Hlavní obsah

Na prodej je asi nejznámější Mustang na světě

Foto: Mecum Auctions

První Shelby GT350R s výrobním číslem 5R002

Když se řekne Shelby Mustang, představí si mnoho lidí (kteří nejsou zkažení remakem filmu 60 sekund) právě tohle auto. Bílý GT350R s modrým pruhem byl Shelbyho odpovědí, když přišel Ford s tím, že chce z Mustangu setřást pověst „auta pro sekretářky“. Vůbec první vyrobený a závodící kus bude teď na prodej a aukční společnost Mecum Auctions hovoří o tom, že dost možná půjde o nejdražšího Mustanga v historii.

Článek

Přesně tenhle vůz s výrobním číslem 5R002, který pochází z roku 1965, se jako vůbec první Mustang zúčastnil pořádného oficiálního a ostrého závodu. A aby toho nebylo málo, seděl za jeho volantem Ken Miles – jeden z nejvýznačnějších jezdců historie. Ano, je to ten muž, který jen pár let po závodním debutu Mustangu vyhrál Fordu prvenství ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans za volantem GT40. I když on sám ho vlastně nevyhrál – ale pokud vás tenhle příběh podrobněji zajímá, pusťte si vynikající film Ford vs. Ferrari.

Důležité je, že 14. února 1965 - během závodu na Green Valley Raceway vznikla tahle fotka. Ken Miles na ní letí s Mustangem vzduchem, čímž vozu s číslem 5R002 vysloužil přezdívku „Létající Mustang“. Přesně tato fotka, pořízená na vyhraném závodě, přispěla k tomu, aby Amerika a celý svět přestaly vnímat Mustanga jako fešné auto pro sekretářky.

Foto: Mecum Auctions

Památná fotografie se ve své době objevila snad ve všech motoristických časopisech

Mustang, který se nyní chystá do aukce, rozhodně nezůstal jen u jediného závodu. Jeho hlavní role totiž nespočívala v závodění, ale hlavně v úloze testovacího prototypu. Všechny díly, nápady, nastavení a technická řešení se nejprve testovala právě tady, než se posléze objevila v druhém týmovém Mustangu 5R001 a konečně i ve 34 autech prodaných zákazníkům. A než se zákazníci definitivně rozhodli, že chtějí vlastní Shelby GT350, viděli právě tohle auto, se kterým Shelby objel také nejrůznější zákaznické i novinářské akce.

Vedle Kena Milese seděli v první Shelbyho Mustangu i další jezdci zvučných jmen. Konkrétně třeba Bob Bondurant, Peter Brock, Jerry Titus nebo Chuck Cantwell. „Ken Miles a Chuck Cantwell najezdili v testovacím Mustangu 50 000 mil,“ řekl jednou o vozu sám Shelby. Když se potom někdo zeptal přímo Cantwella, ten odpověděl: „Zajímalo by mě, který měsíc testování měl Caroll na mysli. Jsem si jist, že jsme na tom autě najezdili o hodně víc než 50 000 mil.“

Shrnuto podtrženo, tohle rozhodně není jen další stroj se závodní historií. Tohle je závodní historie jednoho modelu sama o sobě. Tohle je vůz, za jehož volantem se střídali jezdci, o kterých se točí filmy, a kteří tak navždy změnili vnímání Mustangu.

Vůz půjde pod aukční kladívko v květnu v rámci aukce Dana Mecum’s 33rd Original Spring Classic, coby součást hlavní atrakce „The John Atzbach Collection“. A cena bude hodně vysoká, rozhodně v milionech dolarů. Mecum Auctions zmiňuje Shelby Super Snake prodaný za 2,2 milionu dolarů (50 milionů korun) a taky originální Bullit Mustang prodaný za 3,74 milionu dolarů (85 milionů korun). Právě první GT350R by mohl tyto dva rekordmany pokořit, a posunout tak laťku ještě o kousek výš.

Související témata:
Načítám