Článek
Renovace a následná úprava klasických aut je poslední dobou ve velké oblibě. Někteří se specializují třeba na Jaguar E-Type, jiní jsou zase odborníci na klasická Porsche 911. K takovým se řadí i britská firma Alfaholics, a jak název více než napovídá, jejich specialitou jsou pro změnu italské vozy Alfa Romeo. A v tom, co dělají, patří k naprosté špičce – a to nejen doma na Albionu, ale i ve světě!
Do širšího povědomí se Alfaholics sice dostali až v posledních ani ne deseti letech, ale ve skutečnosti má tato firma slušnou tradici, konkrétně od sedmdesátých let. Tehdy jeden chlapík z Británie jménem Richard Banks začal renovovat a pak dokonce i od základu stavět závodní Alfy Romeo, přičemž s řadou z nich se i on sám účastnil okruhových soutěží, kterých je v Británii požehnaně.
Kormidla lodi Alfaholics se posléze zhostili jeho synové Maxim a Andrew, a přestože se dařilo – nebylo výjimkou, že mívali na dílně klidně i dva tucty vozů – rozhodli se původní myšlenku posunout ještě o kus dál. A tak se v devadesátých letech přesunuli od renovací a shánění náhradních dílů také na úpravy vozů pro majitele, kteří chtěli, aby jejich Alfy byly výkonnější a rychlejší než ty sériové. Což se vzhledem k předešlým zkušenostem se závodními projekty přímo nabízelo.
Tento na první pohled poměrně nenápadný typ Spider S2, který teď nese jméno Alfaholics Spider-R, je ve skutečnosti pěkně čiperné auto, a co je hlavní, je o poznání rychlejší než jakákoliv standardní Alfa Spider. Dosavadní majitel vůz vlastní už nějaký ten pátek, přičemž v roce 2011 se vydal právě do Alfaholics, kde si vyžádal kompletní přestavbu, díky čemuž teď tato Alfa Romeo Spider patří k nejrychlejším svého druhu.
Stavba začala kompletním odstrojením, všechny díly, které potřebovaly péči, byly zrenovovány. A jelikož majitel tohoto konkrétního Spideru rád vyrazí tu a tam na okruh, bylo potřeba namontovat dodatečné výztuhy. Zadání znělo jasně – výztuhy musejí být schované pod karoserií. A tak je dodatečně namontovaná trubková klec připevněná přímo na původní nosnou konstrukci.
Vše pak bylo zakryto metalickým lakem Bianco Nuvola, který můžeme znát třeba z Alfy 147. Pod tímto novým kabátem se ukrývá kompletní podvozková a brzdová sada, včetně nastavitelných pružin na všech kolech a zbrusu nové brzdy, vpředu dokonce šestipístové.
Pod kapotou se ukrývá 2,0l čtyřválec Twin Spark, ovšem značně upravený – motor dostal novou hlavu, závodní ventilové rozvody, nové vačky, ojnice, kované písty, větší karburátory Weber a navrch k tomu systém zapalování přímo od Alfaholics. Na závěr přidali ještě závodní spojkovou sadu.
Na nějaké ty úpravy došlo i uvnitř, jmenovitě skořepinová sedadla a kožené čalounění kombinované s Alcantarou. V roce 2014 se však vůz opět vrátil do Alfaholics za účelem dalších několika málo úprav – šlo jen o „drobnosti“ jako instalování sekvenční šestistupňové převodovky, nový systém vstřikování s nastavitelnou škrticí klapkou (opět přímo od Alfaholics) a nakonec byla původní palubka nahrazena digitální variantou od firmy Race Technology.
Tento retro závoďák je tak skvělým sběratelským artiklem, ale především vynikajícím okruhovým náčiním. Díky úpravám teď navíc výkon motoru činí krásných 216 koní, což v kombinaci s hmotností okolo tuny znamená, že se nenechá zahanbit ani před řadou mnohem mladších aut. Není tedy divu, že je o vůz zájem – prozatím nejvyšší nabídnutá částka na aukčním webu Collecting Cars je 54 tisíc liber, tedy 1,6 milionu korun. A za to už se dá koupit i úplně nová Alfa.