Článek
Podle prvotních fotografií dostupných na internetu můžete snadno nabýt mylného dojmu, že půjde o průměrné muzeum. Jenže všeobecná vysoká hodnocení a první vkročení do sálu vás zaručeně ubezpečí, že si zainteresovaní pracovníci dali na expozici extrémně záležet.
Mezi originálními skvosty mají své místo i takřka dokonalé repliky. Jeden příklad mluví za vše, a to Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, vyráběný od roku 1886. Ten údajně existuje v původní formě pouze jako jediný kus uložený ve stuttgartském muzeu automobilky, nicméně šikovní Poláci si jej zkrátka vyrobili sami. A udělali to natolik přesně, že i zástupci Mercedesu označili předmětný vůz za prakticky autentický model.
A oněch praotců motorismu tu bydlí více, proto nikoho nepřekvapí přítomnost zrenovovaného Fordu Model T nebo ukázka luxusu ve formě 107 let starého, avšak plně pojízdného Buicku Model B-25, navíc vybaveného polskými registračními značkami (auto smí legálně na silnice).
Jestliže fandíte starým motorkám, narazili jste na svatý grál. Muzeum Motoryzacji Topacz vlastní téměř kompletní sbírku všech předválečných polských motocyklů, a rovněž zcela kompletní kolekci všech tuzemských poválečných modelů motorek. Tohle nikde jinde neuvidíte.
Značnou část expozice tvoří veterány z východní i západní Evropy, takže nebude nouze o původního Brouka od Volkswagenu, legendární dodávku T1, různé polonezy, warszawy, fiaty (500, 126p, aj.), ale také o historické škodovky (Tudor, Octavia) nebo mercedesy či jaguary. K tomu si přidejte nějaké ty české čezety, a rovněž jednostopá vozidla SFM Junak.
Sbírka vzácných aristokratů
Muzeum se taktéž pyšní největší polskou sbírkou starých luxusních limuzín značek Rolls-Royce a Bentley. Mezi vzácné rarity patří například Bentley S3, ovšem ve variantě s přepracovanými hlavními světly, zde pracovně nazývanými „čínské oči“.
Dále stojí za zmínku modelový typ Bentley Mark VI, údajně jeden z celkem 16 vyrobených kusů, ovšem také jeden ze dvou s levostranným řízením. Unikát byl sice určený pro americký trh, ale nakonec zakotvil právě v tomto útulném zařízení. Jste-li spíše fanoušky aristokratů od Rolls-Royce, pak se zastavte u druhé generace předválečného Phantomu.
Znáte Mercedes-Benz Type 300, tehdejší ekvivalent dnešního Maybachu S600? Ne? Tak teď už budete. Premiant z 50. let nese přídomek Adenauer, a to právě po Konradu Adenauerovi, prvním kancléři Spolkové republiky Německo, který v rámci svého mandátu postupně „zaměstnal“ 6 vysoce upravených limuzín tohoto typu.
Jméno Alexandr Lukašenko asi netřeba představovat, nicméně uvnitř haly objevíte obří sedan GAZ Čajka, odkoupený právě od jeho vlády. Je tedy možné, že i on sám užíval prostoru vzadu, natahoval si zde pohodlně nohy a komandoval všechny kolem. I nám bylo umožněno se posadit na prezidentskou lavici a je zde pomalu stejně místa jako v novodobém Phantomu od Rolls-Royce.
V režimu běžného provozu vám nebude nic bránit navštívit též zámek (sloužící jako hotel), zahradu nebo posedět v jedné ze dvou restaurací. Během letní sezony se sem můžete vydat každý všední den od 16:00 do 21:00 hodin, nicméně reálnější budou pro mnohé české turisty víkendy, kdy je celoročně otevřeno od 11:00 do 21:00 hodin.
Za vstupenku do muzea zaplatí každá dospělá osoba 25 zlotých (145 Kč), dítě 15 zlotých (87 Kč), a za prcka do 3 let věku vyndáte z peněženky symbolický 1 zlotý (6 Kč). Expozice za návštěvu rozhodně stojí a doporučujeme ji, ovšem jestli vyhlížíte spíše léto, máme pro vás jeden opravdu žhavý tip jménem MotoClassic Wrocław.
Léto ve znamení veteránů
Vše zatím nasvědčuje tomu, že se předmětná (téměř) každoroční událost uskuteční v polovině letošního srpna. Půjde o největší tuzemský sraz veteránů, konkrétně předválečných a poválečných vozidel do roku 1990. Před zámkem zakotví přibližně padesátka nejzajímavějších kousků, zatímco zbylých cirka 300 vozů najde svá stání na nedaleké louce.
V příslušný páteční den se kolona 30 až 50 automobilů vydá na spanilou jízdu zakončenou večerní exhibicí na vratislavském tržišti. Veškerá široká veřejnost si pak bude moci prohlédnout kompletní mašinerii během víkendu v areálu zámku Topacz.
Abyste měli představu, tak vedle socialistických modelů se lze těšit třeba na historické peugeoty, citroëny, tatry, rollse, bentley, mercedesy, bavoráky, volkswageny, dska, ameriky, ale i na raritní speciály od Bugatti či dalších značek. O svůj koutek nepřijdou ani děti, případně dospělí motoristé, a to formou výstavy současných moderních automobilů od vybraných zastoupení.
Kulisy této akce tvoří rovněž majitelé veteránů, kteří se mnohdy oháknou do dobových kostýmů, respektive pak aukce pro registrované, jejíž kompletní výtěžek poputuje na konto nemocnic, pečujících o fyzicky i duševně postižené děti. Třešničkou programu jsou posléze závody na přesnost, jenž se u některých nadšenců (pozitivně) zvrtnou v opravdovou demonstraci tehdejšího výkonu.
Vývoj situace budeme sledovat, a případně můžete očekávat garážnickou pozvánku. Za víkend se na místě otočí přibližně 15 až 20 tisíc lidí, což ještě více podpoří atraktivitu srazu.
Muzeum Motoryzacji Topacz leží přibližně 120 kilometrů od Náchoda (necelé dvě hodiny jízdy), přičemž po cestě se dá ještě zastavit v obci Kudowa-Zdrój na vyhlášených trzích nebo si lehce zajet do Kladska prozkoumat městskou tvrz či neobvyklý turistický park s památkami ve formě miniaturních replik.
V areálu zámku Topacz zaparkujete bezplatně, nicméně pro návštěvu jakéhokoli zařízení sledujte aktuální epidemiologická opatření České i Polské republiky, zpravidla uvedená na webech příslušných ministerstev.