Článek
Jeden obchodník se rozhodl, že přestane přijímat jeden druh platby. Na první pohled nezajímavá zpráva se během dne dostala na stránky BBC, Bloombergu či Financial Times. Šlo totiž o hojně komentovanou automobilku Tesla a nejznámější kryptoměnu na světě – bitcoin.
Tesla & Bitcoin pic.twitter.com/YSswJmVZhP
— Elon Musk (@elonmusk) May 12, 2021
Šéf Tesly Elon Musk své rozhodnutí na twitterovém účtu vysvětloval ekologickou náročností bitcoinu. V tweetu ještě zmiňuje, že se hodlá zaměřit na méně energeticky náročné kryptoměny. Tesla jako výrobce elektromobilů v prezentaci totiž láká na nulové lokální emise a často zmiňuje negativní ekologické aspekty spalovacích motorů. Podpora této kryptoměny, kterou ostatně sama za půldruhé miliardy dolarů před časem nakoupila, tak šla proti snaze ukazovat Tesly jako vozy, které méně zatěžují planetu.
Experti totiž dlouhodobě poukazují na obrovské množství elektřiny, které těžba a správa bitcoinu potřebuje. Pro příklad má tato samotná měna, která se mnohdy těží v Číně, tedy často za pomoci elektřiny z uhelných elektráren, energetickou náročnost srovnatelnou s 45milionovou Argentinou.
Lokální emise i zemětřesení
Automobilka oznámila, že bitcoin bude přijímat, před zhruba třemi měsíci, měna tehdy „povyskočila“ na tehdy rekordních 43 tisíc dolarů za kus, rostla i hodnota automobilky, jelikož ve stejné době firma oznámila zmíněný nákup kryptoměny. Pro mnohé investory do „krypta“ se toto rozhodnutí stalo definitivním potvrzením, že bitcoin má své místo na trzích vedle komodit, jako je například zlato.
O to větší rozruch způsobil Musk tweetem, ve kterém dává od bitcoinu ruce pryč. Hodnota akcií Tesly mírně zakolísala, klesla od té doby o zhruba půl druhého procentního bodu, což je ovšem takřka neznatelné, jelikož byly doby, kdy Musk jedním tweetem smazal zhruba desetinu ceny akcií „své“ firmy.
Dalekosáhlejší dopad měl jeho vzkaz na trh s kryptoměnami. Znovu totiž investorům připomněl, na jak vratkých nohách tento trh stojí. Během hodin tak bitcoin ztratil asi deset procent, což po přepočtu na české koruny znamená pád z 1,18 milionu Kč na 977 000 Kč. Nyní vystoupal zpět na zhruba milion korun a 55 tisíc k tomu.
Kdyby nebylo jasné, co tweet způsobil
Wow. pic.twitter.com/jAAmmmFJtl
— TradingView (@tradingview) May 12, 2021
Vedle bitcoinu ovšem ztrácely i další známější i méně známé kryptoměny. Etherum spadlo během hodin z 92 tisíc Kč na 75 tisíc, oslabil i Muskův oblíbený Dogecoin, který ztratil více než 12 procent.
Do toho všeho si světoví i tuzemští komentátoři všímají, že se Musk sice po třech měsících začíná zabývat něčím, co si mohl přečíst před rokem – obří energetickou náročností těžby a správy bitcoinu, zároveň ovšem nevěnuje pozornost elektřině, na kterou Tesly jezdí.
Proto je stále třeba v případě elektromobilů mluvit o nulových lokálních emisích, jelikož pokud Tesla brázdí ulice města na elektřinu z uhlí, nemůže být o ekologickém pohonu řeč. Samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že elektrárna (ve vyspělém světě) je schopná alespoň z části pracovat se zplodinami z komínů, navíc stojí v méně zalidněných oblastech, na rozdíl od tisíců dieselových motorů, které se ráno proženou centrem města. Z druhé strany není úplně přesné si myslet, že lokální zplodiny elektromobilů neexistují, jelikož zplodiny produkují například i brzdy nebo pneumatiky automobilů.
Co si tak lze z další kapitoly Muskova kryptodobrodružství odnést? Zlí jazykové říkají, že se znovu potvrzuje vachrlatost celého trhu s měnami, které sice nemohou národní banky tisknout podle uvážení, ovšem také je nehlídají. Opravdoví fanoušci kryptoměn se ovšem poklesem o nějakých 15 procent během 24 hodin nemusí trápit, protože jistě zažili větší zemětřesení a další je bez pochyby čekají.
Stoupenci Elona Muska, kteří za každou kritikou Tesly vidí petrodolary rafinérií, které autorům různí magnáti cpou do kapes, se také novinkou na poli placení za vozy nemusí trápit, jelikož není nic snazšího, než bitcoin vybrat, zdanit a Teslu zaplatit převodem. Ministryně financí Alena Schillerová možná říká, že „vaše dva bitcoiny by určitě nikoho nezajímaly“, ale i přes toto ujištění bych byl opatrný.
No a kritici elektromobilů, kteří nelibě nesou zprávy o tom, že nový Enyaq je povedené auto a co se klidu na palubě týče, strčí do kapsy leckterou dieselovou octavii první generace? Inu, těm asi není pomoci.