Hlavní obsah

Na prodej je úchvatný motor Alfa Romeo 3,5l V10!

Foto: Collecting Cars

Úchvatný agregát Alfa původně vyvinula pro seriál F1. Jenže nakonec všech 15 motorů zůstalo ležet ladem. Jeden si teď můžete koupit i vy!

To tu snad ještě nebylo. Pravidelně se na našich stránkách můžete dočíst o výjimečných strojích, které vznikly v tak malém počtu, že byste je mohli spočítat i na prstech jedné ruky. Případně mají tak směšný nájezd, že pamatují snad jen cestu do krámu pro rohlíky. Někdy jde o kombinaci obojího. Dnes tu máme také zajímavý „stroj“, jen mu něco málo chybí – což ale na jeho půvabu pranic neubírá – tento motor od Alfy Romeo totiž odpovídal specifikaci pro F1.

Článek

Dalo by se říct, že motor je do určité míry srdcem auta, ti nejzarytější automobiloví šílenci dokonce tvrdí, že je jeho duší. A něco pravdy na tom je, neboť právě motor často určuje celkový charakter vozu. Skoro každá automobilka někdy vyrobila motor, na který může být právem hrdá. Jde o jakýsi klenot, výkladní skříň technologií dané doby. Toyota, potažmo Lexus má uštěkaný V10 z typu LFA, BMW má ikonický dvanáctiválec, který poháněl někdejší nejrychlejší auto světa, a třeba Ford se proslavil svými ikonickými osmiválci.

Motor známý jako Tipo 1035 si našel cestu do démonické Alfy 164 Procar, která si na rovince nezadala s tehdejšími vozy F1:

V případě Alfy Romeo to je, když pomineme vidlicový šestiválec „Busso“, tento motor. Vidlicový desetiválec o objemu 3,5 litru, schopný výkonu až 620 koní. Alfa jej koncem osmdesátých let vyvinula pro nasazení ve Formuli 1 – měl původně pohánět vozy stáje Ligier, ale rozpory mezi oběma stranami nakonec způsobily, že celých 15 vyrobených agregátů zůstalo ležet ladem.

Ale Italové vždycky uměli improvizovat. Nejprve je napadlo, že motor nasadí do série Procar, doprovodného seriálu tehdejší F1, a tak tohle monstrum nacpali pod kapotu Alfy 164. Jenže tento seriál byl nakonec zrušen, protože v něm soutěžilo prakticky jen BMW se svojí M1 Procar. Ještě předtím ale 164 Procar udělal pár exhibičních jízd na okruhu Monze v roce 1988, kde byl dle dobových pramenů a očitých svědků tento přemotorovaný sedan díky nižšímu odporu karoserie bez křídel znatelně rychlejší než tehdejší vozy F1. Za volantem tehdy seděl Riccardo Patrese.

Pak Alfa projevila zájem o sportovní prototypy Skupiny C. Vznikl tehdy krásný vůz Alfa Romeo SE 048SP, který měla pohánět právě tato úchvatná strojovna. Jenže co čert nechtěl – vedení automobilky vidělo větší potenciál v DTM, a tak finance putovaly na vývoj závodní Alfy 155.

Motorářský klenot tak bohužel nedostal šanci. Ale kdo by chtěl, může si jej nyní koupit v online aukci, která končí už tento pátek v 9 hodin ráno – zatím nejvyšší nabízená částka je 4 850 liber (skoro 150 tisíc Kč). Není nezbytně nutné jej použít k pohonu nějakého auta, byť se tato varianta přímo nabízí. Tato strojovna by úplně klidně mohla s hrdostí zdobit nejeden obývák.

Související témata:
Načítám