Článek
V zásadě můžeme zabezpečení vozidel rozdělit do tří základních kategorií, a sice na signalizaci napadení vozidla (autoalarmy), systémy blokování startu (imobilizéry) a na vyhledávací systémy. Ideální variantou je pak samozřejmě kombinace všech tří způsobů zabezpečení najednou. V praxi ale mají všechny zmíněné způsoby zabezpečení své mínusy.
Alarmy
Alarm dává v zásadě smysl pouze za předpokladu, když je v blízkosti napadeného vozidla jeho majitel nebo přijde-li mu upozornění na mobilní telefon. Ve velkých městech si totiž houkajícího auta na ulici zpravidla nikdo nevšímá. Zkušený zloděj navíc dokáže v řádech desítek vteřin alarm deaktivovat, a tak mu alarm krádež jen lehce zkomplikuje a prodlouží. Pomoci tak alarm může jen v případech, kdy je pachatelem nezkušený zlodějíček, který se zalekne a při jeho spuštění raději uteče.
Nejspolehlivějšími alarmy jsou originální systémy od výrobců aut, které se do vozidel montují při jejich výrobě. „Jejich senzory jsou nastaveny přesně pro konkrétní vozidlo, funkce alarmu je navíc již součástí elektroniky vozidla a nedochází tak k žádnému ovlivňování elektroniky vozu ani ke zbytečnému vybíjení autobaterie,“ vysvětluje pro Garáž.cz elektroinženýr a vynálezce Stanislav Čechrák.
Dodělávané autoalarmy lze již dnes taktéž připojit s minimálním zásahem do elektroniky vozidla, nicméně přesto je nutné je do elektroinstalace připojit, a to ji může ovlivnit. Ovládání autoalarmů dříve vycházelo ze samostatného ovladače, dnes je již vše sloučeno s ovládáním vozidla pomocí originálního klíče, což přináší komfort, ale také snadné překonání.
Imobilizéry
Imobilizace vozidla, nebo-li jeho znehybnění, je dalším způsobem zabezpečení, které má své výhody, ale i nevýhody. Nějakým typem imobilizéru v dnešní době disponuje každé novější auto. Jeho úkolem je zamezit startu auta, pokud někdo okopíruje mechanický klíč nebo jen „hezky postaru“ propojí kabely.
Originální imobilizéry jsou velmi spolehlivé. Horší je to už s těmi dodatečně montovanými: „Dodatečná montáž vyžaduje zásah do elektroinstalace. Jakékoliv přerušování kabelů je ale z hlediska výrobce aut nepřípustné a představuje nebezpečí poškození vozidla a také ztráty záruky,“ varuje Stanislav Čechrák, který před časem vynalezl malou vychytávku do klíčku od auta, díky které zamezí krádeži vozu na dálku pomocí zesilovače.
Podle nápaditého vynálezce se občas po několika letech bezproblémového provozu dodělávaného imobilizéru stává, že jeho opotřebením dojde k nenastartování nebo k zastavení vozidla v nejméně vhodnou dobu, což může v extrémním případě způsobit i nehodu s fatálními důsledky.
A to samé platí i pro tzv. skryté vypínače, které byly jeden čas v Česku také velmi oblíbené. Opět se jedná o zásah do elektroinstalace vozu, v tomto případě navíc přináší i určitý diskomfort v podobě nutného ovládání vypínače na konci i začátku každé jízdy.
Vyhledávací systémy
Nejsofistikovanějším způsobem ochrany vozidla jsou pak vyhledávací systémy. V poslední době je již kromě specializovaných firem instalují do vozidel leckdy i samotní výrobci, kteří pak nabízejí sledování polohy a stavu funkcí vozu pohodlně z mobilního telefonu. I tohle má ale své „mouchy“.
„Tady značně roste nebezpečí dálkového hacknutí,“ upozorňuje Stanislav Čechrák a vysvětluje: „Samotné prvky pro sledování polohy vozidla obvykle vycházejí z GPS technologie určení polohy a GSM přenosu informace o poloze. Bohužel na trhu je velké množství dostupných rušiček GPS i GSM signálů. Při jejich použití vaše auto takříkajíc oslepne, nedostane se k vám informace o jeho napadení, jízdě, aktuální poloze, vozidlo zkrátka není možné žádným způsobem dohledat.“
Řešením je použití radiové technologie, která se nedá odrušit. Dodělávané systémy pro vyhledávání jsou obvykle připojené pouze k napájení vozidla, nijak tedy nenaruší elektroinstalaci vozu. Některé vyhledávací jednotky dokonce pracují pouze na vlastní miniaturní baterii po dobu několika let. Obvykle se nazývají „kontejnerovky“, „snoopery“ nebo „trackery“. Tyto jednotky nevyžadují žádné připojení do elektroinstalace vozidla a jsou k němu tak nejšetrnější. „Díky možnosti uschování i do míst bez možnosti přivedení kabelů jsou tyto systémy zloději velmi špatně dohledatelné, a tedy poměrně účinné pro pozdější případné vyhledání ukradeného vozidla,“ vyzdvihuje další z předností Stanislav Čechrák. Ty nejlepší z těchto systémů pak varují majitele či bezpečnostní agenturu v případě neoprávněné manipulace či vniknutí.
Největším problémem originálních prvků pro zabezpečení aut je jejich sériovost. To se týká autoalarmů, imobilizérů i komunikačních jednotek. V každém typu aut jsou totiž nainstalovány stejně. Pro chytřejší nebo informované zloděje není problém si podobné vozidlo sehnat a kompletně se na něm připravit. Pro odblokování elektronických systémů je samozřejmě nutné použít sofistikované prvky, které lze zakoupit zejména z východní Evropy. Výsledkem pak může být krádež nebo vykradení auta za pár vteřin i s originálním alarmem a imobilizérem.
Co tedy doporučit?
- rozmyslete si, kolik chcete do zabezpečení investovat
- pokud chcete ochránit vozidlo primárně před vykradením před domem, pořiďte si autoalarm
- pokud vůz půjčujete dětem a chcete mít přehled, kde a jak rychle s ním jezdí, pořiďte si elektronickou knihu jízd
- máte-li dražší vůz, zainvestujte do kvalitního vyhledávacího systému (volte radiový, nespoléhejte na ten originální od výrobce automobilu)
- máte-li bezklíčkový přístup (tzv. keyless system), pořiďte si do klíče keyless čip s pohybovým senzorem, který vypíná vysílání signálu, pokud klíč doma odložíte a je nějakou dobu nehybný
- nenechte si neodborně zasahovat do elektroniky vozidla, riskujete ztrátu záruky
- kombinujte jednotlivé prvky zabezpečení, nespoléhejte se jen na jeden způsob zabezpečení