Článek
Když vaše konto přetéká penězi, máte pocit, že vám patří celý svět. V obchodě si můžete koupit cokoliv, můžete si klidně koupit celý obchod i s prodavačkami, vlastně si můžete koupit rovnou celý obchoďák a možná i čtvrť, ve které stojí. A pak to celé můžete nechat zbourat a postavit si místo toho zahradu s obrovským krytým bazénem. A pak to celé vyhodit do povětří, protože prostě proč ne. Když máte fakt nesmyslně moc peněz, můžete si dělat prakticky všechno, co se vám zachce. Tedy pokud se vám nezachtělo něco od Ferrari…
Specifický přístup téhle exkluzivní italské automobilky ke svým zákazníkům má dlouhou tradici. Sám Enzo Ferrari prodával silniční auta lidem jen proto, aby mohl financovat své závodění. Nic jiného ho moc nezajímalo. „Il Commendatore“ na zákazníky proto většinou dost kašlal, což některé dohnalo k slzám, jiné ke sprostým nadávkám a jistého výrobce traktorů dokonce k tomu, aby si založil vlastní automobilku.
Tento přístup do značné míry přetrval až do dnešních dní – automobilka si stále vybírá, komu svá auta prodá, a velké jméno ani ohromný balík peněz vám tu zvláštní zacházení nezajistí. Ať jste hvězda filmového plátna nebo zpěvák s miliony fanoušků, protřelý obchodník nebo nebezpečný mafián, úspěšný podnikatel nebo obyčejný zbohatlík, musíte se u Ferrari postavit do fronty a počkat, než na vás přijde řada a než právě vaše auto sjede z výrobní linky. Což trvá pěknou řádku měsíců. Ještě déle však trvá výroba auta na míru…
Pokud totiž máte nejen peníze, ale i vkus a výjimečně dobré vztahy s automobilkou (čili hned několik jejich aut ve své garáži), můžete Ferrari uctivě požádat (prosení na kolenou není povinné, ale rozhodně neuškodí, naopak tradiční výhrůžky v podobě uříznutých koňských hlav v postelích manažerů Ferrari vašemu případu nejspíš nepomohou), aby vám vyrobili auto přesně podle vašich představ. A to je pro sběratele a oddané fanoušky značky naprosto neodolatelné! Akorát se musí obrnit trpělivostí, počkají si na něj totiž až pět let!
Ano, čtete správně – i když na stůl vyskládáte bankovky v hodnotě hned několika milionů euro, nedočkáte se svého unikátního auta dříve než za čtyři až pět let. Výrobní kapacita oddělení speciálních projektů Ferrari Styling Centre je totiž omezená a automobilka chce také zachovat exkluzivitu, takže nevyrábí více než pár jednotek kusů těchto unikátů ročně.
Chvíli si tedy počkáte v pořadníku, než na vás dojde řada, a pak začne několikaměsíční proces specifikace a přesného designového návrhu, jehož výroba do finální podoby trvá dalších 18 až 24 měsíců. To čekání musí být nekonečné… Ale na druhou stranu, výsledek stojí vážně za to. Jen si vzpomeňte na úžasné projekty, jako SP3JC, tedy barchettu na bázi modelu F12, P80/C na bázi závodního 488 GTE nebo SP12EC připomínající model 512 BB, které fabrika postavila na přání Erica Claptona. Všechno to byly skvosty, které si speciální přístup a pečlivou práci rozhodně zasloužily. A to všechno stálo hodně času…
Jak vidíte, peníze na všechno nestačí – tedy přinejmenším ne ve světě supersportů, kde jsou dlouhé čekací lhůty naprosto běžné. Na své auto si počkáte několik měsíců u Maserati, Lamborghini nebo Porsche, u Pagani nebo Koenigseggu dokonce i nějaký ten rok, ale Ferrari je i v téhle oblasti výjimečné a čekací doby má spolehlivě nejdelší. Enzo by byl určitě spokojený.