Hlavní obsah

Na kterém novém autě proděláte nejvíc a na kterém nejméně?

Foto: Jeep

Ztráta hodnoty je při koupi nového auta tím největším strašákem. S oblibou se říká, že jakmile nové auto vyjede ze showroomu, spadne jeho hodnota na polovinu. To je však hodně nadnesené. Ačkoliv jak u kterých aut – pro některá to platí více, pro jiná méně. Pojďme se podívat na výběr aut, která jsou dobrou finanční investicí a naopak, která jsou ekonomickou černou dírou.

Článek

Všechno má svou cenu a vlastnění nového auta je jednou z nich. Za to, že dostanete vyvoněnou funglovku přímo z fabriky naspecifikovanou přesně podle vašeho přání, čistou a nezkaženou, ve které si důlek v sedadle prosedíte sami, zaplatíte cenu v podobě ztráty hodnoty při následném prodeji. Do té se promítá spousta proměnných (stav, nájezd a servisní historie, ale i barva, výbava a další detaily), hlavní slovo však má konkrétní model auta. Po některých ojetých modelech lidé prahnou a na trhu se po nich jen zapráší, z jiných se zase stávají ležáky, které se prodávají těžce pod cenou.

Pokud tedy nákup nového auta vnímáte nejen jako srdeční záležitost, ale také jako ekonomické rozhodnutí, mohly by vás zajímat výsledky následující studie. Provozovatelé serveru iSeeCars, tedy vyhledávače ojetých aut k prodeji, analyzovali vývoj cen u více než 7,7 milionu vozů na severoamerickém trhu a snažili se najít modely s nejvyšší, ale také nejnižší zůstatkovou hodnotou po pěti letech od koupě.

Mezi deseti nejlepšími, tedy auty s nejnižší ztrátou hodnoty po pěti letech, se umístily čtyři pick-upy, tři offroady/SUV a tři sportovní auta. Vítězství Jeepu Wrangler je možná trochu nečekané, ale jde o odolné auto, které je těžké nahradit něčím jiným než dalším Wranglerem, proto si drží vysokou cenu i při opětovném prodeji (totéž by platilo pro Defender nebo G-Wagen a další offroady). Následují ho hned tři Toyoty a legendární Porsche 911, auta proslulá svou spolehlivostí. Mezi dva osvědčené pick-upy se pak vklínila Godzilla od Nissanu, která nabízí výkon supersportu za cenu sportovního auta (stojí méně než 911 a jede rychleji). Poslední mezi nejlepšími je nezničitelné Subaru Impreza jako civilní rychlík WRX (neplést s ostrým WRX STi, který se prodával u nás). Všem autům poklesla za pět let od prodeje hodnota o 30 – 40 %, což je pořád citelně lepší skóre než průměrných 49,6 %.

Foto: iSeeCars.com

Těchto deset nových aut představuje nejlepší finanční investici

Pokud jde o auta, která si nejhůře drží hodnotu, celkem nepřekvapivě jim vévodí luxusní limuzíny, které překvapivě doplňuje řada elektrických aut. Že prémiová značka není automatickou zárukou vysoké zůstatkové ceny, dokazuje Maserati, které je na samém trůnu hanby, a BMW, které má v Top10 hned tři modely.

Vlastně čtyři, ale za výsledek i3 v tomto případě může spíš to, že jde o elektromobil. Elektrická auta jsou na masovém trhu stále novinkou a sledovat tak dosavadní vývoj jejich cen je poučné. A smutné, protože jejich hodnota padá dolů jako kámen do rokle. Mohou za to dvě věci: jednak průběžný pokles kapacity baterií, dále pak překotný vývoj v oblasti elektromobility. Jestli měl minulý Leaf dojezd 160 km (z nichž je po pěti letech spíš 120 km), současný Leaf už dokáže najet více než 300 km a toto číslo bude dále růst (a doba nabíjení se bude naopak snižovat).

Foto: iSeeCars.com

Těmto autům se při nákupu nového auta raději vyhněte, proděláte na nich kalhoty

Ano, můžete namítat, že výsledky na americkém trhu jsou sotva relevantní pro ten český/evropský, když se na obou prodávají z velké části odlišná auta a zákazníci mají dost odlišné preference, jenže paralely tu najít lze. Třeba to, že japonská auta svou spolehlivostí drží zůstatkovou hodnotu vysoko, že se SUV prodávají dobře i mezi ojetinami, nebo že pokud chcete sportovní auto, měli byste sáhnout po osvědčené 911 nebo brutálním GT-R.

Naopak se zkuste vyhnout nákupu nových luxusních limuzín, protože za ně zaplatíte nesmysl a při opětovném prodeji vykrvácíte. A pokud jde o elektromobily, zvažte spíš operativní leasing než nákup…

Načítám