Článek
Začnu odzadu, a sice od ceny. Za Harley-Davidson Nightster dáte podle ceníku 14 908 eur včetně DPH, tedy v závislosti na kurzu nějakých 368 tisíc Kč plus mínus. A to je nejnižší částka, jakou aktuálně v cenících americké značky naleznete. Nightster tak přebírá štafetu po starém Ironu 883 v roli nejlevnějšího „vstupního“ Harleye. Oproti 883 se však jedná o ohromný krok kupředu, a to zejména po stránce výkonu.
Vidíte ty prďácké velké válce v šedé barvě, kontrastující s jinak černým středem motorky? To je agregát Revolution Max 975T (T jako torque – krouťák), jenž debutuje právě v tomhle stroji. Jeho větší brácha 1250T se už vozí v enduru Pan America a taky v silnějším Sportsteru S, ale o něm zase příště. Zajímavostí menšího motoru je variabilní časování ventilů pouze na straně výfuku, pořád ale velmi nadstandardní krouťák 95 Nm a výkon 89 koní. Možná si říkáte, že to není zase taková pecka, ale je potřeba zvážit jeden klíčový faktor – vedle toho, že je Nightster Harleyem nejlevnějším, je také nejlehčím – provozní hmotnost činí 221 kilogramů.
Nejobratnější Sporster dneška
Jasně, můžete namítat, že jednou z cest k nižší hmotnosti je do určité míry „ztráta kovovosti“ – koneckonců plastových prvků je tady víc než kdy předtím. Na druhou stranu na nejlehčí ze vzduchem chlazených Softailů ztrácí Nightster nějakých 70 kilo, a i oproti přímému předchůdci – Sportsteru 883 – se pořád bavíme o nezanedbatelných 30 kilogramech.
Ta chybějící hmotnost je pak znát už když motorku napřímím ze stojánku. Nizounká stavba znamená taky nízké těžiště a neexistuje Harley, se kterým by se na místě manipulovalo snadněji. Drobné (leč očekávatelné) rozčarování však přichází po usednutí za řídítka. Jízdní pozice typická pro Sportstery totiž není pro každého a třeba mně úplně nevyhovuje. Sedlo je velmi nízko a „uprostřed“ umístěné stupačky znamenají celkem dost pokrčené nohy. Nízká řídítka mám pak daleko, takže se pro ně i přesto, že mám celkem dlouhé ruce, musím pořádně natáhnout.
I přes mou nesmiřitelnost s jízdní pozicí nicméně nemůžu Sportsteru upřít, že se po silnici pohybuje s obratností a lehkostí. Už první cesta z dealerství a proplétání se mezi auty ukazuje výhody úzkého a lehkého šasi, a jakmile vyjedu mimo město, nechá se Nightster radostně přehazovat ze zatáčky do zatáčky. Stačí trochu pracovat tělem, přenést hmotnost a motorka se ochotně pokládá do náklonů.
Tedy… pořád se tady bavíme o obratnosti na poměry Harleyů a nelze úplně očekávat, že by se americký cruiser choval podobně jako evropské naháče, ale stejně je poznat, že právě lehký a obratný Nightster vrací „sport“ do řady Sportsterů, nemluvě o tom, jak hluboké náklony umožní vysoko usazené stupačky. Charakteristické řinčení po zemi vláčených hlásičů náklonu mě zabrzdilo v rozletu až hodně pozdě.
Motor pro každou srandu
Jenomže jenom málokterý majitel Harleye jezdí tak, aby běžně vláčel stupačky po zemi. Značná část jezdců se za ničím nehoní a preferuje poklidné tempo. A právě tady přichází na řadu motor, který má jednu velkou výhodu – umí totiž obojí.
Nádrž pod sedlem
Co se týče té propírané nádrže pod sedlem, tak kromě toho, že nemůžete na motorce při tankování sedět (což já dělám rád, koneckonců proč bych stál), přináší jen samé výhody.
Vedle nižšího těžiště je to hlavně kapacita. On ten plechový „burák“ (tomuhle tvaru se v Americe opravdu říká „peanut style“), který se tváří jako nádrž a ve skutečnosti kryje vzduchový filtr, totiž není nijak velký. A když předchozí Sportstery opravdu měly nádrž tohohle tvaru a rozměru, vešlo se do nich jenom nějakých 8 litrů paliva, což je za trest – znamená to reálně jezdění od benzinky k benzince. Plastová nádrž pod sedlem pojme 11,7 litru – pořád žádná sláva, ale i tak velký krok kupředu. Na plnou se dá do rezervy v pohodě najet nějakých 180–190 kilometrů.
Bezmála litrový dvouválec bez zadýchání funguje ve velkém rozsahu otáček a na povel plynové rukojeti umí kdykoliv statečně zabrat. Bez protestů se pozvolna kutálí v nízkých otáčkách kolem dvou tisíc, takže pohodové vyklusávání krajinou mu není cizí. Jenže pak za něj vezmu, z poklidných nízkých otáček přejde do silného středního pásma a dál zuřivě graduje.
Tam, kde vzduchem chlazené Harleye končí, rozehrává Nightster teprve to nejlepší a za hurónského řevu se radostně vytočí až do devíti tisíc za minutu. Výkon mu rozhodně nechybí a vezmu-li to kolem a kolem, právě neutahatelný motor mě na Nighsteru bavil asi nejvíc. Vlastně si docela umím představit, že Harley tenhle silný a živelný dvouválec jednoho dne zastaví do sportovně laděného naháče se stavbou a pozicí bližší třeba elektrickému Livewire. I ta menší litrová varianta by sem seděla krásně.
Nightster umí být rychlý, ale co je ovšem možná důležitější – umí být i pomalý a umí být i naprosto klasický Harley. Nová generace rodiny Sportsterů má skutečně o dost sportovnějšího ducha, ale bude přesně tím, čím chcete, aby byla. Vypadá naprosto klasicky, byť moderní přístupy v konstrukci jsou tady znát, a ne všichni je přivítají s otevřenou náručí – to je zkrátka úděl novinek, zejména když se odehrávají u tak tradiční značky jako Harley-Davidson. Jenže i když se vám možná nelíbí a máte s ním problém, stejně si ho běžte alespoň zkusit. Třeba budete překvapení, že má něco i pro vás…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový dvouválec, vodou chlazený, DOHC, variabilní časování výfukových ventilů |
Objem | 975 cm3 |
Výkon | 89 koní (66 kW) při 7 500 ot./min. |
Točivý moment | 95 Nm |
Spojka | v olejové lázni, ovládání lankem |
Převodovka | šestistupňová |
Finální převod | řemen |
Přední zavěšení | vidlice Showa, průměr 41 mm |
Zadní zavěšení | dva postranní tlumiče, nastavení předpětí |
Velikost kol | 2,5x19" vpředu, 4,2516" vzadu |
Přední brzdy | 320 mm kotouč, čtyřpístový brzdič Brembo, ABS |
Zadní brzdy | 260 mm, jednopístový brzdič, ABS |
Pohotovostní hmotnost | 221 kilogramů |
Objem nádrže | 11,7 litru |
Rozvor | 1 556 mm |
Výška sedla | 705 mm |
testovací jezdec má na sobě | |
---|---|
Přilba | LS2 Challenger C Solid Carbon |
Kevlarová košile | Trilobite 1971 Timber 2.0 |
Kevlarové džíny | 4SR Club Sport |
Rukavice | Five Sport City |
Boty | MBW Poco |