Hlavní obsah

Novinky Suzuki: Jsou tak dobré, až jsou nebezpečné?

Foto: Suzuki ČR / Petr Homolka

Testovací den novinek Suzuki připravil pro novináře poslední modely GSX-8S, V-Strom 800DE a V-Strom 1050 DE. Akce se konala ve velmi příjemném prostředí kousek od Prahy, přijel jsem tam ale potupně autem. Dalo se to snad omluvit tím, že jsem si tak mohl vzít na focení různých motocyklů i druhou sadu oblečení. Počítal jsem, že jak jsem býval zvyklý, tak si motorky napřed projedu, abych se s nimi seznámil, a teprve pak se někde párkrát otočím kolem fotografa. Několik let jsem totiž na motorkách nejezdil, tedy když se nepočítá pár kilometrů na veteránech, na indické Jawě a na nějakých skútrech po městě. Dopadlo to ale jinak, spíš něco jako „skoč do vody a plav“!

Článek

Snad je namístě tu osvětlit, kde se ty smíšené pocity vzaly. Motorky mě provázejí celým životem jako dopravní prostředek a v mnohem menší míře jsem je využíval k rekreačním vyjížďkám. Na krátké výlety byl vlastně čas, když mi bylo kolem dvaceti, pár delších zahraničních vyjížděk jsem si dopřál teprve až po šedesátce a pak následovala pětiletá pauza. Nepatřím tedy k těm, kteří vyhledávají každou možnost, kdy si budou moci sednout na motorku.

Foto: Suzuki ČR / Petr Homolka

Horké novinky značky Suzuki: GSX-8S, V-Strom 800DE a V-Strom 1050 DE.

„Tady je naháč osmistovka GSX-8S, támhle v tom autě pojede fotograf a zastaví u zatáčky, kde se fotí.“ Moc prima. Takže žádný prostor na rozkoukání. Motorka, již neznám, k tomu ani sebe na velké motorce už skoro neznám a rovnou na focení táhlá zatáčka, ve které se mám teprve začít usazovat na neznámé motorce, tak to bude fotka jako z rodinného výletu. Jenže i když to osmikilo Suzuki váží 202 kilogramů, tak jakmile se rozjedete, už o té váze nic nevíte. Poslouchá, na co jen pomyslíte, zátah motoru je pro člověka již mírně odvyklého úžasný, přitom s naprostou samozřejmostí ukrotitelný, a tak jsem byl za dost širokými řídítky až nečekaně hned doma.

Co dalšího o ní tedy napsat? Vlastně ani nevím. Byli jsme hned kamarádi. Ergonomie podvozku jak ušitá na mne (180 cm), brzdy ostré, ale s jemným a naprosto srozumitelným nástupem, vyladěný motor s pocitově lineárním zátahem… Rozepisovat technická data do vět už dnes snad nemusím, koho zajímají čísla, ten třikrát klikne a má přehlednou tabulku. Tak snad těch pár fotek mluví dostatečně srozumitelnou řečí.

Foto: Suzuki ČR / Petr Homolka

Suzuki GSX-8S je přítulná jako kočka, ale s ostrými drápky.

Podobné to bylo s cestovními endury. Paralelní dvouválec z naháče GSX-8S se ocitl ve vyšším, cestovatelském podvozku a máme tu V-Strom 800DE. Vrcholným modelem Suzuki v kategorii Adventure je pak V-Strom 1050 DE poháněný vidlicovým dvouválcem. U endur mě hned na první pohled upoutalo velké, jedenadvacetipalcové přední kolo, kterým se mnohá jiná cestovní endura pochlubit nemohla. A tak když kromě jízdy po silnici byla v nabídce i možnost svezení v terénu, nemohl jsem pochopitelně odolat.

Přitom to jsou motorky běžně používané hlavně k cestování po silnicích a jen menší procento jejich majitelů na nich občas urazí i nějaký úsek po štěrkové cestě nebo polňačce. Skutečné testování v terénu tak má smysl jen pro velmi omezenou část zájemců o tyto motocykly. Navíc já se nemohu počítat k těm, kteří takovou motorku v terénu skutečně řádně prověří, spíš to je naopak, totiž že ta motorka prověří mne.

Foto: Suzuki ČR / Petr Homolka

Ovladatelnost cestovních endur Suzuki je vynikající na každém povrchu.

A jak to dopadlo? Na silnici naprostá pohoda, jen mě až zarazil pocit výkonového rozdílu mezi osmistovkou s paralelním dvouválcem a litrem s vidlicovým motorem. Samozřejmě, mezi 62 a 79 kilowatty musí být rozdíl zřetelný, ale nečekal jsem, že to bude tak velký pocitový skok. To ovšem neznamená, že by byl V-Strom 1050 DE proti osmistovce hůř zvladatelný. Možná spíš naopak. Ten velký motor si nechal ještě víc líbit třeba právě v terénu, když jsem nestihl podřadit a motor si poradil s přidáním plynu i v nechutně nízkých otáčkách. Stávalo se mi to proto, že jak jsem za léta odvykl, tak v terénu mi ruka nějak sama ubírala plyn, ale pružný motor nikdy neprotestoval.

Podobně byly mým nárokům na hony vzdáleny rezervy podvozku, zejména odpružení. Nemohl jsem riskovat, že s motorkou někde praštím o zem, a proto jsem se mírnil. Přesto jsem si ale užíval výtečnou ovladatelnost velkých endur Suzuki nejen na silnici, ale i mimo ni. Třeba vyjet a sjet takový krpál, kde by to pěšky bez pomoci rukou už nešlo, a přitom ještě prokličkovat mezi kameny, nebyl žádný problém.

Foto: Suzuki ČR / Petr Homolka

Členitý terén sváděl k tomu, aby si člověk trochu zařádil.

A tak jsme se konečně dostali k vysvětlení podivného titulku tohoto článku. Uvědomil jsem si, jak mohou být tyhle motorky nebezpečné právě tím, jak jsou dobré, snadno ovladatelné, s výbornou ergonomií, jak všechno zafunguje, sotva na to pomyslíte. Měl jsem z toho až mírně zvrhlý pocit, že kdo se předtím povozil na mopedu, tak že by je dokázal bez problému ovládat. A ono by to tak i dost určitě bylo, jenže takový člověk by dlouho nejezdil, protože by nedokázal ovládat sebe a problém by se dostavil. Nejsou to motorky pro začátečníka. Přidat plyn dovede každý, ale včas pak ubrat, když se vše zdá být tak snadné…?

Naopak ten, kdo má dostatek zkušeností i třeba jen se starou línou Jawou nebo s novou Jawou z Indie, si takovouto motorku opravdu užije. Obavy z vysokého výkonu nebo z již nevyhnutelné spousty elektroniky může hodit za hlavu, protože to vše už dnes není k ohromení spojenému se starostmi, jak se to vlastně ovládá. Všechno slouží k tomu, aby byla motorka k člověku přátelská a ovladatelná snadno, až intuitivně.

A právě aby byla přátelská a umírněná, tak pro začátek je možné nastavit z pěti možností tu nejmírnější odezvu motoru na otočení plynovou rukojetí. Počítačem řízený motor citelně ztratí kuráž, což se může hodit na mokru anebo pro pohodu, když nespěcháte a spíš se kocháte okolím. Jakmile ale dostanete chuť užít si těch pár hezkých zatáček, ke kterým se zrovna blížíte, tak z mírné na ostrou motorku přesednete jen stlačením palcem tlačítka na řídítkách. Jak snadné a jak krásně to funguje!

Není to už ale nic nového, podobně samozřejmé a vlastně i povinné jsou u velkých motocyklů také elektronicky řízené a nastavitelné asistenty proti zablokování brzd a proti akceleračnímu prokluzu zadního kola. Snad mě nikdo nenapadne, že jsem se pozdě probudil a zmiňuji, co je již běžné. Ne každý to ale má zažité a v tomto případě je vše provázáno s dobře srozumitelnými prvky ovládání a indikace na displeji.

Foto: Suzuki ČR / Petr Homolka

Na Suzuki V-Strom 1050 DE jsem „na chvíli“ zmizel a natočil jsem přes 50 kilometrů.

Ostatně i současné palubní displeje Suzuki si zaslouží zmínku. Po zhruba dvou desetiletích pokusů všech značek o úžasné displeje, často kombinující digitální údaje s různými ne příliš přehledně nabíhajícími linkami, kružnicemi a křivkami, se zdá, že i zde je konečně jasno. Nové motocykly Suzuki mají displej prostorově úsporný, přesto je na něm vše, co jezdec potřebuje, a navíc uspořádané tak, aby nemusel očima ve změti všeho ostatního pátrat.

Hned vedle nejvýraznějšího digitálního údaje o rychlosti najdete údaj o tom, co máte zařazeno v převodovce. To se u šestikvaltu s výkonným a pružným motorem velmi často hodí. Výrazně jsou viditelné údaje o nastavení asistentů, upozaděnější pak o palivu, předpokládaném dojezdu, spotřebě, teplotě motoru a vzduchu kolem. I pro hodiny stačí pár malých číslic v rohu displeje, kdežto půlkruh otáčkoměru zabírá jeho značnou část. No, je tam a neruší. Co si budeme povídat, kolikrát kdo z nás, obyčejných motorkářů, kdy řadil podle otáčkoměru? Ale jsou to motorky tak nějak spíš sportovní a hodně dospělé, takže kdyby tam otáčkoměr nebyl, tak by dnes už vlastně úplně každému scházel, to je bez debat. Důležité je, že displej je dobře čitelný také na prudkém slunci a elektronika funguje i tak, že když jsem si vyjel dál a projel tunelem, tak se displej sám okamžitě přepnul do módu, kdy byl čitelný ve tmě.

Foto: Suzuki ČR / Petr Homolka

Tak kterou: Bílou, nebo modrou?

Oslovuji tedy i vás, motorkáře dříve narozené, udělejte si tu radost, stojí to za to! Moderní motorky nejsou jen pro mladé, a jestli se bojíte, že máte zkušenosti nasbírané jen na starých jawách a zetkách, tak mi věřte, že vám ty zkušenosti stačí. Když se posadíte za řídítka třeba právě osmistovky GSX-8S, tak se budete cítit jako zamlada a úplně v pohodě. Sice vám motorka možná bude vpředu připadat na pohled zbytečně špičatá, ale na to si lze buďto zvyknout, nebo z ní to špičaté uřezat a zahodit. Hlavní je, že se na ní ukrutně příjemně jezdí!

Načítám