Článek
Je paradoxní, že Evropská unie tolik tlačí na rozvoj elektromobility, přitom je lokální vývoj a produkce baterií o tolik pozadu – zhruba o 5 let. Už teď se nedostatek nabídky od místních výrobců řeší nákupem od těch asijských, ale s odhadovaným 40násobným nárůstem elektromobility do roku 2030 se problém s dodávkami ještě prohloubí. Právě proto se už příští rok začne na Slovensku stavět nová obří továrna na výrobu baterií s celkovými investicemi na úrovni 100 milionů eur.
Postarala se o to Slovenská společnost InoBat, která se zabývá výzkumem, vývojem, testováním a produkcí baterií, ve spolupráci s americkou technologickou firmou Wildcat Discovery (zaměřují se na vývoj nových materiálů), mezi jejíž zákazníky patří firmy Apple, Samsung nebo BMW. Spojení těchto dvou firem má přinést intenzivní vývoj, rychlé testování a kontinuální zlepšování technologie baterií, které bude továrna vyrábět – nejprve v náběhovém objemu 1 500 kusů ročně, ale cílem je kapacita až 150 000 baterií.
Umístění továrny na Slovensku má klíčovou výhodu přímého napojení na odběratele, sídlí tu totiž hned čtyři automobilky (Volkswagen, Kia a PSA, koncern JRL svou továrnu teprve staví) a roční produkce automobilů je v přepočtu na jednoho obyvatele nejvyšší z celé Evropy. Další automobilové továrny jsou pak v ČR, Polsku, Maďarsku nebo Turecku, takže o zákazníky pro budoucnost by neměla být nouze. Korejská konkurence však nespí – LG Chem se usídlil v Polsku, Samsung SDI v Maďarsku a brzy se k němu přidá i SK Innovation.