Článek
Není to tak dávno, co Tesla trochu nemotorně představila svůj nový pick-up Cybertruck jako vystřižený ze sci-fi filmu. Akcie firmy se tehdy vrhly volným pádem ze svých výšin, burzovní makléři padali do mdlob a odpůrci Tesly skákali metr do vzduchu. Jen o pár týdnů později je však situace docela jiná. Hodnota akcií společnosti dosahuje rekordních 454 dolarů (10 300 Kč) za kus.
Tesla za to vděčí především tomu, že po letech malátných výsledků konečně splnila ambiciózní výrobní cíle. Za celý rok 2019 vyrobila 367 500 elektromobilů, čímž těsně splnila nastavený cíl v rozmezí 360 – 400 tisíc jednotek. Důležitější je, že se tím objem produkce meziročně zvýšil o masivních 50 %. Šéf a zakladatel automobilky Elon Musk za to může vděčit konečně plné výkonnosti továrny v americkém Fremontu, ale i otevření nové továrny v čínské Šanghaji.
Pokud jde o rozklad celkových čísel na jednotlivé modely, starších a dražších modelů S a X vzniklo loňský rok zhruba 67 tisíc, zbylých 300 tisíc připadá na Model 3. To jednak znamená, že Tesla od roku 2008 vyrobila již více než 900 tisíc vozů (to není špatné, když přeci „elektromobily nikdo nechce a nekupuje“), dále má taky Model 3 úspěšně našlápnuto, aby se stal celkově nejprodávanějším elektromobilem světa.
Dosud nejprodávanější Nissan Leaf totiž dosáhl milníku 400 tisíc prodaných vozů v březnu 2019, Model 3 je však nyní již na 448 634 kusech. Tesla tak japonskou automobilku předstihne zřejmě již v prvním čtvrtletí letošního roku.
I když to bude hodně lidem proti srsti, Tesle se daří stále lépe a lépe. Její výsledky dokazují, že pro elektromobily tu skutečně existuje trh. To by mohlo dodat odvahu ostatním zavedeným automobilkám, které své elektrické novinky uvádějí na trh jen s velkými obavami o odbyt. Proč by je nedokázaly prodávat stejně úspěšně jako Tesla?