Článek
Žijeme ve zvláštní době. Pomalu ale jistě nahrazujeme auta se spalovacími motory těmi elektrickými, zároveň se však snažíme, aby nám vydržela co nejdéle a leckdo by možná řekl, že „si jich konečně začínáme vážit“. Jednoho dne se už totiž vyrábět nebudou. Dokonalým příkladem jsou klasická auta. Ta s minimem elektroniky, jednoduchou konstrukcí a ideálně třemi pedály. Auta, která se naprosto odevzdávají svému řidiči – nespoléhají se na žádné systémy.
Jenže ceny takových aut rostou, a to zejména těch dobrých a vzácných, zároveň však i těch relativně obyčejných. Ovšem u těch opravdu ikonických, vzácných a opravdu žádoucích se nám rozmohl takový nešvar – sběratelé soutěží v tom, kdo s nimi bude méně jezdit. Protože i když se jim třeba podařilo zdědit jmění po tetičce z Kanady, případně se jim vydařilo krátce po revoluci zariskovat, stejně taková auta pro jistotu zavřou do garáže a nechají na ně sedat prach – aby neztrácela na hodnotě.
Podobným případem je i tohle Ferrari F40 z roku 1989. Jde o kus v prakticky 100% původním stavu, koupen byl jako nový u prodejce Garage Francorchamps a od té doby najezdil jen směšných 1 780 kilometrů.
F40 vznikla jako oslava 40. narozenin automobilky Ferrari. Jde o poslední kus, na jehož vývoj ještě dohlížel sám Enzo Ferrari osobně. Ferrari se tehdy chtělo ukázat. Jak ostatně jednou zavzpomínal Giovanni Perfetti, vedoucí marketingového oddělení: „Chtěli jsme, aby bylo opravdu rychlé, sportovní a extrémní, skoro až spartánské. Zákazníci totiž tehdy říkali, že jsme vyměkli a že naše auta začínají být příliš pohodlná a usedlá. Proto přišla F40 – auto, které nabízí ryzí řidičský požitek pro ty nejzarytější nadšence.“
F40 si vysloužila ohromné renomé, paradoxně právě proto, jak byla extrémní – a svého času šlo o nejrychlejší silniční auto světa. Tento konkrétní kus poznal svého prvního majitele v červnu 1989. Jde o velmi vyhledávanou verzi bez katalyzátoru, protože je o kus výkonnější než verze s ním. Kupodivu však má příplatková elektrická okna, původní majitel je považoval za praktičtější.
Dle informací v inzerci bylo auto pořízeno na leasing, který byl psán na jednu z jeho firem. Ten však byl v roce 1992 ukončen, protože auto bylo odhlášeno z registru a značky byly odevzdány do depozitu. Trochu bizarní je potom fakt, že na dveřích zevnitř visí upomínka pro řidiče, aby se dostavil k příštímu servisu v 6 000 km – k čemuž mělo dojít v roce 1993.
Během let 1987 a 1992 vzniklo celkem 1 315 vozů, každý z nich přitom měl levostranné řízení a každý z nich z továrny vyjel v typické barvě Rosso Corsa. Šlo také o jedno z prvních silničních aut, která měla karbonové panely karoserie. Všechny odnímatelné díly jako dveře, přední kapota nebo kryt motoru byly z tohoto tehdy kosmického materiálu. Zbytek pak byl z kevlaru.
Tohle ikonické auto v nesmírně žádané variantě bez katalyzátoru bylo zakoupeno jako nové u belgického prodejce Garage Francorchamps, podnik tehdy patřil jistému Jacquesovi Swatersovi, který se s dosavadním majitelem osobně znal – byl totiž nadšený autíčkář a od 70. let si koupil hned několik nových Ferrari. Když byla představena F40, rozhodl se, že ji prostě musí mít.
Auto dnes ukazuje nájezd 1 780 kilometrů, přičemž má plnou servisní historii, ta ovšem vzhledem ke kilometráži není nikterak bohatá – servisní knížka ukazuje jeden servis 11. 6. 1990 při nájezdu 1 226 kilometrů a… to je vlastně všechno. Tohle auto je opravdu jedno z mála, proto není divu, že se vydražilo za 1 840 000 eur, tedy 46,7 milionu korun. Ale vlastně novému majiteli ani moc nezávidíme – protože tohle už je opravdu auto, se kterým se člověk bojí jezdit.