Článek
Gilmore Car Museum je největší automobilové muzeum v severovýchodní části USA, rozkládá se na pozemcích o celkové výměře šestatřicet hektarů, většinou ukryto v tradičních typických tmavě červených dřevěných stodolách, které podnikatel Donald S. Gilmore před více než 50 lety svezl z různých míst. Všechny znovu postavil na zelených loukách u michiganského města Kalamazoo, někdejším sídle automobilky Checker Motors, která v osmdesátých letech spáchala sebevraždu, když její šéfové zjistili, že postaru už vyrábět automobily nelze a ještě profitabilní výrobu zrušili...
Muzeum ve stodolách
Na první pohled jde o zemědělské usedlosti, tradiční Michigan Barns (stodoly) stojí na louce, spojeny asfaltovými cestami. Výměra pozemku je téměř 90 akrů (1 ha = 2,47 akru) a sedm stodol ukrývá téměř dvě stovky historických automobilů; kromě toho tam najdete další stavby jako čerpací stanici Shell ze třicátých let a typický Blue Moon Diner ze čtyřicátých let, předchůdce dnešních fast foodů, malých restaurantů dříve hojně rozesetých podél amerických silnic. V letním období nadále nabízí občerstvení každý den mezi jedenáctou a patnáctou hodinou.
Gilmore Car Museum je otevřeno celoročně s výjimkou čtyř svátků, je v místě zvaném Hickory Corners na konci Hickory Road (křižovatka s M43 směrem na Kalamazoo/Chicago). Často je dějištěm zvláštních akcí, k nimž patří setkání značkových klubů. Jednotlivé stodoly ukrývají většinou tematické expozice.
Největší sbírka Pierce-Arrow
Donald S. Gilmore (1895–1979) prožil většinu života v Kalamazoo, nejprve pracoval pro prodejny sítě Gilmore Brothers Department Store, založené svým otcem, ale po svatbě s Geneviéve Upjohn (1916) přešel do chemické společnosti Upjohn Co., založené naopak její rodinou, a tam vystřídal řadu vedoucích funkcí; předsedou představenstva byl až do své smrti.
Sbírku zahájil v roce 1963 poté, co od manželky dostal k narozeninám historický Pierce-Arrow ročníku 1920. Tento vůz, vzácný Waldon Prototype, navržený pro americkou prestižní značku Pierce-Arrow konstruktérem Sidneyem D. Waldonem, jenž působil také u Packardu a Cadillacu, je centrem expozice asi dvaceti automobilů, motocyklů, jízdních kol a motorů značky Pierce-Arrow, umístěných v jedné z menších stodol. Nechybějí tam reprezentativní dvanáctiválce a řadové osmiválce ze třicátých let, ani čtyřválcový motocykl Pierce 6,5 HP ročníku 1912 a jeden z prvních vozů Pierce Stanhope (1903).
Klasické vozy v tematických expozicích
Jiná stodola, označená Carriage House, ukrývá další luxusní americké vozy třicátých let, jako jsou Cadillac (včetně šestnáctiválců), Packard, Duesenberg, Lincoln a také Rolls-Royce Phantom I, vyrobený ve Springfieldu v americkém státě Massachusetts (v letech 1926 až 1931 tam vzniklo 1 240 vozů). Barrett Barn hostí expozici Classic Car Club of America Museum, zaměřenou na individuální karosářskou tvorbu.
Ostatní stodoly jsou označeny prostě jako Barn s doplňkovým písmenem od C po U. Největší Barn S & Galleries s expozicí nejstarších automobilů kočárového typu, mezi nimiž vynikají původní Ford Model A 1903, Autocar 1904, Oldsmobile 1903, Franklin 1905, Stevens-Duryea 1903, Michigan 1903 a parní Stanley 1908; dále výstavou automobilů americké značky Hudson, panoramatem heroické jízdy Alice Ramsey napříč USA (první žena, která to dokázala, za 55 dnů z New Yorku do San Francisca v roce 1909) a konečně výběrem vozů vyrobených v Kalamazoo.
Hudson, Tucker, Checker a další
Hudson Motor Car Company, založená skupinou nadaných konstruktérů, kterou podpořil a propůjčil jí jméno Joseph L. Hudson, tvůrce největšího detroitského obchodního domu, patřila k nejúspěšnějším automobilkám (1929 třetí místo na americkém trhu), ale poslední vůz vyrobila v červnu 1957 po fúzi do American Motors Corp., kterou zase pohltil Chrysler.
Expozice Kalamazoo – the Other Motor City si zakládá především na výrobcích slavné značky Checker, amerického synonyma pro vozy taxislužby (výroba do 1982), ale shromažďuje i zapomenuté klasické vozy Roamer, Barley, Dort, Michigan a Handley, zhotovené v Kalamazoo. Barn C je domovem novějších automobilů z přelomu čtyřicátých až padesátých let, největší lahůdkou je originální Tucker s plochým šestiválcem v zádi a s aerodynamickou karoserií (nelze si nevzpomenout na Tatru 87), s nímž chtěl jeho tvůrce porazit detroitskou Velkou trojku, ale ta se postarala o to, aby se mu to nepodařilo.
Od prvopočátků po křižníky silnic
Velký Barn U je garáží pro klasické americké křižníky silnic z padesátých až sedmdesátých let včetně revolučního Chrysleru Turbine (1963), ale také pro známé sportovní vozy Chevrolet Corvette, Ford Mustang, American Motors AMX, Kaiser-Darrin, De Lorean DMC12 a další; na stěnách jsou zavěšena historická dětská šlapací autíčka. Barn G zdobí sbírka znaků a sošek z chladičů, kolekce modelů a skutečný filmový Rolls-Royce ročníku 1931 z Disneyova seriálu Gnomemobile včetně útulné zadní části kabiny za skleněnou přepážkou v obřím měřítku 2:1!
Prohlédnout si důkladně alespoň všechny významné exponáty zabere celý den, mnozí návštěvníci se během týdne vrací, což zakoupená vstupenka umožňuje (základní vstupné 16 dolarů – 370 Kč). Gilmorovo automobilové muzeum bylo oficiálně otevřeno už v červenci 1966, letos po přestávce znovu zpřístupněno v červnu a na příští rok chystá novou halu Muscle Car Museum s trvalou výstavou těch nejsilnějších amerických vozů, zvaných muscle cars (jako jsou Pontiac GTO, Shelby Mustang nebo Chrysler 300 Hemi).