Hlavní obsah

Nejočekávanější motorky roku 2022

Foto: Garáž.cz
Aktualizováno

Už se jenom asi devadesátkrát vyspíme a motorkářská sezóna konečně začne. Počasí se vyčasí a vyznavači jedné stopy (té správné, s motorem) budou moci opět brázdit silnice. Většina z nás asi vyjede na těch strojích, které jsou aktuálně zazimované v našich garážích, ale jsou mezi námi jistě i tací, kteří si míní udělat radost nákupem nové motorky. A s čím že to motocyklové značky pro letošní sezónu vyjedou?

Článek

Vyjmenované motorky se většinou řadí mezi ty, které bychom mohli v nadcházející sezóně reálně potkat na silnicích. Většina z nich se světu představila na podzim 2021, a na trh tak buď již nastoupily, nebo nastoupí do konce letošního roku. Některé tedy letošní sezónu stihnou, jiné ne, ale i tak je tu velká spousta motorkářů, která je horlivě očekává.

Mimochodem v letošním výběru lze pozorovat dva trendy. Jednak je to pokračující vzestup segmentu cestovních endur, který nabírá na popularitě a přispívá do něj čím dál víc značek. Jednak je to i znovuzrození segmentu velkých sportovně-cestovních silničních motorek, v jejichž sedle si klidně dáte celodenní výlet, ale budou pořád dost obratné i na zakroucené okresce.

Pokud se vám zdá, že v seznamu něco chybí, je to tím, že jsem se snažil zaměřit na úplně nové motorky a záměrně vynechal nové verze, facelifty a deriváty stávajících strojů. I tak je samozřejmě možnost, že tady něco nenajdete – v tom případě mi napište do komentářů, jsem sám zvědav, co česká motocyklová „populace“ vyhlíží.

Aprilia Tuareg 660

Foto: Aprilia

Po silničních střelách RS 660 a Tuono 660 přichází Aprilia do střední kubatury i s cesťákem, který s dříve zmíněnými sdílí motor – řadový dvouválec o výkonu 80 koní, jenž byl však pro potřeby endura do značné míry upraven a částečně pozbyl svůj uřvaný vysokootáčkový charakter, který se geniálně hodí na silnici, o něco méně však do terénu. Mimochodem Aprilia už modelovou řadu Tuareg v minulosti vyráběla a nová motorka je se svým „dakarským“ pojetím adekvátní nástupce.

CFMoto 800MT

Foto: CFMoto

Další cestovní enduro, tentokrát od čínského CFMoto, útočí opět na střední kubaturu. Jeho řadový dvouválec vypůjčený od KTM má při objemu 790 cm3 95 koní výkonu. Pochlubí se rozsáhlou výbavou na dlouhé cesty, přitom ale nadmíru fajnovou cenovkou, kterou CFMoto strčí do kapsy konkurenci – jak už je koneckonců u téhle značky zvykem. K mání bude silničně zaměřená verze Sport na litých kolech nebo terénní Touring s vyplétanými ráfky.

Ducati DesertX

Foto: Ducati

Endurová krasojízda se vrací do Itálie s Ducati DesertX. V tomhle případě jde (podobně jako u Aprilie) o skutečně terénní motorku, což Ducati zdůrazňuje už jen tím, že pro DesertX vyvinula zcela nové terénní šasi. Vidlicový dvouválec Testastretta o objemu 937 cm3 je potom stejnou jednotkou, jakou nalezneme v aktuálním Monsteru, a podává výkon 110 koní. Na zvládání dun je tedy DesertX jako dělané.

Harley-Davidson Sportster S

Foto: Harley-Davidson

Úplně nový, od základu překopaný Sportster, ukázala značka už loni na podzim a ještě loni se taky stihlo pár lidí na revoluční novince svézt. Já se svezu až teď na jaře, ale nutno podotknout, že tenhle Harley, pokračovatel dlouhatánského rodu Sportsterů, vypadá naprosto epicky. Ve zcela novém šasi se skrývá nový, vodou chlazený motor Revolution Max o objemu 1 250 cm3, nabízející krásných 121 koní výkonu. Prakticky ten samý motor je taky v enduru Pan America, které se začalo prodávat loni. Časem by pak měl na trhu přistát i sportovněji laděný naháč.

Honda NT1100

Foto: Honda

Dlouhou dobu jste u Hondy mohli po silnici cestovat akorát na obřím šestiválcovém Goldwingu, a přestože jsou jeho kvality nepopiratelné, leckdo řekne, že něco menšího by to sneslo. A to něco je právě NT1100 – dvouválcový silniční cesťák, vycházející ze základů endura Africa Twin, který se nezalekne ani několikadenních výletů. Z „Afriky“ pak vychází i motor – řadový dvouválec o objemu 1 084 cm3, který nabídne 102 koní. Jak je u Hondy už zvykem, v nabídce bude i automatická převodovka.

Moto Guzzi V100 Mandelo

Foto: Moto Guzzi

Loňské oslavy sta let od založení završilo Moto Guzzi představením nového stroje V100 Mandello. Taky ten vstupuje do dlouho spícího segmentu velkých sportovně-cestovních silnic a jedná se o hodně zajímavý příspěvek – v některých ohledech vypadá trochu retro, na druhou stranu si veze jako první Moto Guzzi zcela nový, vodou chlazený motor – je to samozřejmě opět vidlicový dvouválec, otočený klikou podélně, který ze svých 1 042 cm3 dává 115 koní výkonu.

MV Agusta Lucky Explorer 5.5 a 9.5

Foto: MV Agusta

Spatřujete u nového terénního endura od MV Agusty jistou podobnost s Ducati o kus výš? Není to náhoda, neboť se oba stroje hlásí k jednomu předkovi – k enduru Cagiva Elefant. Italská Cagiva svého času sdružovala jak Ducati, tak MV Agustu, takže lze říci, že obě značky jsou právoplatnými dědici těchto genů. A tak tady máme Lucky Explorer – enduro ve dvou kubaturách, pojmenované po ikonickém Elefantu, který zvítězil na rally Paříž-Dakar. Menší dvouválcový Lucky Explorer 5.5 nabídne 554 cm3 a 48 koní výkonu, ten větší označený 9.5 potom dostane tříválec 931 cm3, ze kterého vyždíme 123 koní.

Royal Enfield Classic 350

Foto: Royal Enfield

Tomu, kdo sleduje dění kolem indického Royal Enfieldu, jistě neuniklo ukončení prodeje klasického modelu Bullet na našem trhu. Royal tak přišel o svůj nejklasičtější model, který ale nyní nahrazuje „novinkou“ Classic 350. Ty uvozovky proto, že na téhle motorce není vlastně nového téměř nic – a to je správně, protože cílem je v tomto případě vytvoření zcela nadčasové klasické motorky, která bude i za dalších sto let vypadat stále stejně. Classic 350, jak už název napovídá, si veze stojatý, vzduchem chlazený jednoválec o výkonu 20 koní.

Suzuki GSX-S 1000GT

Foto: Suzuki

Novinka od Suzuki, která je v jádru značně přepracovanou Katanou, potažmo naháčem GSX-S 1000S, vstupuje do již zmíněné kategorie sportovně-cestovních silničních motorek. Verze GT přináší lepší výbavu, korunovanou rychlořazením a velkou digitální přístrojovkou, přepracovanou aerodynamiku a jezdeckou pozici a samozřejmě i pořádnou bagáž. A v neposlední řadě taky spoustu síly – litrový čtyřválec jí má konkrétně 152 koní.

Triumph Tiger Sport 660

Foto: Triumph

Po loňském úspěchu s fešným a cenově dostupným tříválcovým naháčem Trident 660 se pustil Triumph logicky do odvozené cestovní verze. Ta se zapojuje do rodiny primárně cestovních endur Tiger, ovšem její potenciál je určen na silnici, o čemž vypovídají už jen sedmnáctipalcová litá kola, obutá do silničních pneumatik. Tříválec o objemu 660 cm3 je v tomto případě naladěn na 81 koní.

Čestná zmínka: Buell Hammerhead 1190

Foto: Buell

Tuhle motorku na silnicích u nás asi jen tak nepotkáme, přece ji tady ale musím zmínit. Eric Buell je prostě nezmar a po vzestupech a pádech připravil zbrusu nový stroj, který chce pod svou značkou nabídnout široké veřejnosti. Taky tentokrát půjde o pořádně nekonvenční motorku, konkrétně superbike Hammerhead 1190. Ten ze svého vidlicového dvouválce nabídne 185 koní. Na tenhle projekt jsem opravdu zvědav.

Jaký styl motorek vám sedí nejvíce?
Cestovní enduro jako třeba MV Agusta Lucky Explorer
28,8 %
Silničně-cestovní motorky jako třeba Honda NT1100
10,7 %
Choppery a cruisery jako třeba Harley-Davidson Sportster S
24 %
Stará škola jako třeba Royal Enfield Classic
12,9 %
Kapotované sporty jako třeba Buell Hammerhead
2,6 %
Naháče jako třeba Suzuki GSX-S 1000S
8,7 %
Scramblery jako třeba Ducati Scrambler
3,6 %
Motardy jako třeba Aprilia Dorsoduro
1,5 %
Hard-enduro a cross jako třeba KTM EXC
2,5 %
Něco úplně jiného!
4,7 %
Celkem hlasovalo 5290 čtenářů.
Související témata:
Načítám