Hlavní obsah

Motorky s automatem jsou stále rozšířenější a zdaleka nejde jen o skútry. Nejvíc modelů nabízí Honda, novinky má však i konkurence

Foto: Lukáš Kukla

Motocykly, na kterých se nemusí řadit, nejsou jenom populární skútry. Co Honda vtrhla do světa motorek s dvouspojkovým automatem, začaly i ostatní značky řešit, jak nabídnout konkurenční automat, nebo aspoň nějakou funkční pomůcku řazení.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Snaha uvést na trh motorku s automatickou převodovkou není nijak nová. Různé způsoby automatizovaného řazení se objevovaly a zase zanikaly, jak se tyto systémy nedařilo odladit. Asi nejblíže k průlomu měla japonská Honda, která v letech 1976 až 1983 prodávala na americkém a japonském trhu motorky s dvoustupňovým poloautomatem Hondamatic.

Převodovka měla dokonce měnič točivého momentu a řidič si musel zvolit mezi dvojicí rychlostí (jednička pro nízkou a dvojka pro vysokou rychlost). Systém byl zajímavý a jednalo se o první masově rozšířený automat, ale prodeje nesplnily očekávání a Honda nakonec tento systém opustila. Na internetu najdete dost videí, zadejte si třeba Honda CB750A Hondamatic a ono to něco vyplivne. Fungovalo to, jen se to prostě neprosadilo ve velkém.

Měnič točivého momentu navíc není pro motorku optimální řešení, takže se šlo spíše cestou malého skútru s variátorem (první motorka s variátorem se na světě objevila už v roce 1911). Dlouhá desetiletí se ve velkém s automatickou převodovkou prodávaly jen skútry, případně motorky s převzatou technikou ze skútrů. Poslední roky se to ale mění a spoustu zajímavých novinek uvidíme ještě letos.

Honda toho má nejvíc

Revoluční byla opět značka Honda, která přišla v roce 2010 s dvouspojkovou převodovkou DCT. Dnes koupíte s automatem DCT mnoho různých modelů - Africa Twin, X-ADV, NC750X, Gold Wing, NT1100, CMX1100 Rebel, a dokonce i maxiskútr Forza 750 DCT. Honda tak má, aspoň zatím, v kategorii motorek s automatickou převodovkou volné pole působnosti.

Foto: Lukáš Kukla

Honda zavedla už v roce 2010 plně automatickou převodovku se dvěma spojkami i pro motorky. Může ji mít třeba tento skvělý cesťák NT 1100, ale také třeba luxusní Gold Wing, adventure bike Africa Twin, oblíbený crossover NC750X a další stroje.

Honda si za automat DCT řekne příplatek okolo 25 000 Kč (záleží na verzi, občas se objeví i cenová akce) a opravdu je to automat. Vůbec nemusíte řadit, maximálně tlačítkem na řídítkách. O spojku se vůbec nestaráte a vždycky jen musíte motorce říci, že chcete jet. Jako v autě.

Samozřejmě taková věc vyžaduje trochu zvyku, ale při běžné jízdě funguje opravdu parádně, jízda je pak hlavně na velkém cesťáku nesmírně komfortní. A kolony? Úplná pohoda! U menších motorek si zase užijete naplno jejich dynamický potenciál.

Foto: Honza Koubek

Další novinkou Hondy je systém E-Clutch, tedy elektronicky ovládaná automatická spojka. Sice pořád musíte řadit klasicky nohou, ale o ovládání spojky se nestaráte. Testovali jsme to nedávno na motorce CBR650R.

Aktuální novinkou od Hondy je automatická spojka E-Clutch, dodávaná zatím jen pro modely CBR650R a CB650R. Výrobce chce za tento systém příplatek 10 000 Kč. Nejedná se ale o automatickou převodovku, jen o automatizovanou spojku, kterou nemusíte mačkat (ale můžete). Pořád tu musíte sami řadit klasicky páčkou levou nohou, jako na všech ostatních motorkách. Více informací o tomto systému uvádíme v samostatném testu.

Kawasaki prodává hybrid s automatem

Ano, hybridizace dorazila už i mezi motorky. Kawasaki uvedla na trh dva hybridní motocykly. Modely Ninja Z Hybrid a Z 7 Hybrid stojí do tří set tisíc a mají řadový dvouválec 0,45 l s elektromotorem o systémovém výkonu 69 koní. Šestistupňová převodovka má rovněž automatickou spojku a umožňuje plně automatický režim řazení, případně si jezdec může řadit tlačítky na řídítkách.

Foto: Kawasaki

Z 7 Hybrid od Kawasaki je první velkosériová hybridní motorka. Elektromotor je tu hlavně jako asistent spalovacímu motoru (dvouválec 0,45 l), ale umí s motorkou také pohnout v plně elektrickém režimu.

Zajímavostí je, že hybridní motorka od Kawasaki s elektrickou asistencí benzinovému dvouválci má také zpátečku. Stačí otočit plynem zpět a motorka umí krokem na elektřinu couvat. Jezdec si také může nastavit jízdní režimy (ovlivňuje to výkon, dynamiku, rychlost a spotřebu), a dokonce lze jezdit i v plně elektrickém režimu, samozřejmě s omezenou rychlostí a výkonem. Elektromotor má výkon zhruba 12 koní.

Yamaha chystá automat ještě letos

U nás už se oficiálně neprodává, ale když šel ještě koupit velký cesťák Yamaha FJR 1300, mohli jste mít automatickou spojku i na něm. Řadit jste si ale museli nohou nebo tlačítkem na řídítkách, jen nebylo potřeba obsluhovat spojku.

Foto: Yamaha

Yamaha ještě letos uvede na trh novinku v podobě robotizovaného automatu Y-AMT. První ho dostane naked-bike MT-09 s tříválcem CP3 o objemu 900 ccm. Předpokládáme, že se systém rozšíří i na další modely, například na cestovní Tracer 9 a sportovní XSR se stejným motorem.

Aktuálně Yamaha uvádí na trh novinku v podobě plně robotizované převodovky. Nový systém Y-AMT bude poprvé dostupný na moderním naháči Yamaha MT-09 a na rozdíl od nedávno představného systému Honda E-Clutch je to plně automatizovaná převodovka, kde už řadit opravdu nemusíte. Ale můžete.

Převodovka je vlastně robotický manuál, takže vás nechá řadit prstem kolébkovým přepínačem na řídítkách ručně (podobně jako máte u automatů v autech pádla pod volantem) nebo umí řadit automaticky a jen si nastavíte režim chování převodovky (D pro klidnější jízdu a město a D+ pro ostřejší sportovní jízdu). Spojková páčka už tu není vůbec.

Foto: Yamaha

Systém Yamahy je robotizovaná sekvenční převodovka a spojkovou páčku už tady nenajdete. Převodovka Y-AMT ale umožní ruční řazení přepínačem na řídítkách.

Yamaha MT-09 Y-AMT bude k dispozici i ve verzi 35 kW pro A2, ale pak půjde otevřít jen na 70 kW a ne na 87,5 kW, což nabízí neomezená verze. Cenu pro český trh zatím neznáme, ale motorky by se měly k dealerům dostat ještě letos, tak se snad na ní stihneme svézt, než začne zima.

Na oficiálních stránkách už má Yamaha několik videí, jak její automatická převodovka funguje:

BMW s tím přijde brzy, KTM už také něco chystá

Další výrobci nezahálejí a automatizovanou převodovku představilo už i BMW. Opět se jedná o robotizovanou sekvenční převodovku s elektronicky ovládanou spojkou a řazením, podobně jako to má Yamaha u systému Y-AMT. BMW rovněž odstranilo páčku spojky na řídítkách, ale stále tu nechává klasickou nožní páčku pro manuální řazení nahoru a dolů s tím, že spojka je obsluhována automaticky. Samozřejmě tu funguje i plně automatický režim, kdy řadit nemusíte vůbec. Zatím se můžete podívat na video, jak to funguje:

Automatická převodovka BMW je k dispozici pro nový model R 1300 GS, očekává se její rozšíření i na další BMW s tradičním motorem typu boxer. Cena automatu od BMW závisí na další doplňkové výbavě a u nového GS v základním provedení za něj požaduje BMW, spolu s povinnými příplatky, přes 51 000 Kč.

Foto: BMW

Automat od BMW umožňuje plně automatický režim bez nutnosti obsluhovat nejen spojku, ale i páčku řazení. Nabízí ale také režim manuální, kdy si můžete řadit sami nožní páčkou nebo tlačítky na řídítkách.

Příchod nové převodovky a automatické spojky oznámilo také KTM, ale zatím čekáme na detaily. Více se toho dozvíme až na přelomu září a října v souvislosti s představením nových modelů na rok 2025.

Elektrické motorky řazení nepotřebují

Další cestou k motorce s automatem jsou samozřejmě elektrické motocykly, které obvykle mají jen jednu rychlost a řadit se na nich nemusí. Známé jsou například motorky značky Zero, ale postupně se na český trh dostávají další stroje, i od zavedených výrobců.

Například Kawasaki teď za zhruba dvě stě tisíc korun prodává elektrické motorky Z E-1 a Ninja E-1, které konstrukčně vycházejí z modelu Z400. Jsou ale omezené jen na 99 km/h a dojezd mají jen necelých 80 km. Zajímavostí je, že dost strojů se vejde do kategorie A1 (nemusíte na ně mít řidičák na motorku, stačí „béčko“ na auto jako na skútr), ale jedou o dost lépe než klasické skútry s motory do 125 cm3 s variátory.

Foto: Dalibor Žák

Například značka Zero už několik let prodává velmi zajímavé elektrické motorky, některé dokonce i v homologaci do 11 kW (stačí vám na ně řidičák skupiny B). Chovají se ale jako plnohodnotné motocykly.

Elektrické motorky ale bývají dost drahé, zmíněné Zero je v plné otevřené variantě záležitost za několik set tisíc. I nejdostupnější stroje, s podstatně omezenými parametry a dojezdem, se pohybují kolem 200 000 Kč a to už je na zváženou, jestli by nestálo za to si udělat plnohodnotný řidičák a koupit si normální motorku.

Ale nutno říci, že jízda na výkonné elektrické motorce má své kouzlo a i mnoha zatvrzelým konzervativním motorkářům se svezení na takovém stroji líbí.

Načítám