Článek
O použitelnosti elektrických motocyklů se vedou dlouhé diskuse, ale nemůžeme je automaticky diskvalifikovat jen proto, že na nich nejde bez omezení dojet do Alp jako na cestovní Yamaze Tracer 9 GT+. Je potřeba si uvědomit, že naprostá většina motorkářů si jen jezdí odpoledne vyčistit po práci hlavu, dají si někde kafe, poklábosí s ostatními a večer v klidu jedou zpátky. A i když se člověk hodně odváže, jsou to výlety s celkovým nájezdem tak 100 až 150 km. Někdy i jen pár desítek kilometrů.
Z vlastní zkušenosti s elektrickou motorkou mohu říci, že na cesty do města (když potřebuju něco rychle vyřídit v Praze v centru) jsou naprosto skvělé a stačí i na ty moje odpolední výlety kolem komína. Často jsem se vracel s baterkou ještě s 40% nabitím, a to jsem se nijak neomezoval. A jako každý jiný motorkář bych si stejně koupil velkou cestovní motorku s benzinovým motorem, abych na ní jednou začas podnikl velký výlet na několik dní. A také si připomněl, jaké je to jezdit na klasice.
Osobně jsem tak jako největší překážku považoval spíše ceny elektrických strojů, protože třeba americké Zero, ač naprosto skvělá motorka, je opravdu hodně drahé. A to bych musel být už zatraceně velký nadšenec do elektromobility, abych odolal vábení nějakého silného litrového superbiku, který stojí podobně (nebo i méně).
Nový český motocykl Rezon Bohemia má ale šanci se správnou cenou (podle všeho kolem 300 000 Kč) oslovit motorkáře, kteří ten rozpočet nemají úplně nafukovací, ale vědí, že skvělá nová plnohodnotná motorka je vždycky v relaci 250-300 tisíc korun. Jistě, jsou levnější stroje, ale většinou s menšími a slabšími motory.
Stačí řidičák na auto, ale pojede jako velká mašina!
Český Rezon nabízí moc pěkné parametry. Tabulkově má 11 kW (takže na něm lze jezdit jen s řidičákem na auto nebo třídu A1), ale umí krátkodobě nabídnout až 25 kW. A víme, že i ty 11kW elektromotorky jedou jako slušná šestistovka. V běžných rychlostech jsou opravdu hodně rychlé, to se vůbec nedá se stopětadvacítkovými skútry srovnávat. Rezon uvádí zrychlení 0-100 km/h za 5 sekund. Supersporty s dobrým řidičem umí stovku za asi tři sekundy, běžné rychlé motorky s průměrným řidičem potřebují stejně čtyři až pět sekund.
Pomalý tedy Rezon určitě nebude. Nejvyšší rychlost omezená na 150 km/h také bude mnoha lidem stačit. Na okresce rychleji jezdí jen pár bláznů, naprostá většina motorkářů jezdí rozumně s okolním provozem a jen si užívá výkon stroje pro rychlé výjezdy ze zatáček a svižné předjetí, aby se pak zase vrátili na cestovní rychlost. Na nějaké delší přesuny stejně není na naháči moc pohodlné jezdit trvale rychleji než 120 km/h.
Baterie motorky pobere 15,6 kWh (13,4 kWh lze využít), což má prý stačit na dojezd až 260 km při rychlosti 80 km/h. Samozřejmě bude záležet na stylu jízdy, jak se využívá rekuperace a jak moc se tahá za „plyn“, ale vodou chlazený systém pohonu je prý velice účinný a motor má minimální ztráty. V rychlosti 120 km/h uvádí Rezon dojezd 180 km, v městském režimu až 300 km.
Zajímavé také je, že se hmotnost tohoto moderního cruiseru podařilo udržet na 220 kg, což je opravdu pěkné. Dvě stě kilo váží moderní naháče s malými motory, běžný cruiser s benzinovým motorem a plnou nádrží podobné velikosti ukáže na váze klidně i přes 250 kg. Jinak palubní nabíječka umí až 6,6 kW, takže hodina nabíjení znamená skoro 100 km dojezdu.
Rezon nešetřil na vedlejších věcech, takže motorka Bohemia má komponenty od známých dodavatelů. Například brzdy jsou od firmy Nissin, stroj používá moderní sportovní pneumatiky Michelin. Ohledně toho, jak motorka jezdí, ještě nebudeme dělat závěry a počkáme si na jarní test, který plánujeme. Ale jak je to s výrobou? Vyzpovídali jsme šéfa společnosti Rezon Motorcycles, aby nám přiblížil, jak se to s českou elektrickou motorkou vlastně má.
Vývoj a výroba v Česku, jen něco je z Číny
Je potřeba říci, že i když česká firma úzce spolupracuje s čínskými partnery, nejedná se o typický model, kdy se v Číně nakoupí hotový stroj vyrobený z podřadných komponent a pak se na to nalepí prémiové pozlátko. Češi si vývoj řídí a dohlíží na něj. „Obě společnosti úzce spolupracují a jsme prakticky jedna rozdělená na dvě divize. Nelze tedy říct, že bychom pouze překupovali díly, ale na vývoji dílů spolupracujeme společně,“ říká Jan Vrána, výkonný ředitel společnosti Rezon Motorcycles.
Montáž dodaných komponent pak probíhá kousek za Prahou na nové výrobní lince, takže můžeme opravdu hovořit o českém motocyklu. Vývoj se řídí především podle českých (a evropských) požadavků. „Setkal jsem se i s názory, že není možné, abychom řídili čínskou firmu z České republiky. My ji řídit nepotřebujeme, protože spolupracujeme jako jeden tým a jdeme za stejným cílem. Není to tedy tak, že bychom si nechali pouze vyrábět díly. Na všem, co je spojené s motorkou, spolupracujeme společně a táhneme za jeden provaz,“ doplňuje Vrána.
Čínské firmy mají rozsáhlé zkušenosti s elektrickými pohony a třeba použitá, vodou chlazená baterie je velmi moderní. Navíc je dle výrobce možné ji rozebrat, opravit případné vadné články a celou baterii zrecyklovat. Rezon uvádí, že používá nejlepší v současnosti dostupné díly a že lze opravdu vyměnit právě každý jednotlivý článek, aniž by bylo potřeba měnit celý modul nebo celou drahou baterii. To by mohlo být obrovskou konkurenční výhodou, zejména pokud jde o zůstatkovou hodnotu ojeté elektrické motorky. Odpadá tak strach o zbývající životnost baterie a riziko ekonomicky nesmyslné opravy. Praxe navíc ukazuje, že s tou životností baterií v ojetých elektromobilech a elektromotorkách to není taková katastrofa.
„Do Číny z důvodu vývoje a testování součástek jezdíme. Byl jsem osobně ve všech subdodavatelských firmách, které pro nás vyrábí komponenty. Je dobré, že můžeme kvalitu komponentů prověřit ještě před odesláním do Evropy. V tomto si myslím, že máme velkou výhodu, a pokud se mezi komponenty vyskytne vadná součástka, jsme schopni ji vyreklamovat přímo na místě, a donutit tak výrobce, aby zjednal nápravu, a neřešit problémy přes půl světa s minimální šancí na reklamaci,“ vysvětluje Jan Vrána z Rezon Motorcycles.
„Samozřejmě se snažíme přesunout výrobu co nejvíce komponentů do České republiky, ale v momentální situaci jsou náklady na zřízení výroby jakékoliv součástky pro nás tak vysoké, že je lepší si je nechat vyrobit v Číně s důrazem na kvalitu. Vychází finančně mnohem lépe, a proto také můžeme držet cenu na hranici 10 000 eur bez DPH (asi 252 000 Kč, pozn. red.). V budoucnu je v plánu zřídit výrobu plastů, rámů a dalších součástek zde v ČR, ale náklady jsou pro nás momentálně největší problém,“ doplňuje Vrána.
Na jaře chceme český elektrický motocykl Rezon otestovat a rádi bychom se podívali i na výrobu/montáž. Napíšeme si také, jak se to má se servisem a náhradními díly. Ale především nás bude zajímat, jak motorka Rezon jezdí.