Hlavní obsah

Mustang s předním pohonem? Jak Ford málem zabil svou legendu

Foto: Ford

Čtvrtá generace Mustangu opět jako zadokolka. Jenže nechybělo mnoho a vše mohlo být jinak

Je to jen pár dní, co brány továrny Flat Rock v americkém Michiganu opustil Mustang s pořadovým číslem 10 000 000. Takový počet legendárních pony cars vyráběných od roku 1964 značí ohromný úspěch Fordu, jenže nebylo vždycky vše růžové. V historii Mustangu nastal dokonce i moment, kdy Ford svého tažného poníka málem úplně zazdil.

Článek

V rámci fantastického výročí bychom si měli připomínat spíše slavné etapy historie Mustangu, jenže my se jakožto správní badatelé podíváme do éry, jíž by šlo přezdívat „doba temna“. A tato doba trvala překvapivě dlouho. Začala někdy roku 1974, kdy Amerikou zmítala ropná krize. Právě v tu chvíli totiž na scénu přišla druhá generace Fordu Mustang, podle nařízení tehdejšího prezidenta Fordu Leeho Iacoccy menší a úspornější.

Foto: Ford

Druhá generace Mustangu je dodnes brána jako jedno z nejhorších aut od Fordu

Malé sportovní kupé založené na Fordu Pinto na slávu svého předchůdce pochopitelně nikdy nenavázalo a do jisté míry si Mustang polepšil až roku 1979, kdy na svět přišla generace třetí – postavená na platformě Fox. Ani ta sice nebyla nijak zázračně dobrým autem, ale přinejmenším už oproti druhé generaci nepůsobila coby parodie na sebe sama.

Foto: Ford

Třetí „Fox" Mustang - na první pohled žádná sláva, ale pořád lepší, než předešlá generace

Jenže jenom málokdo ví, co Ford chystal na konci osmdesátých let. Tou dobou byla Amerika doslova zaplavena spoustou japonských sportovních kupé s pohonem předních kol, která ukusovala Mustangu z koláče prodejů. Ještě aby ne. Japonci nabízeli za nižší cenu lehčí, mrštnější a výrazně úspornější vůz překonávající Mustanga ve všech objektivních směrech.

Ford si této konkurenční nevýhody nemohl nevšimnout, a tak se chystal využít sílící technologické kooperace s japonskou Mazdou. Mustang čtvrté generace měl přijít na samém konci osmdesátých let coby předokolka a přímý příbuzný Mazdy MX-6. Sotva se tato zpráva dostala na veřejnost, zaplavily kanceláře Fordu tisíce dopisů od zuřících fanoušků. Poselství bylo jasné – Mustang se prostě nesmí stát předokolkou.

Ford naštěstí poslechl a než aby čtvrtou generaci Mustangu pustil na svět už v roce 1989, ještě dalších pět let počkal a novou řadu uvedl opět coby kupé s pohonem zadních kol. Ovšem ani původní plán počítající se základem od Mazdy nezemřel. Coby modelový ročník 1989 vyjelo totiž kupé, co se mělo původně jmenovat Mustang jako Ford Probe. Dost možná tuhle zvláštní záležitost s mrkačkami znáte – prodávala se i u nás, zejména s japonskými motory od Mazdy.

Foto: Ford

Probe se dalo koupit i u nás a vlastně nebylo úplně špatné. Mustang to však rozhodně nebyl

Když měl Ford na trhu obě auta souběžně – zastaralý Mustang třetí generace s deset let starou technikou a relativně moderní Probe, tak logicky čekal, že novější model ten letitější v prodejích hravě předběhne. Jenže chyba lávky. Mustang se i přes své modelové stáří prodával stále důstojně, zatímco Probe totálně propadlo. Když už někdo v USA toužil po sporťáku japonského střihu s předním pohonem a mrkačkami, chtěl takové auto z Japonska a ne od Fordu.

Teď si ovšem představte, že by se Ford přidržel původního plánu, třetí generaci Mustangu zařízl a „Probe“ představil jako generaci čtvrtou. Mustang by s největší pravděpodobností propadl v prodejích stejně jako Probe a tady jsme jen krůček od toho, aby Ford svou legendu definitivně poslal k ledu.

Foto: Ford

Čtvrtá generace Mustangu sloužila coby nový začátek

Místo toho si ale američtí fandové vybojovali nového a lepšího poníka a kdysi slavné americké kupé začalo opět vzkvétat. Když se roku 1994 ukázala nová čtvrtá generace, byla ropná krize již zažehnána a obliba Mustangu zase vzrostla. Generace pátá v roce 2005 se pak ukázala jako trefa do černého a zbrusu nový Mustang s retro nádechem uhranul celý svět.

Foto: Ford

Na důstojný návrat v plné síle si Mustang počkal od roku 1974 až do roku 2005

Dneska je Mustang tam, kde je. Těší se z titulu nejprodávanějšího sporťáku světa a na výrobní lince již vyhlíží auto s číslem 11 000 000. Přitom ale nechybělo mnoho a jedno špatné rozhodnutí – sjednotit Mustang s kupé od Mazdy mohlo originální pony car definitivně zabít. Jsme rádi, že se tak nestalo. Byla by to ohromná škoda.

Související témata:
Načítám