Článek
Muzeum automobilky Mercedes-Benz ve Stuttgartu najdete v nádherné moderní budově. Uvnitř je vše z historie značky na několika poschodích ve tvaru dvou propojených spirál. Výtah vás vyveze nahoru a pak už jen klesáte a obdivujete to nejlepší, co německá automobilka vyrobila.
Najdete zde například slavnou Benzovu tříkolku, u které to celé začalo a kterou proslavila Benzova žena, když s ní podnikla první výlet v historii automobilismu. Výtvoru svého muže zkrátka věřila víc než on sám.
Šroubovice, po které scházíte dolů, připomíná schéma DNA, zatímco letopočty vyrobených aut rostou. Mezi ty nejzajímavější patří třeba nádherný starý sportovní 540 K s kompresorem, jedno z nejdražších aut a ve své době i nejrychlejších. Automobilka v budově vystavuje v hojné míře i prototypy na testování bezpečnostních prvků jako ABS nebo airbagů. Obdivovat můžete i koncept C311 s racčími dveřmi, který měl nahradit typ 300SL. Samozřejmě ani ten nemůže chybět, je tu i závodní verze SLR a speciální modrý transportér.
Další speciální Mercedesy najdete o patro níže, kde je i nejznámější papamobil na základech třídy G, speciální ML z filmu Ztracený svět: Jurský Park a Safety Car z šampionátu Formule 1. Ano, závody, na ty bychom málem zapomněli, ale automobilka si svých vybojovaných vavřínů váží. Ke konci sestoupáte do závodního poschodí, kde už exponáty nejsou rozestaveny, jak jste si zvykli, ale je zde imitace klopené zatáčky na závodní dráze.
Na té stojí bok po boku závodní speciály DTM, vítězný 450 SLC z rallye Pobřeží Slonoviny i dva úspěšné tahače. Ještě níže potkáte, aerodynamický speciál Carracioly pro rychlostní rekord. Samozřejmě v muzeu nechybí spousta poměrně obyčejných aut a v nejnižším patře i současné modely.
Muzeum Mercedes-Benz se nachází na krásné adrese Mercedesstrasse 100 ve Stuttgartu, což si určitě zapamatujete. Otevřeno má od úterý do neděle mezi devátou ráno a šestou večerní, ale poslední lístky vám prodají v pět, abyste měli šanci expozici proběhnout.
Doporučuji ale vyčlenit si víc času. Dospělý dá za lístek deset euro (270 Kč), zlevněná vstupenka je za půlku. Za výlet do historie jedné z nejstarších automobilek světa mi to nepřijde jako vysoká částka, navíc si můžete letos užít jízdu po německé dálnici bez poplatku a místy i bez rychlostního omezení.
Připomínáme, že v současnosti je podle ministerstva zahraničí povolen vstup do SRN z Česka i bez nutnosti předložení negativního testu na nemoc COVID-19. Německo je také možné navštěvovat v rámci turistiky, není tak třeba do země mířit pouze kvůli závažným důvodům.