Hlavní obsah

Na návštěvě v Cars collection v krásném Monaku

Foto: Martin Tolar

Pokud někdy zavítáte do Monte Carla, nevynechejte příležitost navštívit tamní muzeum aut. Jde o sbírku knížecí rodiny, která obsahuje auta od historie do současnosti a nabízí pohled i na řadu vzácných závodních speciálů.

Článek

Jméno malého státečku Monako, a zejména města Monte Carlo je provázáno s motorismem. Jezdí se zde dva z nejvýznačnějších evropských motoristických závodů – Velká cena Monaka (Formule 1) přímo v ulicích města a slavná Rallye Monte Carlo s dlouholetou tradicí. No dobrá, ta se spíš odehrává v okolních horských průsmycích na francouzském území, ale start i cíl je tradičně v přístavu. Pokud vás auta baví, neměli byste návštěvu bohatého města vynechat. Už jen ta exkluzivní auta, která potkáte na ulicích, za to stojí.

Během mojí návštěvy se v okolí proháněly soutěžní speciály z Rally d’Antibes a v přístavu Monte Carla se už stavěla trať a zázemí pro nejslavnější závod. Proto bylo fajn na chvíli zapadnout do tichého muzea, kde bylo až překvapivě málo lidí, a obdivovat v rozlehlých prostorách automobilové skvosty. A vlastně bych si to klidně zopakoval i příště, expozice se totiž často alespoň z části mění.

Foto: Martin Tolar

Netradiční barva pro Gullwing je ale originální

V rozsáhlém paláci tu najdete opravdové klenoty na kolech, třeba růžový Mercedes-Benz 300SL. Ta barva je originální, a podle mojí manželky to byl nejhezčí exponát. Popravdě přiznávám, že mít možnost odjet jedním exponátem, budu váhat mezi ním, Miurou a Cossiem. Ale nepředbíhejme, expozice je mnohem delší.

Foto: Martin Tolar

Pro někoho bude Miura nejkrásnějším exponátem

Začíná se totiž u mnohem starších dopravních prostředků – knížecích kočárů. Pak následují pravdu stará auta z počátků motorismu, jde o výrobky jak existujících značek (například Rolls-Royce nebo Cadillac) tak i těch už zaniklých, jako je Panhard nebo vzácné kupé Facel Vega. Já ale stejně nakonec nejvíce vzdychal nad novějšími kousky, třeba originálním Porsche 911 Carrera RS 2.7 v jedovatě zelené barvě nebo nádherným žlutým Lamborghini Miura. Za zmínku ale stojí třeba i Lamborghini Countach nebo kabriolet Citroën DS.

Foto: Martin Tolar

V závodní verzi vypadá Ferrari Daytona opravdu dobře

Prostor pro sebe měla automobilka Ferrari, ze které se ukázal například typu Dino 246 GT, Testarossa, 250 GT California, závodní 365 GTB Daytona, rallye verze 308 GTB a 288 GTO. Velká část expozice je věnována i těm nejslavnějším závodům konaným na monackém území. Prohlédnout si tak můžete ty nejlepší monoposty McLarenu, Red Bullu, Ferrari nebo Jordanu. Pokochat se mohou i fanoušci Le Mans, Porsche 917 nebo Steva McQueena.

Foto: Martin Tolar

Expozice rallye speciálů nadchne každého fanouška

Ale pokud máte, jako já, raději rallye, bude se vám spíš líbit vedlejší expozice. Tam se můžete pokochat pohledem na Lancii Deltu Integrale, Ford Escort RS Cosworth, Citroën DS3 WRC a několik speciály skupiny B - MG Metro 6R4, Renault Maxi 5 Turbo, Peugeot 205 T16 nebo Ford RS200. Vedle stojí i Renault 4 Fourgonette z pouštního maratonu, vojenský polopásový Citroën a nebo speciální pásák pro expedici do Antarktidy.

Muzeum najdete na Les Terrasses de Fontvieille, tedy opravdu na terasách kousek pod knížecím sídlem. Vstupné vás vyjde na 8 eur (zhruba 200 korun), zlevněné stojí půlku. Až na výjimky je otevřené každý den mezi desátkou a půl šestou. Pokud nebudete bydlet přímo v Monaku (kde se dá celé město projít snadno pěšky), doporučuji přijet do knížectví vlakem a neřešit parkování. Spoje podél riviéry jezdí často a za příjemnou cenu, můžete si ale připlatit a svézt se s legendárním TGV (bohužel ale už v tomto úseku jezdí stejně pomalu jako lokální vlak).

Pochopím ale, že někdo by si rád projel městskou trať Formule 1 autem, což jsem sám udělal při své první návštěvě (kdy jsem ovšem z auta nakonec vůbec nevystoupil). Jen mi to v zácpě trvalo 40 minut, což opravdu neaspiruje na její rekord. Lépe si ale auto užijete v okolních horách, vždyť průsmyk Col de Turini není daleko.

Načítám