Článek
Jasně, některé koncepty mají karoserii z hlíny, a když byste do nich nalili benzin, prokapal by všechen podlahou. To ale není případ Fordu Shelby Cobra Concept z roku 2004 – ten byl plně funkční, včetně jeho ohromného 6,4l desetiválce o výkonu 605 koní. Tohle konkrétní auto mělo ve fabrice interní název Daisy. A i když z jeho výroby nakonec před téměř dvaceti lety sešlo, dodnes jde o jeden z nejpodivuhodnějších konceptů, které kdy Ford představil.
Na vývoj vozu přitom dohlížel dokonce Carroll Shelby osobně, někdejší produktový viceprezident Fordu Chris Theodore a dokonce i designový viceprezident automobilky Ford, chlapík se zvláštním jménem J Mays.
Navíc byla při stavbě auta použita i slušná technika – prostorový rám byl kompletně z hliníku, přední a zadní nezávislé zavěšení pocházelo ze supersportu Ford GT, auto v rozletu brzdily brzdy Brembo a kovaná kola, která obouvala závodní hladké pneumatiky (tzv. slicky) od firmy BF Goodrich, dodalo BBS. Dohromady to slibovalo slušné svezení.
Z Fordu GT byla i převodovka, tedy šestistupňový manuál. Ten posílal na zadní kola sílu plných 605 koní z 6,4l V10 s opravdu pozoruhodným zvukem – zhruba něco mezi klasickým bublajícím osmiválcem a Dodgem Viper, jen pro představu. Že si nevymýšlíme, se koneckonců můžete přesvědčit v přiloženém videu.
Motor měl dokonce i mazání se suchou skříní, takže na okruhu by se rozhodně netrápil. Pozoruhodné je, že Carroll Shelby si tehdy prosadil, aby si (bohužel teoretický) nástupce Cobry zachoval kompaktní rozměry – je jen o chlup delší než Mazda MX-5. No jen si představte Mazdu MX-5 s desetiválcem o výkonu přes šest set kobyl – nirvána!
Auto momentálně vlastní právě Chris Theodore, muž, který pomáhal auto vyvíjet. Vlastní jej od roku 2017. Aby se s vozem dalo jezdit po veřejných komunikacích, má i registraci a jsou k němu náhradní kola se silničními pneumatikami, které už mají vzorek – auto je dokonce v registru vozů společnosti Shelby American.
Aukční síň Mecum se bohužel zdráhá zveřejnit, kolik za svůj život Cobra Concept dokázal „nalítat“ mil, ale nebude to ale moc – a víme, že Shelby s vozem najezdil nějakých 150 mil (cca 250 kilometrů) při exhibiční akci na okruhu Irwindale v Kalifornii. Stejně tak se s námi nechtějí podělit ani o alespoň přibližný odhad ceny, darebáci. Přesně se neví, proč Ford od výroby nakonec ustoupil. Přebíral by zákazníky Fordu GT? Vytlačil by z trhu Viper? Nikdo pořádně neví. Ale my víme jedno – tohle auto, sakra, měli vyrábět!