Hlavní obsah

Vyzrajte na zácpy a parkování v centru za řídítky Hondy PCX

Foto: Lukáš Volšický

S ucpanými ulicemi a obtížemi s parkováním se stávají jednostopá užitková vozidla, tedy skútry, stále žádanějším zbožím. Oprávnění k řízení osobního automobilu umožňuje řízení i skútru do 125 cm³, proto se snadno ovladatelné skútry s automatikou rychle šíří. Na trhu je mnoho značek a nepřeberný výběr modelů, Honda PCX patří mezi dominantní.

Článek

Testovací sezonu motocyklů 2023 zahájíme v Garáži.cz skútrem. Je široce využitelným dopravním prostředkem a mnohým jeho majitelům sezona končí, jen když už opravdu hodně mrzne. Však jsou také k mání doplňky ke zpříjemnění jízdy za nízkých teplot. Jízdu na skútru si můžete užívat, jet na něm i na výlet, přesto je ale prvoplánově užitkovým vozidlem. Dopravním prostředkem pro cestu do zaměstnání, školy a dnes i pro expresní rozvážení různých zásilek. Rozmach skútrů započal po druhé světové válce, kdy lidé neměli na auto. Dnes už mají na automobil všichni, a tak pro samá auta mnohdy není kudy jet ani kde zaparkovat. Opět vítězí skútr, i když tentokrát ze zcela jiných důvodů.

Foto: Lukáš Volšický

Skútr snadno zaparkujete téměř kdekoli, ale tohle je samozřejmě špatně, bylo to jen na jarní fotku.

Testy motorových vozidel bývají plné technických dat, která ale v plném rozsahu zajímají jen někoho. Dotyčný ovšem bývá dostatečně zdatný na to, aby zvládl pár kliknutí k jejich získání. Tabulkou technických dat převedenou do vět vás tedy obtěžovat nebudu. U moderních vozidel se zaměřím jen na to, co mě opravdu zaujalo. Naproti tomu se omlouvám těm, pro které je moderní technika dávno běžná, že se zastavím i u něčeho, co už dávno není novinkou. Vím ale, že o koupi moderního skútru dnes uvažuje i mnoho starších motoristů, kteří všechny současné vymoženosti neznají, a také těm bych pořízení skútru moc doporučil. Nebojte se, nebudete muset čistit karburátor, ten je už historií.

Foto: Lukáš Volšický

Taška přes rameno? Opravdu se pod sedlo nevešla, i když se tam vejdou dokonce i dvě helmy. Ty jsou ale oblých tvarů a taška je hranatá.

Abychom ale nezanedbali něco důležitého, tak ve firemním popisu skútru Honda PCX je mezi spoustou informací zmíněna i „úroveň X osobního komfortu (X level of Personal Comfort – odtud PCX), jež je dána pozicí s nohama uvnitř stroje“.

Co si z toho vybrat… Aha, už je mi to jasné - plný automat, ovládaný jen rukama na řídítkách, umožňuje jezdci dokonce i překřížit nohy, vždyť se jimi nic neovládá, jen se vezou. Ale dost legrace, pojďme k reálnému skútru Honda PCX, který jsem si vyzvedl za proměnlivého jarního počasí. Za takového počasí je skutečně na skútru vyšší úroveň osobního komfortu než na motocyklu. I za deště jsou v cíli cesty nohy suché.

Když jsem viděl, že české zastoupení zvolilo pro novinářské testování skútr ve velmi decentním barevném provedení, tak se mi vybavily vzpomínky na mnoho cest do švýcarského Bernu, kde jsem se v devadesátých letech divil tomu, že i vládní úředníci přijížděli do úřadu na skútrech. U nás už tehdy byly pro lidi na vyšších postech nezbytné vozy zejména německých značek vyšší třídy, ale Švýcar i v obleku s kravatou se nepotřebuje prezentovat tím, z jakého auta vystupuje, a ani skútr jeho důstojnost nesníží.

Foto: Lukáš Volšický

Představte si pod helmou kravatu, sako… Bylo by na tom snad něco divného?

Snad mi bude odpuštěno, že se vysmívám některým moderním vymoženostem, ale představte si, že Honda PCX disponuje i funkcí samočinného vypínání motoru, která zafunguje po třech sekundách chodu na volnoběh, když skútr stojí a je stisknutá brzda. Pak jen po otočení rukojetí plynu je motor ihned nastartován.

Co bychom neudělali pro životní prostředí, že? Divím se, že pro tuto libůstku není skútr nabízen zásadně v žabičkově zelené barvě. Moderní motor s kubaturou desetiny nejmenšího auta asi moc emisí neprodukuje, naštěstí se ale dá ten „ekozázrak“ vypnout. Skútr má člověk přece i proto, aby nestál v kolonách stejně jako auta. Do křižovatky pak potřebuji vypálit o zlomek vteřiny dřív než vůz, vedle kterého jsem se postavil. Proto mě hned napadlo, že by mě ta vymoženost uvrhla do pozice obtížného jednostopého hmyzu, který je třeba rozmáznout.

Ale světe div se, ono to funguje jen s neuvěřitelně malým zpožděním! Jakmile pohnete plynovou rukojetí, dostane počítač, který vše řídí, pokyn k nastartování a příslušné akceleraci. To vše se uděje okamžitě, takže ať motor běžel, nebo byl vypnutý, je při rozjezdu rozdíl opravdu minimální.

A když jsme u té akcelerace – na stopětadvacítku není špatná, v běžném provozu určitě stačí, ale cítil jsem, že motor by měl na víc. Díky nastavení variátoru pracuje v poměrně nízkých otáčkách. I když naložíte plný plyn, je rozjezd takový měkký, pro starého motorkáře tam něco chybí. Jenže je třeba si uvědomit, že stopětadvacítkové skútry jsou vyráběny především pro ty, kteří nemají s rychlými motocykly zkušenosti. A pro ně jsou variátor i elektronický mozek, jenž řídí motor, nastaveny ideálně.

Foto: Lukáš Volšický

Honda PCX 125 je ideální stroj pro přestup z auta do jedné stopy.

Dalším důvodem umírněného nastavení jsou dva související parametry: emise a spotřeba. V technických datech je cosi o dvou litrech benzinu na sto kilometrů a věřte, nebo ne, ono to i v našem testu tak nějak vychází. Jak už totiž nevede od plynové rukojeti lanko do karburátoru, pomocí kterého byste mohli do motoru řádně šplíchnout benzin, je všechno jinak. Elektrický signál sdělí počítači, o kolik jste rukojetí pootočili, a elektronicky řízené vstřikování pošle do motoru optimalizovanou dávku paliva, aby nic nepřišlo vniveč. Takže můžete přidávat plyn zcela neurvale, Hondu PCX ke zvýšené spotřebě nepřinutíte.

Jezdil jsem hlavně po Praze, jsem zvyklý na výrazně silnější motory, a tak jsem při rozjezdech na křižovatkách vyžadoval od skútru nejvyšší akceleraci, jaké byl schopen. Určitě jsem se tedy neloudal, a přesto palubní počítač vyhodnocoval spotřebu na 2,2 litru.

Foto: Lukáš Volšický

Perleťově modrý lak s matným povrchem je dnes moderní a nemusíte jej stále leštit, snese i špetku prachu.

K vymoženostem dnešní doby patří i elektronický systém kontroly trakce, který bych u skútru této kategorie nečekal. Samozřejmě není určen pro vyloučení akceleračního smyku při rozjezdu, na to motor o výkonu dvanácti koní určitě nemá. Zato může pomoci méně zkušenému jezdci, kterému ubere plyn v kluzké zatáčce.

Zas si ale neodpustím jedovatou poznámku a opět k údaji v manuálu, že pokud systém proti prokluzu zadního kola zafunguje, začne na přístrojovém panelu blikat kontrolka se symbolem „T“. Jasně, je to předpis, kontrolka musí být dnes na všechno, ale tuhle kontrolku nejspíš nikdy nikdo blikat neuvidí. Představte si jezdce, který se v kritické situaci dívá na přístrojový panel místo na silnici! Ten pak nejspíš s úlevou prohlásí, že v té zatáčce málem hodil hubu, ale když viděl, že mu bliká kontrolka, tak se mu ulevilo…

Foto: Lukáš Volšický

Obratnost a ovladatelnost skútru Honda PCX oceníte hlavně při zatáčení.

Už ale přehodím výhybku. Na skútru Honda PCX je těžké najít chybu, elektronické vymoženosti tam jsou i proto, že v řadě modelů Honda PCX je za předchozí léta všechno ostatní stále dolaďováno k dokonalosti, a tak se vymýšlí a vymýšlí. Oproti minulému modelu má letošní Honda PCX přepracovaný podvozek i motor a zvětšením vrtání na úkor zdvihu a zvýšením komprese vzrostl výkon na 9,2 kW.

To je bohatě postačující pro jízdu po městě a ani na příměstských komunikacích nejste stále předjížděni, a tedy ohrožováni těmi, kteří plně využívají povolený vyšší rychlostní limit.

Testovací skútr ještě nebyl pořádně zajetý, a tak jsem si nedovolil vyzkoušet maximální rychlost. Překvapilo mě ale, že pro jízdu po rovině osmdesátkou mám plyn přidán sotva znatelně, jen kousek od volnoběhu, a tak není důvod nevěřit tomu, že se z Hondy PCX dá vymáčknout přes stovku, a neublíží jí tedy ani jízda trvalou rychlostí mezi osmdesátkou a devadesátkou.

Skútr je poměrně nízký (sedlo jezdce 764 mm), proto je vhodný i pro jezdce nižší postavy. Já se svými sto osmdesáti centimetry bych na něm asi celý den strávit nechtěl, přesto i na mne působil moc příjemně. Je to přece jen vozidlo na krátké cesty, ne na stovky kilometrů v jednom zátahu. Proto se na takový skútr poskládá i člověk vyšší postavy a ocení, jak je stroj lehký a snadno, v podstatě intuitivně ovladatelný. Sednete a jedete, nic se nemusíte učit.

Řídítka jsou příjemná nejen ergonomicky, ale i na pohled. Žádný odlitek nebo plastové zakrytování, nýbrž přiznaná klasická chromovaná trubka. Jistotu pocitů spolujezdce pak zajišťují výklopné stupačky a na uchopení příjemná madla.

Foto: Lukáš Volšický

Konstruktéři mysleli i na to, kam odložit víčko nádrže.

Za velkou pochvalu stojí přístrojový panel, který je úžasně přehledný. Jak je dnes obvyklé, nabídne vám spoustu informací, ale podstatné je hlavně to, že z těch nejdůležitějších na něm nemusíte nic hledat. Dnes je všude samý radar, a tak oceníte obrovské číslice digitálního tachometru, čitelné mrknutím oka. Řidič skútru zvyklý na automobil často zapomíná vypínat blikače. Honda PCX vám o zapomenutém blinkru dává vědět velkou blikající žlutou hokejkou na boku od hlavního displeje. Graficky se také velmi přehledně zobrazuje stav paliva v nádrži.

Foto: Lukáš Volšický

Přístrojový panel zaslouží pochvalu, má snadno čitelný rychloměr a na blinkry upozorňuje velká „hokejka“ na jeho krajích. Stav paliva v nádrži zobrazuje řada jen neochotně pohasínajících obdélníčků.

Přední brzda je taková, na jaké jsme na moderních strojích zvyklí – kotoučová s přesným hydraulickým ovládáním doplněná o protiblokovací systém ABS. Zadní brzda je bubnová s mechanickým ovládáním a tady nezbývá než poznamenat, že její ovládání působí jakýmsi gumovým dojmem. Není divu, ten dlouhý bowden od levé páčky na řídítkách o sobě dává vědět. Jenže to u brzdy pro zadní kolo skútru výrazně nevadí a důvodem jednodušší konstrukce brzdy je jistě i to, aby se skútr udržel ve velmi příznivé cenové hladině.

Foto: Lukáš Volšický

Obvyklé zavěšení zadního kola přímo na pohonné jednotce tvořící kyvnou vidlici.

Model Honda PCX se stal takovým šlágrem, že v posledních dvou letech byly u nás tyto skútry beznadějně vyprodané, což už samo mluví o jeho kvalitě a oblibě, respektive o poměru toho, co nabízí, a jeho pořizovací ceny i ve srovnání s konkurencí. Nový model je opět vylepšený, a tak je závěr zcela jasný. Pokud uvažujete o skútru této objemové kategorie, je možné Hondu PCX jednoznačně doporučit.

Hondu PCX pořídíte podle oficiálního ceníku za 81 900 Kč. Se skútrem jsme v testu ujeli 236 kilometrů.

Technické údaje
Motorkapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec SOHC
Zdvihový objem125 cm3
Vrtání x zdvih53,5 x 55,5 mm
Kompresní poměr11,5 : 1
Maximální výkon9,2 kW / 8 750 ot./min.
Max. točivý moment11,8 Nm při 6 500 ot./min.
Objem palivové nádrže8,1 l
Spotřeba paliva2,1 l/100 km
Výkon alternátoru255 W
Typ spojkyautomatická, odstředivá, suchá
Typ převodovkyautomatická, V-Matic
RÁMdvojitý z ocelových trubek
Výška sedla764 mm
Pohotovostní hmotnost130 kg
Pneumatika přední 110/70-14M/C
Pneumatika zadní130/70-13M/C
Brzda přední220mm hydraulická kotoučová s kombinovaným dvoupístovým třmenem a s ABS
Brzda zadní130mm bubnová
Světlomet, zadní světlo, blikačeLED
Související témata:
Honda PCX 125
Načítám