Článek
Prototyp nyní technická škola podrobí testování, které by mělo být v sérii asi sedmi kusů hotové na konci roku. Motocykl je vybaven akumulátorem, který je možné dobíjet pomocí běžné sítě v domácnostech, elektrickým motorem o výkonu 11 kW, pokročilým systémem kontroly trakce, systémem proti blokování kol a odpružení, které spolu s geometrií motocyklu jsou navrženy tak, aby vyhovovaly sportovní jízdě, avšak zároveň zajistily bezpečnost řidiči i při vysokých rychlostech. Cena nového elektromotocyklu bude podle výrobce mírně nad průměrnými tržními cenami.
„Jako každý takový velký projekt i tento v sobě nesl řadu rizik a problémů, kterým jsme museli čelit. Tím, že takový typ motocyklu nikde na světě nebyl a není, začínali jsme tzv. na zelené louce. Jedná se o nový typ elektromotocyklu, většina částí je z karbonu a vlastní nový typ elektromotoru ve středové části motocyklu,“ uvedl jednatel Speedway Factory Zdeněk Gróman.
Divišovský výrobce se svou více než šedesátiletou tradicí světově uznávaného výrobce speciálních plochodrážních motocyklů nyní produkuje i sportovní či závodní motocykly. Tradiční značku Jawa používá i výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín.
Zakladatelem Jawy byl motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu Jawa Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou Jawa. Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl zprivatizován.