Hlavní obsah

Vybrali jsme dostupné velké motorky na neomezený řidičák. Na tyhle krásky vám bude stačit 200 000 Kč

Foto: Moto Morini

Motorkám se věnujeme spíše okrajově, ale stále více motoristických nadšenců začíná chápat výhody motocyklů, především pak poměr zážitků, rychlosti a peněz. A také stále ještě určitou formu svobody, kterou už vám dnes auto asi nedá.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Někdo se poctivě od svých patnácti let prokousává autoškolou a trpělivě čeká, až si bude moct konečně koupit plnohodnotnou „velkou“ motorku kategorie A. Jiní si zase „papíry“ dodělávají dodatečně až „na stará kolena“. Ne všichni z nás ale mohou sáhnout po nové motorce za cenu auta. Navíc začátečníci většinou mají rozum a začínají spíše na menších a lehčích strojích s nijak závratným výkonem.

Rozpočet máme obvykle nějak omezený, a když si stanovíme limit třeba 200 000 Kč, tak se nám najednou možnosti mezi velkými motorkami kategorie A dost zmenší. Jasně, můžeme si koupit motorku ojetou. Ale když chceme úplně nový stroj s nulou na tachometru a zárukou, tak co nám zbývá?

I když dnes všechno zdražuje, zavedení výrobci motorek se snaží pořád držet na českém trhu pod magickou hranicí 200 000 Kč. Pro některé už je to těžší, ale stále od nich slušné motorky koupíte i v těsnější konkurenci levnějších strojů, především těch z Číny. Ale zas je potřeba říci, že nebýt čínských investic, mnoho dříve slavných výrobců by dnes už vůbec neexistovalo a trh by byl o poznání chudší. Tak se pojďme kouknout, jaké značky u nás velké motorky do 200 tisíc korun nabízejí.

CF Moto

Foto: CFMoto

Motorky značky CF Moto jsou na našem trhu cenovým lákadlem. A nejezdí špatně. Na vývoji se podílí třeba rakouské KTM a výrobce používá komponenty podvozku a brzd od renomovaných značek.

Značka CF Moto je sice čínská, ale technika vychází z rakouského KTM a o design se starají přední evropská návrhářská studia. Navíc tyhle motorky jezdí opravdu slušně a zatím jsou s nimi dobré zkušenosti i po stránce kvality a spolehlivosti. Výrobce jim věří tak, že dokonce dostanete pětiletou záruku (omezenou nájezdem 40 000 km).

Když vynecháme motorky kategorie A2 dostupné už pod sto tisíc korun, tak plnohodnotné „áčko“ mají v nabídce nejlevnější aktuálně za 149 990 Kč. Jedná se o „crossover“ 650MT Premium, technicky příbuzný je pak oblíbený cesťák 650GT Premium s příplatkem jen další tři tisíce korun. Modely 650 mají vidlicový dvouválec původem u KTM o výkonu 41,5 kW a točivém momentu 54,4 Nm, ale dělají se i v podladěné verzi pro řidičák A2 s výkonem 33 kW. Pak není problém nechat motorku zase „otevřít“. CF Moto nabízí ale ještě několik modelů, dokonce s motorem 800 cm3, které se také vejdou do dvou set tisíc korun.

Suzuki

Foto: Suzuki

Suzuki SV650 je dlouhá léta jednou z nejdostupnějších „velkých“ motorek od renomovaných japonských výrobců. Jezdí dobře a je to skvělý nástroj na naučení.

Naprostou klasikou je naháč od Suzuki s vidlicovým dvouválcem 649 cm3 o výkonu 54 kW (73 k), který se dá koupit za 169 900 Kč. Tahle lehká a obratná motorka je právem považována za ideál vstupu mezi větší motocykly. Dobře se ovládá, má slušný výkon a naučíte se na ní jezdit. Majitelé oceňují také vysokou provozní spolehlivost. Samozřejmě i „es-véčko“ lze upravit pro kategorii A2 s výkonem omezeným na 35 kW a až si uděláte plnohodnotný řidičák, tak ho můžete nechat zase otevřít.

Když budete mít štěstí, možná u Suzuki v rámci nějaké cenové akce najdete pod dvě stě tisíc i osmistovku GSX-8S s řadovým dvouválcem, která má otevřený výkon 83 koní, případně adventure bike V-Strom 650 s motorem z již zmíněného SV laděným na 70 koní a trochu jiný průběh točivého momentu. Ceníkově jsou ale už lehce mimo náš limit, takže u Suzuki se za „dvě kila“ dá aktuálně oficiálně koupit jen klasické SV650.

Kawasaki

Foto: Jakub Deml

Kawasaki Z650 je moderní naháč, ale za malý příplatek lze mít i klasického retro naháče s kulatým světlem, který připomíná motorky ze 70. a 80. let. Na velké čtyřválce si už musíte u Kawasaki docela dost připlatit.

Japonská značka Kawasaki nabízí několik modelů s řadovým dvouválcem 649 cm3 o výkonu okolo 50 kW (68 k) dle modelu a aktuálně nejdostupnější je „naháč“ Z650 za 174 900 Kč. Za desetitisícový příplatek lze mít stylového retro naháče Z650 RS klasického střihu s vyššími řídítky. Pod 200 tisíc se vejde i sportovní Ninja 650 s tímto motorem.

Všechny modely s dvouválcem 649 cm3 lze upravit na kategorii A2 a pak výkon zase vrátit zpátky. Pro kategorii A2 ale Kawasaki nabízí motorky s dvouválcem 0,5 l o výkonu do 34 kW. Jejich ceny se pohybují okolo 150 000 Kč. Samozřejmě je pak otázkou, jestli není lepší si trochu připlatit za větší motorku s omezením na A2 a pak si ji nechat otevřít, až si uděláte neomezený řidičák.

Yamaha

Foto: Lukáš Volšický

Yamaha svého moderního naháče MT-07 postupně modernizuje, ale základ je už léta stejný a osvědčený - dvouválec CP2 0,7 l. Tenhle motor najdete i v dalších modelech, ale XSR700 a cestovní Tracer 7 už stojí přes dvě stě tisíc.

Řadový dvouválec CP2 o objemu 689 cm3 je solidní základ pro celou řadu motocyklů Yamaha. Motor má výkon 54 kW (73 k) a točivý moment 67 Nm a najdete ho v modelech honosících se číslicí 7 v názvu. Nejdostupnější je právě moderní naháč MT-07 za 184 990 Kč. Stylový retro naháč XSR700 už stojí přes „dvě kila“, stejně tak cestovní Tracer 7. Ale občas nějaký dealer Yamahy doprodává loňské kusy pod dvě stě tisíc.

Všechny sedmistovky Yamaha mohou mít rovněž uškrcený výkon, abyste je směli řídit i s řidičákem A2. Zajímavé je, že Yamaha prodává i tříválcovou devítistovku MT-09 omezenou na 35 kW, kterou lze pak ale otevřít jen na 70 kW (normálně motor může mít přes 85 kW, ale zákon dovoluje škrtit motorky jen maximálně s dvojnásobným výkonem). Ta už je ale mimo náš cenový rozpočet.

Honda

Foto: Honda

Honda nabízí dvě oblíbené motorky pod 200 000 Kč. A dokonce můžete mít i tento klasický čtyřválec CB650R. Druhou možností je univerzální motorka NC750X.

Honda si samozřejmě nemůže tuhle atraktivní cenovou kategorii nechat ujít a teď koupíte třeba zajímavý „crossover“ NC750X, aktuálně zvýhodněný na 199 900 Kč. Má řadový dvouválec 745 cm3 s výkonem 43 kW a točivým momentem 69 Nm. Motorka je dostupná i ve verzi A2. Zajímavostí Hondy NC je možnost příplatku 20 000 Kč za dvouspojkovou automatickou převodovku. Dvouválec 750 ale koupíte také v modelu CB750 Hornet, ve kterém má opravdu pěkných 68 kW a 74 Nm za 189 900 Kč, takže ještě levněji.

Do dvou set tisíc se u Hondy vejde ještě povedený čtyřválcový naháč CB650R za 194 900 Kč, aktuální ročník je už ale o 10 tisíc dražší a tím pádem nad náš limit. Za dalších 10 tisíc lze mít verzi s elektronicky řízenou automatickou spojkou, což je naprostá novinka na trhu. Tento duchovní nástupce původních čtyřválcových hornetů má charakterní řadový čtyřválec 649 cm3 o výkonu 70 kW, takže už jede opravdu pěkně a v našem seznamu se řadí k těm nejvýkonnějším strojům do 200 000 Kč.

Benelli

Foto: Benelli

Italská značka Benelli žije díky čínským investicím. Na našem trhu prodává hned několik „velkých“ motorek za méně než dvě stě tisíc korun. Stejně jako u konkurence lze tyto zajímavé stroje koupit ve verzi A2 a pak si je nechat „otevřít“.

Tato slavná italská značka vznikla už v roce 1911, ale na konci minulého století to s ní šlo z kopce, až ji zachránil čínský kapitál. Teď patří pod obří čínský koncern Zhejiang Qianjiang Motorcycle Group Co. Ltd., který možná znáte spíše pod značkou QJ Motor. Pod tou se u nás také prodávají motorky. Na stroje od Benelli dostanete čtyř- nebo pětiletou záruku podle typu a také je můžete mít ve verzi A2 s výkonem do 35 kW.

Značka Benelli má teď na českém trhu několik motorek do 200 000 Kč i ve výkonnější kategorii na řidičák A. Můžete mít adventure bike TRK 702 (řadový dvouválec 698 cm3, 52 kW, 70 Nm) za 179 990 Kč, za stejné peníze můžete mít i moderního naháče 75S2 (řadový dvouválec 754 cm3, 56 kW, 67 Nm). Za 184 990 Kč pak Benelli prodává zajímavé retro Leoncino 800 se stejným motorem 754 cm3, za malý příplatek ho lze mít i v „terénní“ verzi.

QJ Motor

Foto: QJ Motor

Tohle jinde za méně než 200 000 Kč nedostanete! Brzy se u nás začne prodávat tento okruhový supersport s osmistovkou a výkonem 95 koní. Kdo se chce naučit jezdit na okruhu a nechce si na začátek kupovat Ducati za milion, může začít s touto „čínou“.

Jak už bylo uvedeno výše, koncern QJ Motor vyrábí i vlastní motorky a nutno říci, že docela zajímavé. Navíc se zárukou tři roky. V cenové relaci do 200 000 Kč prodává na našem trhu několik strojů v kategorii A a asi jako jediná značka v této cenové třídě nabízí supersportovní okruhovou motorku, model SRK 800 RR s řadovým čtyřválcem 778 cm3 o výkonu 70 kW v 10 000 1/min. S cenou 189 900 Kč určitě osloví kdejakého nadšence do jízdy na koleno na okruhu.

Zajímavý je i model SRT 800S, což je velký cestovní adventure bike s řadovým dvouválcem 799 cm3 o výkonu 92,5 koně. Ten stojí 194 900 Kč, za příplatek 15 tisíc můžete mít sadu se zavazadly a další drobnosti. Zajímavostí je u něj velká nádrž na 24 litrů. Na své si přijdou i milovníci cruiserů, třeba u modelu SRV 700 s řadovým dvouválcem o výkonu 76 koní za 164 900 Kč.

Moto Morini

Foto: Moto Morini

Také italská značka Moto Morini je díky čínským investicím stále aktivní. A na našem trhu do 200 000 Kč koupíte pár strojů i od ní. Vedle tohoto naháče můžete mít i cruiser nebo cestovní enduro.

Další počínštěná italská značka na našem trhu je Moto Morini, založená v roce 1937. V posledních desetiletích měnila majitele, aby od roku 2018 patřila nakonec pod čínský koncern Zhongneng Vehicle Group. Ale motorky dělá. Stejně jako u jiných italských výrobců pod čínskými křídly mají na starosti vývoj a design hlavně v Itálii.

Moto Morini prodává do dvou set tisíc například zajímavého naháče Seiemmezzo s dvouválcem 649 cm3 s parametry 44 kW a 54 Nm. Stojí teď 179 900 Kč. Koupit ale můžete i cruiser Calibro Custom s dvouválcem 693 cm3 (51 kW a 68 Nm) za 169 900 Kč, případně cestovní enduro X-Cape od 164 900 Kč. To má dvouválec 650 cm3.

Moto Guzzi

Foto: Moto Guzzi

Italská značka Moto Guzzi je stále aktivní a mezi nadšenci oblíbená. Zajímavá je i díky charakteristickým prvkům, jako je podélně uložený motor do V či pohon zadního kola kardanem.

Do dvou set tisíc korun se vejde na českém trhu také klasika od italské značky Moto Guzzi. Ale jen těsně, model V7 Stone se prodává za 199 990 Kč. Má klasický vzduchem chlazený podélně uložený vidlicový dvouválec, což je charakteristický znak motorek Moto Guzzi už řadu let. V modelu V7 má motor objem 853 cm3 a parametry 48 kW a 73 Nm. Lze mít i verzi omezenou na 35 kW pro řidičák A2, samozřejmě pak jde výkon znovu otevřít.

Zajímavostí motorek Moto Guzzi je tradiční pohon zadního kola kardanem, takže odpadá otravné čištění a mazání řetězu a následné odlétávání kusů mazutu na naleštěnou motorku a oblečení. Moto Guzzi nabízí také obrovské množství doplňků a prvků individualizace. Ale to už polezete hodně přes náš stanovený cenový limit.

Bez přímého srovnání samozřejmě nemůžeme ukázat na nejlepší motorku do 200 000 Kč. Dneska už nikdo vyloženě špatnou motorku nedělá. Ani zmínění Číňané, neboť jsou to stejně motorky s dobrou technikou známých výrobců.

Motorky se především kupují emocionálně. „Mašina“ se vám musí líbit, padnout vám a musí se vám na ní dobře jezdit. Každému vyhovuje něco jiného. Naprosto chápeme, že někdo zůstane u zavedených japonských strojů, zatímco jiný si klidně „čínskou“ motorku vyzkouší.

A další si zase rád připlatí a koupí si prestižnější značku. V takovém případě už ale svůj limit musíte navýšit minimálně na 250, spíše tak 300 000 Kč, abyste se dostali k věhlasnějším nebo aspoň rychlejším motorkám.

Načítám