Článek
Klasické kartáčové automyčky mají oproti ručnímu mytí tlakovou pistolí řadu výhod i nevýhod, ostatně detailně jsme to rozebírali na začátku letošního roku. Kdo jste předmětný článek nečetl, určitě na něj mrkněte, toto téma u vás čtenářů vzbudilo hodně emocí a reakcí.
Nejen z toho důvodu jsme se rozhodli otestovat oba způsoby mytí znovu, tentokrát ovšem malinko extrémnějším způsobem. Vzali jsme tedy schopné SUV s pohonem 4 × 4, co se nebojí pořádně ušpinit, posadili do něj našeho kamaráda Vaška Bauera, poslali jej do pískovny a řekli mu, ať krásné modré Mitsubishi ASX co nejvíce zašpiní. A Vašek neváhal a konal…
Výsledkem byla radost a špína, která se dostala do všech možných i nemožných záhybů a částí automobilu. Naše Mitsubishi zkrátka vypadalo tak, jako by právě odjelo z nějaké pískovny…
Jako první přišla na řadu klasická kartáčová automyčka z renomované sítě čerpacích stanic Shell. Zakoupili jsme nejlepší program nazvaný Perfektní lesk za 329 Kč, najeli k vjezdu, zadali autorizační kód a zapnuli stopky.
Kartáčová myčka | |
---|---|
Čas zakoupení programu | 15:56 |
Čas začátku programu | 15:57 |
Čas konce programu | 16:09 |
Cena | 329 Kč |
Program obsahoval tlakové předmytí, aktivní pěnu, dvojité kartáčové mytí, mytí kol, sezonní předmytí, nano vosk, mytí podvozku a masáž kartáči s nano voskem. Asi se ptáte na podivnou poslední část programu, nicméně ta prostě jen pošolíchala karoserii třásněmi ve stylu pohybů tanečnice hula hoop.
Na zhodnocení kvality očisty jsme ovšem nebyli sami, hlavním sudím tohoto klání se stal Ondřej Jirásek, zkušený specialista z oboru autoumývárenství.
Už na první pohled byly vidět podstatné nedostatky. Například s podběhy si kartáčová myčka neporadila vůbec, ke spodku čelního skla se nedostala, stejně tak i k lištám bočních oken. Pohled na kola rovněž nenadchl a přední část okolo registrační značky připomínala spíše umývací fušeřinu. Také spodní část nárazníku, kliky, vnitřní prahy a různé záhyby vykazovaly známky neumytí.
Ondřej Jirásek však pochválil poměrně solidní vysušení a použití měkké vody na oplach, proto na karoserii nezůstaly viditelné kapky tvrdé vody. „V rámci celkového hodnocení jde o poměrně ucházející výsledek. Musíme totiž přihlédnout k tomu, že běžný uživatel do bláta nejezdí každý den, proto ho obdobný mycí výsledek vesměs uspokojí. A navíc, stále jde o robotickou práci, takže jen pohodlně sedíte a čekáte, až bude hotovo,“ komentuje výsledek specialista Jirásek.
Král do boje táhl, podruhé
První část za námi. ASX přežilo a Vašek také, proto byl vyslán na to samé místo znovu, aby se zúčastnil druhého kola soutěže nazvané Ušpiň a jeď.
Nikoho tedy následně nepřekvapilo, že na ruční mytí dorazilo podobně zaflákané auto jako v prvním případě, přičemž úsměv na rtech našeho řidiče napovídal, že to opět byla velká 4×4 legrace. Mitsubishi je prostě v náročnějším terénním prostředí jako doma, přece jen tuhle japonskou značku proslavily off-roady a rallyeové speciály.
Co si nadrobíš, to si sněz, říká se… A proto Vašek vyfasoval tlakovou pistoli a s umem čistokrevného amatéra se vrhl do víru očisty na jedné ze stanic celorepublikové sítě ručních myček Myje.to.
Ruční myčka | |
---|---|
Start mytí | 17:41 |
Konec mytí | 17:52 |
Cena | 150 Kč |
Program obsahoval chemické předmytí, aktivní pěnu, mytí mikropráškem, oplach, nanesení vosku a závěrečné leštění (oplach) demineralizovanou vodou.
Vůz nakonec dopadl přesně tak, jak jej umyje většina lidí, která se ve světě autoumývání nepohybuje nikterak do hloubky.
Výsledek však byl o poznání lepší než u kartáčové myčky. Ondřej Jirásek jen upozornil na znečištěné vnitřní prahy, zašpiněný spodek předního nárazníku, „flekatou“ kapotu a na lehce nedomyté disky, pneumatiky i některé spáry karoserie. Vašek Bauer se rovněž neohnul pod auto, proto nemohlo dojít k oplachu podvozku.
Samostatnou kapitolou byly poté podběhy – na pohled působily čistě, ale pouze formátem typu: co oko nevidí, srdce nebolí. Důkladná kontrola kolegy Jiráska odhalila nedostatky a přilepenou směs bláta a písku.
„Vašek auto umýval jako většina lidí, tedy ne tak efektivně, jak se má. Dodržel sice nanášení chemie směrem odspodu, aby mohla špína postupně stékat dolů, nicméně odbyl důležité předmytí a čištění hlavní mycí složkou (mikropráškem) též nevěnoval tolik pozornosti,“ vysvětluje Jirásek.
„Přitom správné držení pistole v jedné ruce je spolu s mytím mikropráškem rozpuštěným v teplé vodě (chvilku trvá, než začne téct) naprosto zásadní. Tomu je třeba věnovat největší pozornost a úsilí. Jedině tak lze dosáhnout kýženého výsledku,“ dodává.
Resumé ovšem není vůbec negativní, naopak. Wapka za poloviční investici vzala to, co kartáčová myčka neměla absolutně šanci pobrat. Na druhou stranu bylo nutné vynaložit lidskou energii, přežít pár kapek vody na oblečení a smířit se s mokrou karoserií i bolavou rukou od 11minutového držení tlakové pistole.
Podle Ondřeje Jiráska je to však o praxi: „Čím více budete na wapky jezdit, tím rychleji, efektivněji a ‚bezbolestněji‘ si osvojíte mycí postupy. A pokud se na to necítíte, lze najít také ruční myčky s obsluhou, kde za kompletní vnější rychloočistu zaplatíte asi 160 korun.“
K tématu ruční mytí pro vás máme ještě několik osvědčených rad na závěr:
- Chemii (předmytí, pěnu, mikroprášek) vždy nanášejte směrem od spodu nahoru, oplachujte naopak od střechy dolů.
- V rámci předmytí čekejte, až přípravek začne pěnit.
- Mytí mikropráškem funguje pouze v kombinaci s teplou vodou, mnohdy je potřeba chvilku počkat, než začne téct.
- Chcete mít perfektně čisté liťáky? Po první fázi jejich mytí s autem lehce popojeďte dopředu a domyjte zbytek znečištěných částí ráfků.
- Do automatů ručních myček vhazujte najednou spíše méně peněz a v případě potřeby prodloužení intervalu si mycí čas postupně dokupujte.
Znovu musíme připomenout, že tento test demonstroval mytí výrazně zašpiněného vozu, aby poukázal na místa i zákoutí, která jsou v rámci kartáčové či wapkové očisty všeobecně problematická. Také časové a finanční srovnání leckomu napoví, zdali zvolit ruční práci, nebo vsadit na automatiku.
A tak se vás ptáme : Preferujete automatickou kartáčovou myčku, ruční mytí či auto myjete úplně jiným způsobem?