Článek
Pokud jste na Augustusburgu dříve nebyli, stejně jako my, tak na tom vlastně vyděláte! Po kompletní přestavbě před deseti lety jsou nyní expozice obsáhlejší a uvidíte i věci, jaké byly za někdejší éry NDR vlastně tajné, totiž různé prototypy motocyklů MZ z nedalekého Zschopau, které se nedostaly do sériové výroby.
Patří k nim dva stroje MZ s rotačním motorem systému Wankel, jeden s chlazením vzduchem, druhý kapalinou; prohlédnout si můžete i samotný jednorotorový motor MZ KKM 175 L o výkonu 18 kW (24 k), určený pro zástavbu do rámu motocyklu MZ ES 250/2 z roku 1965.
K dalším patří třeba exportní MZ 250 RS z malé série pro Brazílii (1984), terénní MZ ETZ 250 s rámem Delta Box a centrální pružicí jednotkou zadního kola (1988), nemluvě o unikátních strojích pro mistrovství světa v závodech silničních motocyklů. Exponáty se průběžně obměňují, kromě 175 vystavených čítá sbírka zhruba 350 dalších motocyklů.
Augustusburg je opravdu blízko
Expozice na zámku Augustusburg obsahují především uzavřenou historii motocyklové produkce v nedalekém Zschopau, kterou tvoří stroje značek DKW, IFA, MZ a MuZ včetně zmíněných prototypů. Jde o největší sbírku DKW/MZ na světě, kromě toho v zámeckých komnatách najdete i motocyklové exponáty mnoha dalších značek. Z Prahy je Augustusburg vzdálen jen 155 kilometrů, nejlepší cesta je přes Horu Svatého Šebestiána, projedete kolem opuštěné továrny MZ ve Zschopau směrem na Chemnitz, a pak za Zschopau odbočíte vpravo a za chvíli tam jste.
Augustusburg byl zbudován v období 1568–1572 jako lovecký a výletní zámek knížete Augusta a vypíná se na 516 metrů vysokém kopci nad údolím Zschopautal, pojmenovaném po řece Zschopau. Na ní vyrostlo stejnojmenné město, do něhož přesunul své aktivity dánský rodák Jörgen Skafte Rasmussen, když v říjnu 1906 koupil prázdnou textilku, aby z ní vytvořil největší motocyklovou továrnu světa. Tak se zrodila DKW, která v roce 1939 uvedla typ RT 125, jenž se stal základem poválečné výroby lehkých motocyklů na celém světě.
Od DKW k východoněmecké MZ
Ve Zschopau, původním závodě DKW/MZ, se produkce znovu rozběhla v květnu 1950 s novým označením IFA RT 125, které v roce 1956 vystřídalo MZ RT 125. V rámci válečných reparací se stejný motocykl vyráběl v dalších zemích, jeho konstruktér Hermann Weber zemřel v únoru 1948 v Sovětském svazu, kde jako válečný zajatec pomáhal se zavedením výroby v Moskvě.
Málokdo ví, že se DKW RT 125 stala základem lehkých motocyklů na celém světě od východoněmecké MZ po poválečnou západoněmeckou DKW, ale také pro britskou BSA, americký Harley-Davidson, ruský Minsk či japonskou Yamahu! Nová značka MZ (Motorradwerk Zschopau) pak pokračovala ve vývoji dvoudobých jednoválců, které ji nejvíce proslavily.
MZ patřila do světové špičky
Závodníci na továrních strojích MZ si vedli dobře na silničních okruzích i v terénu, konstruktéři uplatňovali poznatky z motorsportu v sériové produkci. V roce 1969 byl vyroben miliontý MZ, a to už měla značka na svém kontě šest vítězství v Šestidenní soutěži, ale i triumfy v mistrovství světa na silničních okruzích. Pod vedením Waltera Kaadena bylo v roce 1953 založeno závodní oddělení IFA/MZ, jež vyvinulo vynikající silniční závodní motocykly. Nejprve s domácími jezdci a později se světovými hvězdami dosáhla MZ značných úspěchů.
Horst Fügner byl vicemistrem světa 1958 (MZ 250), celkově druhé místo zopakovali Gary Hocking (1959 MZ 250) a Ernst Degner (1961 MZ 125), legendární Britové Mike Hailwood a Alan Shepherd vyhráli Velkou cenu NDR na Sachsenringu 1963, resp. Velkou cenu USA v Daytoně 1964. Po roce 1975 bylo závodní oddělení zrušeno, ale Walter Kaaden dále vyvíjel soutěžní motocykly MZ.
Desítky různých strojů
V muzeu najdete také motocykly jiných značek, byť německé hrají prim. Mnohé jsou už dávno zapomenuty, ale přesto pozoruhodné technickými prvky, k nimž patří třeba hvězdicový pětiválec, pohánějící přední kolo Megoly (tedy přední pohon u motocyklu, který nemá spojku, a tak buď jede, anebo stojí), velkoobjemový řadový čtyřválec coby nosný základ motocyklu (Windhoff), pohon zadního kola táhly jako u lokomotivy (Hildebrand & Wolfmüller), samonosná skříňová konstrukce rámu (Mars), přeplňování pístovým dmychadlem Ladepumpe (závodní DKW) a mnohé další.
Naši produkci zastupují originální Böhmerlandy, dlouhá třímístná šestistovka i lidová třistapadesátka, velmi starý Laurin & Klement z roku 1899 a veleúspěšná plochodrážní Jawa 500 DT (Eso).
Zastoupeny jsou prakticky všechny velké motocyklové země, například britskou produkci reprezentují Ariel, Brough-Superior, Matchless, AJS a BSA; americkou Harley-Davidson, Ner-A-Car a Indian; nechybí ani belgický průkopník čtyřválců FN Herstal. Návštěvu lze spojit s prohlídkou dalších dvou objektů, jak prozrazuje oficiální název Die Sehenswerten Drei; kromě Augustusburgu je to přes 750 let obývaný hrad Scharferstein a barokní zámek Lichtenwalde s přilehlým parkem.
Cena vstupného pro jednotlivce je zhruba 150 Kč, rodinné vstupné činí 16 eur, tedy 400 Kč. Před cestou si ověřte otevírací dobu a místní protipandemická opatření.