Článek
Hodnota automobilových veteránů je dána nejen jejich výjimečností (z pohledu historie značky nebo celého automobilového odvětví) a unikátností (počet vyrobených nebo přeživších kusů), ale třeba i pohnutou historií či slavnými bývalými řidiči nebo majiteli. Na samý vrchol tohoto žebříčku se pak dostanou auta, která toto vše spojí dohromady – jako tento závodní Lotus, za jehož volantem sbírali vavřínové věnce vítězů dva mistři světa a pilot, který byl tím nejlepším jezdcem, jenž se mistrem světa nestal…
Lotus 19 je sám o sobě dost výjimečná závodní relikvie: Jde v pořadí o devatenáctý model z dílny Colina Chapmana a byl založený na úspěšném závodním monopostu Lotus 18 s převratnou koncepcí s motorem uprostřed. Dvoumístná placka s trubkovým šasi a laminátovou karoserií vážila kolem půl tuny, takže uprostřed umístěný 240koňový čtyřválec 2,5l Climax FPF převzatý z monopostu F1 (později byly použity i jiné jednotky včetně Ford V8) s ním musel pořádně cvičit!
Colin Chapman mu dal přezdívku Monte Carlo na oslavu vítězství sira Stirlinga Mosse na Lotusu 18 ve velké ceně Monaka roku 1960, vůbec prvního vítězství stáje Lotus ve Formuli 1. Lotus 19 se okamžitě stal rozeným vítězem – právě Moss s ním při testování na okruhu Silverstone pokořil rekord trati a v prvním závodě roku 1960 ve Švédsku ho dovedl k vítězství. V aktivní službě vydržel Lotus 19 až do roku 1965 a řada slavných pilotů (včetně Dana Gurneyho, o kterém jste možná nikdy neslyšeli) s ním posbírala cenná vítězství po celém světě.
Už to by stačilo na získání ikonického statusu, jenže tento konkrétní kousek je ještě výjimečnější. Jde o šasi #963, tedy v pořadí čtvrtý kus z celkových 17 vyrobených, který provozoval závodní tým British Racing Partnership (BRP) vlastněný Kenem Gregorym a Alfredem Mossem, otcem sira Stirlinga Mosse. Za jeho volantem se střídali šampioni Jim Clark a Graham Hill a hned v roce 1962 s ním zvítězili v šesti ze sedmi závodů na britských ostrovech. Sám Graham Hill s ním jako první závodník vůbec obkroužil okruh Snetterton s rychlostním průměrem přes 160 km/h.
Šlo také o poslední závodní vůz, který řídil Stirling Moss vracející se po příšerné nehodě v Goodwoodu roku 1962, po níž strávil měsíc v komatu a dalšího půl roku měl půlku těla částečně ochrnutou. Právě za volantem tohoto Lotusu 19 si chtěl ověřit, že má stále dost rychlosti a odvahy… ale stále příliš otřesený po nehodě raději pověsil své závodnické rukavice na hřebík, a nikdy tak nezískal titul mistra světa…
Tento vůz však dál závodil až do roku 1965, kdy už přestal být konkurenceschopný. Nedávno prošel důkladnou renovací a má nový motor Climax 2,5 původní specifikace, takže si vysloužil certifikaci FIA a může se účastnit historických závodů. Pokud tedy toužíte zažít pocity Clarka, Hilla a Mosse v divokých šedesátých letech a máte na kontě volných pár desítek milionů, můžete se 27. února zúčastnit online aukce tohoto vozu pod hlavičkou domu Silverstone Auctions. Přejeme vám hodně štěstí!