Článek
V červenci a srpnu letošního roku bylo na českých silnicích usmrceno 121 lidí, dalších 479 bylo těžce zraněno a 5 018 utrpělo lehké zranění. Dopravních nehod zaznamenali policisté dohromady 17 437. Oproti loňsku tak zemřelo během prázdnin při dopravních nehodách o dvacet lidí více, což představuje nárůst o 19,8 procenta. Čísla zveřejnilo samostatné oddělení bezpečnosti silničního provozu ministerstva dopravy (BESIP).
Nutno podotknout, že v loňském roce bylo na silnicích usmrceno historicky nejméně osob, letošní čísla jsou tak srovnatelná s rokem 2016. Čísla také ukazují, že nehody měly fatálnější důsledky: „Zatímco počet úmrtí vzrostl, počet těžce a lehce zraněných se v porovnání s loňskem snížil,” uvedl BESIP.
Počet obětí dopravních nehod je letos vyšší nejen o prázdninách, ale i za celých dosavadních osm měsíců roku: „Za prvních osm měsíců roku bylo v důsledku dopravních nehod v ČR usmrceno 353 osob, o 29 více než vloni (tj. + 9,0 %). Historicky se jedná o třetí nejnižší počet usmrcených, kdy vloni bylo usmrceno 324 osob, předloni pak 343 osob,” uvádí BESIP.
Nejtragičtějším dnem uplynulých prázdnin byla sobota 11. srpna, kdy podle předběžných údajů bylo usmrceno 7 osob (tři v Jihočeském kraji, dvě v Jihomoravském a po jedné v Karlovarském a v Olomouckém kraji), dalších 6 osob pak bylo usmrceno následující sobotu 18. srpna. Jen v devíti dnech z celých prázdnin si nehody nevyžádaly žádnou oběť.
„Bilance letošních prázdnin potvrzuje, že nejvíce ohroženi jsou nejzranitelnější účastníci silničního provozu – chodci, děti, cyklisté a motocyklisté. Nepříznivou roli sehrálo také velmi horké počasí. Zvýšená únava vede ke ztrátě pozornosti. Příčinou řady letních nehod bylo právě nevěnování se řízení nebo přejetí do protisměru z důvodu ztráty pozornosti,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Právě na rizika spojená s horkým počasím upozorňovali odborníci už během prázdnin - horko lidi vyčerpává fyzicky i psychicky, což významně ovlivňuje pozornost nejen za volantem. V neposlední řadě pak tropická vedra v kombinaci s letními uzavírkami zvyšují u některých jedinců hladinu stresu a agresivity. Není pak výjimkou, že po opuštění kolony jedou tito řidiči, jak se říká, hlava nehlava.