Článek
Prvním a největší novinkou s novým motorem bylo bezesporu enduro Pan America. Tím totiž Harley úplně vystoupil ze svojí „komfortní zóny“ a vrhnul se vstříc do neprobádaného trhu velkých cestovních endur. Loni se pak představil úplně nový Sportster S, který (byť pořád spadá do kategorie cruiserů) opravdu nese neklamné znaky sportovnosti a posouvá modelovou řadu Sportsterů do úplně nových končin.
Oproti dvěma zmíněným se právě představený Nightster – který mimochodem taky spadá do modelové řady Sportster – drží přece jenom o dost víc při zemi. Jednak je s nejnižší cenou v celém ceníku vstupní branou do světa Harleye, jednak uklidňuje tradicionalisty, kteří ohrnovali nos nad odvážnými designy Pan Americy a Sportsteru S, že se i v nové době budou vyrábět motorky tak jako dřív.
Když si totiž prstem na fotce překryjete vodou chlazený motor, vidíte Sportstera skoro tak, jak se přestal před několika lety vyrábět. Všechny tradiční tvary jsou zpátky v čele s kulatým světlem a vypadá to hodně dobře.
Nicméně popořadě. Vedle toho, že Nightster ukazuje novou základní podobu Harleye, ukazuje taky menší variantu vodou chlazeného vidlicového dvouválce Revolution Max s dodatečným označením 975T (T jako Torque – krouťák). Motor o objemu těsně pod litr má krásných 90 koní výkonu, 95 Nm točivého momentu, šestistupňovou převodovku, DOHC rozvody s variabilním časováním na sacích ventilech (větší 1250 má i na výfukových) a omezovač posazený na 9 500 otáček. Oproti klasickým vzducháčům tak točí bezmála dvojnásobek, přitom má ale výrazně vyšší točivý moment než starý Sportster 883 a díky variabilnímu časování i plochou křivku průběhu momentu.
Motor je nosným prvkem konstrukce motorky, přední i zadní subrámy jsou uchyceny přímo na něj, a velkou zajímavostí je přesunutí palivové nádrže pod sedlo. Klasický „burák“ před jezdcem je tak pouze plechovou schránkou airboxu, což má obrovskou praktickou výhodu. Ikonická „buráková“ nádrž totiž sice skvěle vypadá, ale například u Sportsteru Forty-Eight měla necelých osm litrů objemu. Ta nová pod sedlem má objem 11,7 litru, což významně oddálí návštěvy benzinové pumpy. Přední kolo má 19 palců, je osazeno jedním kotoučem o průměru 320 milimetrů a tlumí na vidlicích Showa o průměru 41 milimetrů. To zadní má 16 palců, vede k němu od převodovky ozubený řemen a tlumí na dvou odhalených tlumičích. Velkým podílem hliníku a hořčíku, a taky absencí klasického ocelového rámu, se podařilo stlačit hmotnost stroje připraveného k jízdě na parádních 218 kilogramů – což je na Harley ještě donedávna nevídaná hodnota.
Srdce milovníků klasiky určitě zaplesá nad klasickým jednoduchým budíkem zobrazujícím rychlost – žádné dotykové vymoženosti se tu nekonají. I přesto je ale elektronika motorky velmi pokroková. Vedle tří jízdních režimů (Rain, Road a Sport) má Nightster taky kompletní sadu bezpečnostních technologií Rider Safety Enhancements, která zahrnuje ABS, kontrolu trakce a systém kontroly smyku zadního kola při brždění motorem.
Nový Harley je dostupný už od příštího měsíce, objednávat lze tři barvy – vedle černé je to ještě šedá a červená. Cena stanovená i pro český trh v eurech činí 14 908 euro (364 500 korun) za černou verzi, potažmo 15 187 euro (371 400 korun) za šedou a červenou (vše již s DPH). K mání bude i verze o výkonu 35 kW pro řidičák A2 a samozřejmě nesmí chybět ohromná plejáda originálních doplňků od těch praktických (větrné štíty, bagáž, vyšší cestovní řídítka) až po ty zkrášlující.