Článek
V Česku vzniká spousta zajímavých automobilových projektů, vyrábí se tady spousta dílů pro sériové automobily i pro koncepty, jsou tady vývojová centra dodavatelů automobilek, ale tenhle Chiron, celý postavený z Lega je skutečně unikátní. „Na celém projektu pracoval tým šestnácti lidí po dobu desíti měsíců, bylo to víc než třináct tisíc hodin práce“ říká tisková mluvčí společnosti Lego Markéta Vaňková. „Vše vznikalo ve spolupráci s automobilkou Bugatti, stejně jako malý model, který jsme již uvedli na trh. Oba osobně kontroloval šéfdesignér Bugatti Achim Anscheidt, ale zatímco malé provedení si můžete koupit, tak tohle velké auto na prodej není.“
Chiron postavený z Lega je dílem těch samých lidí, kteří se specializují na složité modely pro Legolandy po celém světě, kteří vloni postavili podobný model Porsche 911 GT3 RS a kteří běžně dělají statické modely 1:1 pro Ferrari. Na jeho výrobu bylo použito víc než milion součástek z 58 různých stavebnic Lego Technic, má ocelové šasi, které vychází z opravdového Bugatti Chiron a při stavbě nebylo použito žádné lepidlo. Model je plně funkční a jede rychlostí až 30 km/h, jeho teoretické výkony jsou 5,3 koní a 92 N.m. Zadní spoiler také pracuje jako ten skutečný, stejně jako rychloměr. Kola jsou pak originál Bugatti, stejně jako znak na kapotě.
„Celý tým se snažil, aby byl 3D model co nejvěrnější,“ vysvětluje Markéta Vaňková. „A samozřejmě, že jsme byli nadšeni, když jsme se s Bugatti domluvili, že model bude při jeho první zkušební jízdě řídit testovací jezdec Bugatti a vítěz Le Mans Andy Wallace a že se vše odehraje na zkušební dráze Ehra-Lessien u Wolfsburgu v Německu, tedy na stejné trati, kde bylo testováno i Bugatti Chiron.“
Základem celého modelu o váze 1500 kg je ocelové šasi, které je obestavěno jednotlivými díly postavenými z Lego součástek. O jeho pohon se stará víc než 2300 do sebe vzájemně zapojených elektromotorů, které pohání dvě 80voltové baterie. Osvětlení celého auta odpovídá skutečnému vozu a tvoří ho LED diody, speciální světelný pozdrav, tak charakteristický pro Chiron umí i tento model. Elektrický zadní spoiler, který funguje i jako aerodynamická brzda, obsluhují další dva elektromotory, které napájí pneumatický systém ovládání.
Auto samotné se řídí jen jedním pedálem, který slouží k akceleraci i brzdění, rychloměr je plně funkční a volant se dá jednoduše vyjmout. Podle techniků týmu bylo na celé stavbě nejnáročnější navržení funkčního interiéru a třeba jen konstrukce sedadel si vyžádala spoustu experimentování, to aby byla funkční, pevná a zároveň co nejpodobnější originálu.
Podle tiskové mluvčí by se měl model Chironu objevit v prosinci na speciální výstavě v Praze.