Článek
Česko je takovou černou ovcí mezi ojetinami. Sváží se sem i taková auta, která by jinde na silnice nejspíš už nemohla, vedle čehož stočené kilometry na tachometru vypadají jako maličkost. Jenže zkuste se vžít do někoho, kdo si koupil například svou vysněnou Škodu Octavia, kterou mu bazar prodal jako lehce ojetou s maximálně 80 tisíci kilometry a při prvních problémech se v servisu přijde na to, že má najeto 170 tisíc a brzy bude půl auta na výměnu. Stáčení prostě je špatné a mělo by být ošetřeno zákonem. Ideálně tak, jako to je právě na Slovensku, novela českého zákona je totiž přinejmenším diskutabilní.
Slovenský boj proti stáčení funguje
EU každoročně řeší škody, které přináší stáčení kilometrů, ve výši 10 miliard eur. Na Slovensku tato částka dosahovala 160 milionů eur ročně a s tím už se vláda rozhodla něco udělat. Přijala proto několik opatření, poslední například 20. května, která tuto trestnou činnost výrazně omezují a tvrdě postihují. A výsledky se dostavily rychle.
Dokazují to čísla o dovezených ojetinách například z Nizozemska a Belgie. Právě z těchto zemí se na Slovensko totiž dováží nejvíce. Je potvrzeno, že od listopadu 2017 do srpna 2018 se snížil počet manipulací s tachometry u ojetin z Nizozemí ze 42,6 % na 8,67 %, což znamená procentuální rozdíl 79,64 %. Co se Belgie týče, pokles je z 14,8 % na 3,93 %, což představuje změnu k lepšímu o 73,44 %. Jak je to možné? Především, protože se úřady nebojí proti takovému jednání zasáhnout. Nařídily povinnost širokému spektru organizací a firem včetně soukromých mechaniků zasílat do centrálního státního registru vozidel (RPZV) informace o stavu najetých kilometrů, jejich změnách, manipulaci s přístroji atd. Pokuta za to, že to nedodrží, není na rozdíl od ČR půl milionu Kč, ale v přepočtu 2,6 milionu Kč.
U nás je ticho po pěšině
Senátem schválená vládní novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zavádí právě výše zmíněnou pokutu půl milionu Kč za prokázané stočení kilometrů. Ale platná bude až od 1. října 2018. Do té doby tak nikdo nějaké stáčení u nás prostě neřeší a neřešil a s i hodně stočenými ojetinami se vesele obchoduje. Pomůže proti tomu ta, dle mého směšná pokuta? Jen připomínám, že bude udělena jen při dokázání tohoto činu.
Navíc její výše bude problémová hlavně pro jedince, malé servisy a mechaniky, kteří si takto nelegálně přivydělávají. Velké bazary nějakých půl milionu nerozhodí. A krom toho je tato částka maximem. úřady mají víc možností. Tak například, pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol a nepředá ho provozovateli silničního vozidla, může mu být uložena sankce až 50 tisíc korun. V případě, že provozovatel vozidla nepředá stanici technické kontroly při nejbližší evidenční kontrole protokol o provedení opravy nebo výměny počítadla ujeté vzdálenosti, může mu být uložena pokuta až 10 tisíc korun. Také vám to přijde málo?
V praxi se stav tachometru sleduje zejména během kontroly na stanicích technické kontroly (STK) nebo stanicích měření emisí (SME), takový přestupek může při technické silniční kontrole zjistit také policie. Pakliže při kontrole na STK nebo SME dojde ke zjištění nižšího stavu kilometrů na počítadle tachometru než při předchozí kontrole, provozovatel takového vozidla má na odstranění této závady lhůtu 30 dnů. Během této doby musí předložit platný protokol o provedení opravy nebo výměny počítadla ujeté vzdálenosti, jinak vozidlo ztratí technickou způsobilost.
Máte podezření, že právě vaše třeba právě koupené auto má stočené kilometry? Můžete si to snadno ověřit ve veřejně přístupné databázi www.kontrolatachometru.cz. Tato databáze funguje od roku 2016 a je zde uveden stav tachometru při poslední technické kontrole a předchozích návštěvách na STK. Už nemusíte zadávat protokoly z technických prohlídek, prostě stačí jen naťukat VIN vašeho auta.