Hlavní obsah

Na autodromu v Mostě se rozjely noční kurzy

Foto: Autodrom Most

Většina řidičů jede v noci stejně rychle jako ve dne. Přitom v noci se zkracuje dohledová vzdálenost, oči jsou unavené a reakční doby oproti dennímu světlu zhoršené. Právě aby vešlo v povědomí, jak moc se liší přístup k jízdě za denního světla a v noci, startují na autodromu v Mostě nové kurzy noční bezpečné jízdy.

Článek

I zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/00 Sb. hovoří o tom, že řidič smí jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit auto na vzdálenost, na kterou má rozhled. Z logiky věci tak vyplývá, že by měla auta jezdit v nočním provozu a za jinak snížené viditelnosti pomaleji než normálně, což se však reálně neděje.

Jen řečí čísel – podle statistik je riziko vzniku dopravní nehody v nočním provozu čtyřikrát vyšší a nejvíc jsou ohroženi chodci. Za rok 2018 zemřela více než polovina chodců (58 ze 113) na silnici za snížené viditelnosti. Když se vezme v úvahu počet automobilů na silnicích přes den a přes noc, jedná se o dost nepříjemný fakt. Dále je nutné brát na vědomí i to, že řada řidičů v noci hůř vidí.

Samozřejmě, že světla automobilů udělala za poslední dvě dekády neuvěřitelný pokrok. Dokonce bych se nebál říct, že jsou to právě světla, která urazila ve vývoji automobilů jednu z nejdelších cest. Jenže ač nám dnes světla svítí daleko lépe, pořád svítí jen před nás a stále ne dokonale.

Foto: Autodrom Most

Některá světla svítí lépe, některá hůř – žádná však nepromění noc v den

Dosvit světel je logicky omezen kvůli oslňování ostatních řidičů a potenciál dálkových světel zůstává kvůli houstnoucímu provozu mnohdy nevyužit (inteligentní světla, která v dálkovém režimu „zastíní“ protijedoucí auto, jsou stále spíše luxusním prvkem). Ještě větší potíž je však v šíři osvětlené plochy, neboť vedle dohledu je v noci omezen i rozhled. Ztrácí se periferní vidění a tím pádem i prostorové vnímání.

Foto: Autodrom Most

Na plochy autodromu jsme vyjeli za soumraku a trvalo jen pár cvičení, než nastala úplná tma

Nový kurz bezpečné noční jízdy v Mostě je postaven právě na tom, aby si řidiči uvědomili, jak obtížné je zvládat krizové situace za snížené viditelnosti. Na zkoušku jsem sám absolvoval zkrácenou variantu tohoto kurzu, kdy jsme na polygon vyjeli za setmění po západu slunce. Právě ubývající světlo a přechod do tmy ukáže, jak mizí jistota v řízení.

Zejména složitější situace, jako je třeba neosvětlená smyková deska  následovaná proudy vody, které představují překážky, se za tmy řeší velmi komplikovaně. Když se totiž řítíte po neosvětlené kluzné desce a na překážky koukáte z bočního okna, zatímco světla svítí vpřed před auto, rychle zjistíte, že v reálném provozu takovou situaci řešit nechcete.

Noční kurz bude tedy dost výživnou záležitostí, která poodhalí další z úskalí, jež si řidiči běžně neuvědomují. Z počátku je kurz zaměřen hlavně na profesionální řidiče z firem a pak také na složky IZS, tedy na policii, záchranáře a hasiče. Výhledově by se však měl kurz otevřít také pro širokou veřejnost a zařadit se po bok dalších kurzů bezpečné jízdy, které autodrom pořádá.

Načítám