Hlavní obsah

Pepa Sršeň ukazuje, proč se okruhy nejezdí i v protisměru

Foto: Autodrom Most

Napadlo vás někdy, proč se závodní okruhy jezdí jen jedním směrem? Na první pohled by přece neměl být problém směr startu otočit… Jenže ve skutečnosti je to výrazně složitější.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jak ukazuje video, které vytvořil Autodrom Most ve spolupráci se známým český bikerem a recenzentem motorek Pepou Sršněm, směr závodu je navázán na celou řadu věcí, které prostě nelze ignorovat nebo rychle změnit.

Ostatně i samotný Pepa Sršeň ve videu zmiňuje, že je jediným člověkem, kterému bylo v Mostě povoleno okruh v protisměru projet. Dostal tři kola a jinou takovou možnost už mít nebude.

Důvody, proč se okruhy jezdí jedním směrem, samozřejmě souvisí s bezpečností, která je nejen na mosteckém autodromu absolutní prioritou. Okruh splňuje nejpřísnější podmínky mezinárodní motocyklové federace FIM a dráha je navržena tak, aby poskytovala maximální ochranu při jízdě jedním směrem.

Tomu odpovídá například optimální umístění bariér nebo únikových zón. Tyto prvky jsou navrženy právě tak, aby co nejlépe fungovaly při jízdě jedním směrem. V protisměru by tak efektivní nebyly.

Zajímavé jsou také obrubníky, jejichž tvar opět reflektuje jízdu jedním směrem. Z druhé strany se podle Pepy Sršně nedají přejet. Jsou tak vlastně pro jezdce spíš nebezpečné.

Také samotná trať je konstruována pro zatížení v jednom směru a snaha je o co nejvíce rovnoměrné opotřebení dráhy. Mostecký autodrom se chlubí, že jeho pravidla a předpisy jsou založeny na mnohaletých zkušenostech a analýzách, aby byla zajištěna maximální bezpečnost pro všechny účastníky.

Autodrom Most video natočil nejen s cílem upozornit na to, jaké bezpečnostní prvky jsou na okruhu a že bezpečnost je vždy na prvním místě, ale současně jako pozvánku na Mistrovství světa superbiků, největší motocyklovou událost v Česku, která se v Mostě uskuteční od 19. do 21. července.

Mostecký autodrom v protisměru s Pepou Sršněm.Video: Autodrom Most

Závodní víkend začíná dvěma pátečními volnými tréninky po 50 minutách, na které navazuje ještě jedna tréninková jízda v sobotu ráno. Po ní přichází kvalifikační trénink, tedy pětadvacetiminutová Superpole, určující pořadí na startu prvního závodu.

Posléze čekají na fanoušky tři závody WorldSBK - první závod v sobotu, závod Tissot Superpole (sprint na 10 kol) v neděli dopoledne a druhý závod v neděli odpoledne.

Hlavní šampionát doprovázejí ještě kategorie WorldSSP a WorldSSP30. V obou se jedou dva závody, první v sobotu, druhý v neděli.

Načítám