Článek
Je paradoxní, že Evropská unie tolik tlačí na rozvoj elektromobility, přitom je lokální vývoj a produkce baterií o tolik pozadu – zhruba o 5 let. Už teď se nedostatek nabídky od místních výrobců řeší nákupem od těch asijských, ale s odhadovaným 40násobným nárůstem elektromobility do roku 2030 se problém s dodávkami ještě prohloubí. Právě proto se už příští rok začne na Slovensku stavět nová obří továrna na výrobu baterií s celkovými investicemi na úrovni 100 milionů eur.
Postarala se o to Slovenská společnost InoBat, která se zabývá výzkumem, vývojem, testováním a produkcí baterií, ve spolupráci s americkou technologickou firmou Wildcat Discovery (zaměřují se na vývoj nových materiálů), mezi jejíž zákazníky patří firmy Apple, Samsung nebo BMW. Spojení těchto dvou firem má přinést intenzivní vývoj, rychlé testování a kontinuální zlepšování technologie baterií, které bude továrna vyrábět – nejprve v náběhovém objemu 1 500 kusů ročně, ale cílem je kapacita až 150 000 baterií.

Bateriový balík pro elektromobil
Umístění továrny na Slovensku má klíčovou výhodu přímého napojení na odběratele, sídlí tu totiž hned čtyři automobilky (Volkswagen, Kia a PSA, koncern JRL svou továrnu teprve staví) a roční produkce automobilů je v přepočtu na jednoho obyvatele nejvyšší z celé Evropy. Další automobilové továrny jsou pak v ČR, Polsku, Maďarsku nebo Turecku, takže o zákazníky pro budoucnost by neměla být nouze. Korejská konkurence však nespí – LG Chem se usídlil v Polsku, Samsung SDI v Maďarsku a brzy se k němu přidá i SK Innovation.