i naše vozy.“ A teď v Paříži naznačil, že třetí chystané auto by mohlo mít sdílenou platformu elektromobilu právě od Chevroletu.

Foto: Jan Červenka

Sedan trochu připomíná Insignii, ale používá techniku předchozí generace BMW 5

Pham Nhat Vuong společně s Jamesem B. Delucou věří tomu, že všechno je jen o lidech, a tak investují nejen do špičkového managementu, ale i do vzdělání dělníků. Ve Vietnamu není téměř žádná strojírenská tradice, a tak se kvalifikovaní zaměstnanci továrny už nyní vzdělávají v Mnichově, aby to pak naučili další kolegy přímo ve Vietnamu. Deluca počítá s tím, že zkušební provoz potrvá přibližně rok, ale pak bude možné výrobu postupně zrychlit.

To, že VinFast prezentuje svoje první dvě auta na autosalonu v Paříži není náhoda, ale spíš test toho, jak se na ně bude tvářit evropský trh. Nicméně podle dřívějšího vyjádření Jamese B. Delucy by se měla automobilka napřed prosadit na dynamicky rostoucím vietnamském trhu, pak v Asii a teprve potom zkusit expandovat na náročnější trhy, jako je ten v Evropě.

Když se teď rozhlížím kolem sebe, připadám si jako v autě, které už je připravené do výroby. Nebo ještě lépe, které už se nějakou dobu vyrábí. Ovládací prvky totiž navozují dojem o generaci starší a sedačky by si zasloužily ještě nějaký vývoj, ale celkově kabina působí čistě a rozhodně ne lacině. Pod kapotou obou vozů je dvoulitrový čtyřválec s výkonem 174 koní spřažený s automatickou převodovkou ZF. Obě dvě auta vypadají i zvenku docela k světu a přestože to není nic, z čeho byste si sedli na zadek, tak na společnost, která před dvěma lety ještě neexistovala, je to neskutečný výkon. „Co ostatním trvá 60 měsíců, to jsme zvládli za 24 měsíců,“ řekl James B. Deluca na tiskové konferenci. Instantní polévky, nudle a teď auta? Nu, proč ne?

Související témata:
Načítám