Hlavní obsah

Harley-Davidson Nightster vrací sportování do Sportsteru a nabízí pro každého něco

Foto: Lukáš Kukla

Nightster coby druhý přírůstek do zcela „restartované“ rodiny Sportsterů se představil teprve nedávno. A tak jako každý nový Harley-Davidson, i tuhle novinku doprovází velká spousta kontroverze. Fanoušci kňourají nad vodou chlazeným motorem, nad nádrží umístěnou pod sedlem a na spoustu dalších blbostí. Kdyby se tak šli radši projet…

Článek

Začnu odzadu, a sice od ceny. Za Harley-Davidson Nightster dáte podle ceníku 14 908 eur včetně DPH, tedy v závislosti na kurzu nějakých 368 tisíc Kč plus mínus. A to je nejnižší částka, jakou aktuálně v cenících americké značky naleznete. Nightster tak přebírá štafetu po starém Ironu 883 v roli nejlevnějšího „vstupního“ Harleye. Oproti 883 se však jedná o ohromný krok kupředu, a to zejména po stránce výkonu.

Vidíte ty prďácké velké válce v šedé barvě, kontrastující s jinak černým středem motorky? To je agregát Revolution Max 975T (T jako torque – krouťák), jenž debutuje právě v tomhle stroji. Jeho větší brácha 1250T se už vozí v enduru Pan America a taky v silnějším Sportsteru S, ale o něm zase příště. Zajímavostí menšího motoru je variabilní časování ventilů pouze na straně výfuku, pořád ale velmi nadstandardní krouťák 95 Nm a výkon 89 koní. Možná si říkáte, že to není zase taková pecka, ale je potřeba zvážit jeden klíčový faktor – vedle toho, že je Nightster Harleyem nejlevnějším, je také nejlehčím – provozní hmotnost činí 221 kilogramů.

Foto: Lukáš Kukla

Na motor je fajn pohled – jasně, už tu nejsou chladicí žebra, ale to mi osobně nijak nevadí

Foto: Lukáš Kukla

Jestli mám však design motorky někde pohanit, bude to pohled z levé strany. Já vím, že každá motorka vypadá lépe zprava, ale odhalené trubky chlazení, kabelové svazky a konektory, na to vážně není pěkný pohled…

Nejobratnější Sporster dneška

Jasně, můžete namítat, že jednou z cest k nižší hmotnosti je do určité míry „ztráta kovovosti“ – koneckonců plastových prvků je tady víc než kdy předtím. Na druhou stranu na nejlehčí ze vzduchem chlazených Softailů ztrácí Nightster nějakých 70 kilo, a i oproti přímému předchůdci – Sportsteru 883 – se pořád bavíme o nezanedbatelných 30 kilogramech.

Ta chybějící hmotnost je pak znát už když motorku napřímím ze stojánku. Nizounká stavba znamená taky nízké těžiště a neexistuje Harley, se kterým by se na místě manipulovalo snadněji. Drobné (leč očekávatelné) rozčarování však přichází po usednutí za řídítka. Jízdní pozice typická pro Sportstery totiž není pro každého a třeba mně úplně nevyhovuje. Sedlo je velmi nízko a „uprostřed“ umístěné stupačky znamenají celkem dost pokrčené nohy. Nízká řídítka mám pak daleko, takže se pro ně i přesto, že mám celkem dlouhé ruce, musím pořádně natáhnout.

Foto: Lukáš Kukla

Je spousta jezdců, kterým je tahle pozice naprosto přirozená, ale já si tam v ní tu přirozenost nějak nemohu najít. Řídítka bych ocenil klidně vyšší a natočená blíže ke mně, ideálně doprovázená vyšším sedlem

I přes mou nesmiřitelnost s jízdní pozicí nicméně nemůžu Sportsteru upřít, že se po silnici pohybuje s obratností a lehkostí. Už první cesta z dealerství a proplétání se mezi auty ukazuje výhody úzkého a lehkého šasi, a jakmile vyjedu mimo město, nechá se Nightster radostně přehazovat ze zatáčky do zatáčky. Stačí trochu pracovat tělem, přenést hmotnost a motorka se ochotně pokládá do náklonů.

Tedy… pořád se tady bavíme o obratnosti na poměry Harleyů a nelze úplně očekávat, že by se americký cruiser choval podobně jako evropské naháče, ale stejně je poznat, že právě lehký a obratný Nightster vrací „sport“ do řady Sportsterů, nemluvě o tom, jak hluboké náklony umožní vysoko usazené stupačky. Charakteristické řinčení po zemi vláčených hlásičů náklonu mě zabrzdilo v rozletu až hodně pozdě.

Foto: Lukáš Kukla

Jak jsem prohluboval náklon, pořád jsem čekal, kdy přijde stupačka. Překvapivě ale přichází (na poměry Harleye) až dost pozdě

Motor pro každou srandu

Jenomže jenom málokterý majitel Harleye jezdí tak, aby běžně vláčel stupačky po zemi. Značná část jezdců se za ničím nehoní a preferuje poklidné tempo. A právě tady přichází na řadu motor, který má jednu velkou výhodu – umí totiž obojí.

Nádrž pod sedlem

Co se týče té propírané nádrže pod sedlem, tak kromě toho, že nemůžete na motorce při tankování sedět (což já dělám rád, koneckonců proč bych stál), přináší jen samé výhody.

Foto: Lukáš Kukla

Víčko se nachází pod odklopitelným sedlem

Vedle nižšího těžiště je to hlavně kapacita. On ten plechový „burák“ (tomuhle tvaru se v Americe opravdu říká „peanut style“), který se tváří jako nádrž a ve skutečnosti kryje vzduchový filtr, totiž není nijak velký. A když předchozí Sportstery opravdu měly nádrž tohohle tvaru a rozměru, vešlo se do nich jenom nějakých 8 litrů paliva, což je za trest – znamená to reálně jezdění od benzinky k benzince. Plastová nádrž pod sedlem pojme 11,7 litru – pořád žádná sláva, ale i tak velký krok kupředu. Na plnou se dá do rezervy v pohodě najet nějakých 180–190 kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla

„Burák“ vypadá super, což o to. Ale paliva moc nepobere, což je u nádrže poměrně zásadní potíž

Bezmála litrový dvouválec bez zadýchání funguje ve velkém rozsahu otáček a na povel plynové rukojeti umí kdykoliv statečně zabrat. Bez protestů se pozvolna kutálí v nízkých otáčkách kolem dvou tisíc, takže pohodové vyklusávání krajinou mu není cizí. Jenže pak za něj vezmu, z poklidných nízkých otáček přejde do silného středního pásma a dál zuřivě graduje.

Tam, kde vzduchem chlazené Harleye končí, rozehrává Nightster teprve to nejlepší a za hurónského řevu se radostně vytočí až do devíti tisíc za minutu. Výkon mu rozhodně nechybí a vezmu-li to kolem a kolem, právě neutahatelný motor mě na Nighsteru bavil asi nejvíc. Vlastně si docela umím představit, že Harley tenhle silný a živelný dvouválec jednoho dne zastaví do sportovně laděného naháče se stavbou a pozicí bližší třeba elektrickému Livewire. I ta menší litrová varianta by sem seděla krásně.

Nightster umí být rychlý, ale co je ovšem možná důležitější – umí být i pomalý a umí být i naprosto klasický Harley. Nová generace rodiny Sportsterů má skutečně o dost sportovnějšího ducha, ale bude přesně tím, čím chcete, aby byla. Vypadá naprosto klasicky, byť moderní přístupy v konstrukci jsou tady znát, a ne všichni je přivítají s otevřenou náručí – to je zkrátka úděl novinek, zejména když se odehrávají u tak tradiční značky jako Harley-Davidson. Jenže i když se vám možná nelíbí a máte s ním problém, stejně si ho běžte alespoň zkusit. Třeba budete překvapení, že má něco i pro vás…

Technické údaje
Motorvidlicový dvouválec, vodou chlazený, DOHC, variabilní časování výfukových ventilů
Objem975 cm3
Výkon89 koní (66 kW) při 7 500 ot./min.
Točivý moment95 Nm
Spojkav olejové lázni, ovládání lankem
Převodovkašestistupňová
Finální převodřemen
Přední zavěšenívidlice Showa, průměr 41 mm
Zadní zavěšenídva postranní tlumiče, nastavení předpětí
Velikost kol2,5x19" vpředu, 4,2516" vzadu
Přední brzdy320 mm kotouč, čtyřpístový brzdič Brembo, ABS
Zadní brzdy260 mm, jednopístový brzdič, ABS
Pohotovostní hmotnost221 kilogramů
Objem nádrže11,7 litru
Rozvor1 556 mm
Výška sedla705 mm
testovací jezdec má na sobě
PřilbaLS2 Challenger C Solid Carbon
Kevlarová košileTrilobite 1971 Timber 2.0
Kevlarové džíny4SR Club Sport
RukaviceFive Sport City
BotyMBW Poco
Související témata:
Načítám