Článek
Aby toho s přísnější normou nebylo málo, musí navíc motorky plnit emise i po 20 až 50 000 km v závislosti na zdvihovém objemu. A to musí výrobci s motocykly najet. S novou normou musí motorky také splňovat diagnostický standard OBD II a novinkou je rovněž hlukový limit 80 dB při 50 km/h.
Spousta výrobců se tak chlubí „novými modely“, přitom se jen jedná o úpravu stávajících verzí na novou normu, jen dostaly třeba nové barvy a pár nových detailů (digitální přístrojový panel, nové LED světlo a podobně). U některých se přechod na novou normu neobešel bez snížení výkonu, jinde ale motorky posílily.
Novinkou letošního roku je také rozmach automatických či automatizovaných převodovek. Automat bude mít nově BMW, přišlo s ním i KTM a zpátky se k samočinnému řazení vrátila Yamaha. Honda má dokonce dva systémy - automat se dvěma spojkami a zajímavou automatickou spojku, kterou jsme už testovali.
Do motorek se také ve velkém začínají dostávat adaptivní tempomaty a bezpečnostní radarové systémy, které známe z aut. Dokonce se objevují už i dotykové displeje! Jestli je to cesta správným směrem, to necháme na posouzení čtenářů. Na druhou stranu pořád se prodává plno klasických motorek bez zbytečností a na trh se vrací mnoho již zaniklých slavných značek, které za svoji obnovu vděčí hlavně čínským investicím. My si teď připomeneme asi nejzajímavější nové stroje, které bychom chtěli také letos vyzkoušet.
Honda CB 1000 Hornet

Litrový naháč s výkonem přes 150 koní jen za 245 tisíc? Takovou nabídku jen tak nedostanete. Nový Hornet možná není radikální po technické stránce, ale bude se prodávat za opravdu super cenu.
Naháč Honda Hornet možná není radikální motorka s technickými vychytávkami, ale i to je snad důvod, proč ji tady máme. Honda totiž nastavila na nový Hornet zatraceně atraktivní cenu jen 244 900 Kč za základní a 284 900 Kč za vylepšenou verzi SP. A pořád dostanete plnotučný litrový čtyřválec o výkonu 152 koní, verze SP s upraveným podvozkem a brzdami nabídne dokonce 157 koní.
Konkurence s litrovými naháči buď zcela vyklidila pole, nebo nastavila naprosto šílené ceny, takže Honda přichází s opravdu skvělou nabídkou pro motorkáře, kteří si nepotrpí na „ptákoviny“ a prostě chtějí jen hodně motocyklu za rozumné kačky. Nebojte, Hornet bude moderní motorka se vším všudy, jen je prostě za skvělou cenu. Snad se nám povede litrový Hornet vyzkoušet, abychom si řekli, jestli je důvod, proč je tak „levný“.
Ducati Multistrada V2

Klidně jim říkejte, že jsou jako SUV, ale tato třída univerzálních motorek je velice oblíbená a na vzestupu. Nová Multistrada dostala zcela nový motor, je lehčí a prý i lépe jezdí. Jen ty ceny…
Hlavní letošní novinkou Ducati je nový dvouválec bez ikonického desmodromického ovládání ventilů. Ukazuje se, že v dnešní době, kdy ani konvenční pružinové ovládání ventilů nemá problém spolehlivě fungovat v extrémně vysokých otáčkách, je nucené zavírání „desmo“ zbytečným přežitkem, který zvyšuje složitost a servisní nároky. Nový motor má také natažené servisní intervaly až na 15 000 km (opatrní motorkáři se budou držet klasické poučky s šestitisícovými intervaly). Aby těch radikálních změn nebylo málo, tak značka Ducati opustila příhradový trubkový rám a použila lehčí hliníkový monokok.
Dvouválec 890 cm3 zamířil do několika modelů a hodně se toho očekává právě od univerzální Multistrady V2. V ní má 115 koní v 10 750 1/min a 92 Nm v 8250 1/min. Menší Multistrada má vpředu 19″ kolo (vzadu 17″) a bez náplní váží 199 kg, tedy o plných 18 kg méně než předchůdce. Novinka má semiaktivní odpružení, nastavitelnou výšku sedla a vedle příplatkových kufrů můžete mít i verzi A2 omezenou na 35 kW (tu vám pak ale otevřou jen na 70 a ne plných 85 kW). Od Multistrady se očekávají hlavně perfektní jízdní vlastnosti. Základní Multistrada V2 stojí od 390 tisíc, verze V2 S přijde na 450 tisíc korun. Samozřejmě lze připlácet za další výbavu (kufry, značkový tuning…).
Harley-Davidson Pan America 1250 ST

Harley si těch novinek připravil opravdu hodně, takže na své si přijdou i fanoušci klasických cruiserů či cestovních motorek. Ale velkou zajímavostí je nové sportovní provedení modelu Pan America, které má do klasického významu slova „hárlej“ opravdu hodně daleko.
Když přišel model Pan America, byla to u Harleye opravdová revoluce. Americká značka je proslulá konzervatismem a jen neochotným modifikováním zavedených pořádků. Jenže konkurenční boj je tvrdý a trpělivost konzervativního jádra fanoušků má své meze, zejména když se značka odmítající zásadní technologické inovace hrdě hlásí k progresivistické „woke“ propagandě. Ale to už jí také dali zákazníci patřičně sežrat, takže zase rychle zařadila zpátečku.
Politiku ale stranou. Adventure bike Pan Amerika byl pro Harley opravdovou revolucí a nutno říci, že docela úspěšnou. Teď přichází další, sportovnější verze, která má být bližší lehčím sportovním univerzálům, jako je třeba Yamaha Tracer nebo zmíněná Ducati Multistrada. Vpředu tak najdeme konvenční 17″ kolo, motorka má nižší sedlo, upravený podvozek a celkově je o 12 kg lehčí. S plnou jednadvacetilitrovou nádrží váží 246 kg, což sice není úplně muší váha, ale pořád to není vyloženě obézní stroj. Vodou chlazený motor Revolution Max má výkon moc pěkných 150 koní a točivý moment 127 Nm. Harley chce za tuto sportovní novinku 510 000 korun. Je to dost, ale na poměry této značky zas tak moc ne.
Yamaha R9
Yamaha R9 není jen kapotovaný naháč, ale úplně nová motorka, která vlastně bere ze skladu jen známý tříválec 0,9 l. Střední objemová třída supersportů v Evropě skoro vymřela, takže kdo se necítí na „hovado“ s výkonem 200 koní za tři čtvrtě milionu, ale také by raději něco víc než šestistovku, má tady skvělou možnost.
Další velice zajímavou novinkou je okruhový supersport od Yamahy, který znovuzakládá v Evropě vymřelou střední objemovou kategorii. Přežívaly totiž už jen vysokootáčkové šestistovky, nebo rovnou ostré litrové superbiky za často příšerné peníze. Případně jste si mohli koupit jen motorku, která neměla silniční homologaci. Yamaha se rozhodla oživit střední třídu silničních supersportů za použití osvědčené techniky, ale jak už jsme si napsali, tohle není jen XSR 900 s kapotáží.
Yamaha R9 používá známý tříválec CP3 0,9 l o výkonu 119 koní, který známe třeba z naprosto špičkového Traceru 9 GT+. Je usazen ve zcela novém rámu speciálně vyvinutém pro okruhovou motorku. Celková hmotnost stroje je jen 195 kg. Kdo to s okruhovým ježděním myslí vážně, určitě uvítá možnost propojení motorky s mobilní aplikací pro sběr dat telemetrie. Yamaha R9 stojí vcelku rozumných 335 tisíc korun, můžete ji mít i ve verzi A2 za 327 tisíc (ta ale pak půjde „odemknout“ jen na 95 koní).
Suzuki DR-Z4S/SM

Fanoušci malých lehkých motardů se určitě těší na nové DRZ od Suzuki. Ještě ale nemáme české ceny, tak snad se výrobce nezblázní a bude rozumný.
Zajímavou novinkou letošního roku je také malé enduro Suzuki DR-Z4 v univerzální terénní verzi Z4S nebo silniční motardové Z4SM. Vodou chlazený jednoválec 0,4 l nabízí 38 koní výkonu a motorka váží jen 154 kg (off-road verze jen 151 kg), takže ji smíte řídit i s řidičákem A2. Zatímco silniční verze na 17″ kolech má sedlo 890 mm vysoko, terénní s 19″ předním kolem 920 mm.
Zajímavostí nového DR-Z4 je antihoppingová spojka, elektronický plyn, nastavitelná kontrola trakce, volitelné jízdní režimy, a pokud máme správné informace, tak i vypínatelné ABS. Tohle by tak mohla být zatraceně zajímavá motorka nejen pro ostřílené borce a fanoušky mimoasfaltového dovádění, ale i začátečníky, kteří se chtějí naučit nějaké kaskadérské kousky. Jediným zádrhelem je, že ještě neznáme české ani evropské ceny. Snad se bude Suzuki držet při zemi a DR-Z koupíme pod 200 tisíc.
Rezon Bohemia

Tuhle zajímavou českou motorku byste měli koupit za rozumné peníze. Výrobce slibuje i velmi slušný dojezd a velice konkurenceschopné parametry.
Velmi se těšíme také na českou elektrickou motorku Rezon Bohemia, o níž jsme si už napsali. Na jaře bychom se na ní měli prvně svézt, takže se pak podělíme o naše dojmy. Česká firma slibuje velice zajímavou cenu, jež by se měla pohybovat kolem 300 000 Kč. Vzhledem ke slibovaným parametrům stroje, na který má stačit jen řidičák A1 anebo B, to bude více než konkurenceschopná nabídka. Plnohodnotné elektrické motorky totiž bývají o hodně dražší.
Nejtěžší úkol pro Rezon bude přesvědčit spoustu motorkářů, že elektrické motorky nejsou zcela mimo mísu. Jelikož se jedná hlavně o stroje pro zábavu a spíše na kratší výlety, mnoha lidem by mohly vyhovovat. Český výrobce slibuje minimální servisní nároky a také kompletní rozebíratelnost a opravitelnost baterie na jednotlivé články, pokud by to bylo potřeba. Počkejme si na první svezení, Rezon bude určitě zajímavá motorka.
BMW R 12 S

Stylové motorky u BMW opravdu umí. Novinka vychází z řady R nineT a odkazuje na slavný stroj R90S ze 70. let. Toto barevné provedení si určitě budou někteří pamatovat z dobových časopisů.
Velice zajímavý kus se letos objevil v nabídce značky BMW. Klasický roadster s plochým dvouválcem se dočkal speciální edice R 12 S, která odkazuje na legendární sportovní motorku R90S ze 70. let, jež se proslavila hlavně v USA i závodními úspěchy, například vítězstvím v závodě na 200 mil v Daytoně. Novinka se inspiruje i legendárním oranžovo-stříbrným barevným provedením.
Jak už je u BMW zvykem, žádná láce tato speciální edice nebude. Za motorku dáte minimálně 540 tisíc korun a s dalšími příplatky cena vyletí ještě výš. A že těch příplatků být může! Působivá jsou ale klasická drátěná kola, malá retro kapotáž a klasické „budíky“. Technika vychází ze standardní řady R 12 nineT, má tedy dvouválec 1170 cm3 a nabídne 109 koní a 115 Nm. Samozřejmostí je ABS i kontrolka trakce, nastavitelné jízdní režimy a také oboustranné rychlořazení.