Hlavní obsah

Na motorkách KTM už teď také nemusíte řadit. Značka představila svůj vlastní automat

Foto: KTM

S automatickými převodovkami pro motocykly se letos doslova roztrhl pytel. Po Yamaze a BMW s novým plně automatickým systémem řazení přichází také KTM. Automat najdete ale i na spoustě dalších plnohodnotných motorek, které už jsou na trhu.

Článek

Automatickou převodovku s jednoduchým názvem AMT (z anglického Automated Manual Transmission) právě představila rakouská značka KTM, kterou znáte asi hlavně jako výrobce terénních závodních motorek. Ale KTM staví i silniční stroje a samozřejmě také zajímavá auta.

Teď ale zpátky k motorkám. Letos se nám rozrostla nabídka nových motocyklů s plně automatickými převodovkami. A teď nemáme na mysli skútry s variátorem, ale plnohodnotné motorky, u kterých už řazení obstarává elektronika, a dokonce ani nemají tradiční spojkovou páčku.

Honda svoji dvouspojkovou převodovku prodává už několik let, k automatické převodovce se ale letos vrátila například Yamaha a přichází s ní také BMW. Teď se automat dostává i do nabídky KTM. Rakouská firma zatím jen představila převodovku, ale které modely ji příští rok dostanou, na to si ještě musíme počkat. Počítáme však s tím, že to budou všechny dvouválce 1390 cm3, tedy modely Super Duke a Super Adventure. Ale počkejme si na oficiální představení.

Foto: KTM

Nový automat od KTM má velmi kompaktní stavbu. O ovládání spojky a převodovky se stará elektromechanický aktuátor. Nechybí ani parkovací režim jako v autech.

Nová převodovka AMT od KTM byla navržena tak, aby nebylo nutné provádět zásadní úpravy konstrukce motocyklů. Podle výrobce je prakticky stejně velká a těžká. Má nové uspořádání řazení P-N-1-2-3-4-5-6, zatímco obvykle mají motorky sekvenci 1-N-2-3-4-5-6.

Povšimněte si písmena P. Říká vám to něco? Ano, tato převodovka má v sobě zabudovanou parkovací funkci jako automaty v autech. Ono když potřebujete motorku zastavit v poměrně prudkém kopci, je vždycky lepší si ji opřít o rychlost, protože stojánek ji nemusí udržet. V této převodovce je na to samostatná parkovací poloha.

Foto: KTM

Pro rozjezdy z místa je vlastně použit princip odstředivé spojky. Podobně to mají třeba zahradní stroje nebo některé skútry. Ale tady se samozřejmě jedná o systém uzpůsobený na velké a těžké motorky se silnými motory.

Jezdec si může vybrat, jestli bude řadit manuálně, nebo to nechá na automatice. Páčka spojky je už pryč úplně. KTM zde ale ponechalo tradiční řadicí páčku pro ovládání nohou, protože tak to mají tradicionalisté rádi. Rychlosti lze ovšem volit i přepínačem na řídítkách, což má v určitých jízdních situacích také svoje výhody (například když jedete ve stupačkách zapřeni na špičkách).

Změna rychlosti se v závislosti na jízdním režimu odehraje za zhruba 50 milisekund. To je asi 10× rychleji, než co zvládnete manuálním řazením. Nejrychlejší dvouspojkové převodovky s předvolenou rychlostí umí ale spojky přepnout za 8 milisekund. I tak se ale bavíme o opravdu rychlém řazení.

Zajímavostí je také nová konstrukce spojky, která vlastně funguje na principu odstředivé spojky. Při volnoběhu spojka nezabírá, pro rozjezd je potřeba přidat plyn, a zvýšit tak otáčky. Není pak potřeba složitý elektrohydraulický systém pro ovládání spojky. Docela jsme zvědaví, jak tohle bude v reálném světě fungovat, hlavně pak v městském režimu. Ale KTM si určitě poradilo a ví, co posílá na trh.

Automat KTM se představí oficiálně na podzimní výstavě EICMA v Miláně, kde se také dozvíme, v jakých motorkách bude možné nový automat objednat. Na ceny si musíme počkat do jara, až budou motocykly uváděny na trh. Prozatím se můžete podívat na první promo video z testování, kdy novou převodovku zkoušel světový šampion v enduru Johnny Aubert.

Načítám