Článek
Pneumatiky, které lze legálně použít v Česku v zimě, vlastně ani nemusí být zimní. Jak to je s legislativou, to přehledně zpracoval náš talentovaný kolega Jakub Deml. Pokud si tedy nechcete risknout nadcházející měsíce s letním dezénem, jistě vám přijde vhod pár rad, jaké sezónní pryže pro chladné období zvolit.
Zaskočili jsme na slovíčko do královéhradeckého pneuservisu PROXIMA CZ za nezávislým odborníkem Milanem Krupičkou. Spolu s ním jsme dali dohromady následující řádky, které vysvětlí rozdíly v pneumatikách určených pro zimní provoz.
Jak správně identifikovat vhodnou zimní gumu jistě víte, nicméně připomeneme, že v Česku stačí, aby byla na bočnici vyražena písmena M+S (případně M.S, M/S nebo MS), respektive unifikovaný symbol pohoří a sněhové vločky.
Existují i výjimky, například pracovním strojům nebo off-roadům postačí speciální pryže se značkou POR (Professional Off-Road). Než začnete jásat a hledat tohle drsnější obutí pro svoje SUV, zadržte. Jezdit s ním po sněhu nebo na mokru je mnohdy adrenalinový zážitek. Za zimní dezén se rovněž považuje ten, u něhož je na bočnici pneumatiky vyraženo ET, ML nebo MPT.
Severská specifikace
Tyto typy zimních pneumatik se všeobecně označují jako severské, protože jsou určené do sněhu, případně na led a dost často disponují možností dodatečného nastřelení kovových hřebů pro lepší trakci na zamrzlé vodě. Dezén běhounu je vyšší, více lamelovaný a použitá směs celkově měkčí. Některé modely dokonce zvládají částečně absorbovat vlhkost z povrchu, na kterém se nachází. Záběr na sněhu je pak doslova fenomenální.
Problém nastává při ostřejším brzdění z vyšších rychlostí na suché silnici (typicky dálniční sjezdy), tehdy je vzorek nestabilní a jeho část se může klidně utrhnout. Ostatně to samé hrozí, když se autu budou zbytečně protáčet kola.
Doporučení: I přes všeobecně menší dostupnost a klesající prodej si tyto pneumatiky najdou své majitele u řidičů, kteří jezdí po horách, v podhůří nebo na málo udržovaných silnicích.
Středoevropská specifikace
Bavíme o standardních zimních pneumatikách, které jsou čím dál více vyvíjeny s důrazem na použití na mokru. Koneckonců zimy se mění a namísto sněhu si užíváme více méně jen břečku. Mezi další cíle velkých firem patří snižování citelných rozdílů při jízdě na zimních, nebo letních pneumatikách a nárůst homologovaného rychlostního indexu. Předmětné snahy se už netýkají jen dezénů pro sporťáky, nýbrž i pro obyčejná auta typu Škoda Fabia.
Nevýhodu standardní specifikace pocítíte jen v případech, kdy nastane arktická zima. Naopak už neplatí, že tyto pryže nějak významněji opotřebovává jízda po suchém asfaltu.
Doporučení: Drtivé většině českých řidičů lze středoevropskou specifikaci vřele doporučit
Celoroční specifikace
Abyste takzvané celoročky mohli bez obav použít v zimních měsících, musí na sobě nosit příslušnou značku. S výběrem „all-season“ gum poradí seriózní prodejce, jelikož jsou některé typy vhodné spíše do zimy, zatímco jiné kousky odvedou lepší práci v létě.
Výhody i nevýhody jednotlivých modelů tedy vyplývají z jejich určení. Reference by pneuservisy měly čerpat z trhu, nikoli z reklamních katalogů korporací. Stále se však bavíme o kompromisu, celoroční specifikace nikdy nebude fungovat stejně jako renomovaná zimní/letní pneumatika. Mokra se však bát nemusíte, na něj jsou vzorky univerzálů stavěné.
Celoročky jsou obrovsky rostoucím trendem po Evropě. Dokonce i u nás se zájem veřejnosti pozvolna zvyšuje.
Doporučení: Jde o skvělou volbu pro druhé auto v rodině, cestování v městských nížinách nebo pro opatrné řidiče s nízkým kilometrovým nájezdem, kteří za zhoršených klimatických podmínek nevyjíždějí. Naopak celoročky nedoporučujeme na častý dálniční provoz.
Varování: Majitelé aut s celoročními pneumatikami často zanedbávají jejich kontrolu či dohuštění na správný tlak, čímž riskují vážnou nehodu. Mnohdy se v pneuservisu neukážou klidně i pět a více let, což navíc zvyšuje náročnost přezutí (vše je zatuhlé).
Pár rad obecně
Nenechte se oklamat rychlostním indexem. Čím více je pneumatika stavěná na vyšší rychlost, tím méně má lamel, tudíž hůře funguje na sněhu. Obdobně to je i u letních pneumatik, tedy čím vyšší rychlostní index, tím horší vlastnosti na mokru.
Máte-li vozidlo například s dvojrozměrnými disky (BMW X5), důrazně doporučujeme obouvat výhradně výrobcem předepsané pneumatiky, které bývají vybavené unikátní identifikační značkou (HN, T, MO-V, hvězdička apod.). Jedině tak je zaručena správná funkce pohonu kol, kontroly trakce nebo třeba i převodovky. V opačném případě si koledujete o fatální selhání důležitých komponentů vozidla.
Obecně také platí, že by rozdíl v hloubce dezénu na jedné nápravě neměl přesahovat jeden milimetr. Pozor na specifické modely. Automobilky u nich častokrát předepisují i maximální možné rozdíly opotřebení běhounů mezi přední a zadní nápravou. Opět jde o nařízení kvůli zachování správné funkce všech systémů.
Přemýšlíte, jestli koupit prémiové, střední, nebo laciné obutí? Ty nejlepší gumy si všeobecně zachovávají své vlastnosti mnohem déle než jejich cenově dostupnější konkurenti. Úplným extrémem jsou nejlevnější pryže na trhu, které většinou nefungují klidně už po roce provozu. S takovou gumou je následně „radost“ souznít na mokru (smyk, přítel řidiče). Jezdíte tedy málo? Kupte si prémiové pneumatiky.
Víte, proč čím dál více obchodů nabízí čínské gumy? Jsou laciné a prodejci na nich mají vyšší marže, zatímco na drahých pneumatikách se paradoxně příliš vydělat nedá. Levné obutí však nemusí být nutně špatně vyrobené, vzhledem k rozšiřující se strojové práci vzrůstá kvalita a klesá chybovost.
Nedejte na štítky
Velmi zásadní roli hraje vhodný tlak v pneumatikách. O něj lze přijít třeba výkyvy teplot nebo netěsnícími ventilky. Ty běžné by se měly měnit každý rok, méně nasazované kovové mají zpravidla delší životnost. Do dnešních standardů patří také monitoring tlaku pomocí bezdrátových senzorů (TPMS), nicméně u většiny z nich lze jejich jednotlivé části vyměnit za nové – není nutné kupovat celý nový aparát.
V rámci fyziky platí přímá úměra, a to čím rychleji auto jede, tím více se sjíždí středy běhounů. Mnoho řidičů a bohužel i pneuservisů toto zvýšené opotřebení řeší snížením předepsaného tlaku, což je ve finále velice nebezpečné a chybné rozhodnutí. Dálničním stíhačům naopak doporučujeme držet tlak lehce nad automobilkami stanovenými hodnotami.
Dříve zajímavé plnění dusíkem dnes pozbývá na významu. Pneumatiky jsou (mimo výjimek) konstruované na všudypřítomný vzduch a huštění stabilnějším dusíkem podle doporučených postupů vyžaduje například vyvakuovat zbylé plyny z vyfouknuté pneumatiky. Obdobné náročné operace mají smysl leda u supersportů nebo závoďáků.
Čtete energetické štítky, kterými musí být vybavena každá nová pneumatika pro trhy v EU? U renomovaných výrobců se zaměřte pouze na hodnotu brzdění na mokru. Rozdíly ve valivém odporu na spotřebě nijak citelně nepoznáte a vnější hluk je podstatný maximálně pro bruselské úředníky, nikoli pro posádku uvnitř.
Jaké specifikace pneumatik obouváte v zimě vy? Hlasujte v naší anketě pod článkem a dejte nám do komentářů vědět, proč používáte právě tento typ.