Hlavní obsah

Motorka inspirovaná jezevčíkem: Honda rozšiřuje portfolio malých motorek modelem ST125 Dax

Foto: Honda

Rodina nejmenších motorek od Hondy se rozrůstá a Japonci oživují legendární Hondu Dax inspirovanou jezevčíkem. Opět se bude prodávat i v Evropě a zařadí se do nově vzniklého tria malých stylových malých motorek vedle již existující modely Monkey a MSX125 Grom. S malou spotřebou vypadá jako elegantní řešení, jak v sezóně jezdit levně, úsporně a mimořádně stylově.

Článek

Motocyklové novinky vám běžně nepřinášíme, ale pro dnešní den uděláme výjimku, protože tuhle roztomilou „motorčičku“ vám prostě musíme ukázat. Japonská Honda rozšiřuje rodinu nejmenších motorek a představuje novou Hondu ST125 Dax, inspirovanou jezevčíkem. Opravdu si neděláme srandu, jen se podívejte na oficiální logo, a vlastně i na název. V angličtině a němčině se totiž jezevčíkům říká dachshund. Novinka navíc kompletuje trio minimotorek značky, které tvoří spolu s modely Grom a Monkey.

Novou motorkou Japonci navazují na dlouhou historii originální Hondy Dax, sahající až na konec šedesátých let minulého století, kdy se na americkém, evropském i domácím japonském trhu prodávaly její různé varianty. Všechny se designem inspirovaly psím plemenem jezevčíků a odkazovaly na něj opticky dlouhým tvarem rámu. U nového modelu jej připomíná i vtipný znak s jezevčíkem na kolech.

Foto: Honda

Originální Honda Dax se začala vyrábět již v roce 1969 a ta nová pokračuje v jejích stopách

Spojením moderního designu s oblíbenými retro prvky vypadá nová Honda ST125 Dax naprosto senzačně, dobře by se vyjímala i pouze jako dekorace v obýváku či kanceláři. V páteřovém rámu z lisované oceli se pak ukrývá palivová nádrž na 3,8 litru benzinu, která živí hnací ústrojí vypůjčené z nejnovějšího retro remaku skútru Super Cub 125.

Vzduchem chlazený jednoválec s dvouventilovým rozvodem SOHC, zdvihovým objemem 124 cm3, relativně dlouhým zdvihem a vysokým kompresním poměrem 10,0:1, vyvine sílu 9,25 koně (6,9 kW) při 7 000 ot/min. a točivý moment 10,8 Nm při 5 000 ot./min. Vstřikování paliva je v dnešních dnech už samozřejmostí, stejně jako emise vyhovující normě Euro 5, přičemž motor spolupracuje s poloautomatickou čtyřstupňovou převodovkou s odstředivou spojkou – řadí se levou nohou bez nutnosti ovládání spojky.

Foto: Honda

S novou Hondou ST125 Dax se nemusíte stydět vyrazit ani ve dvou. Na jízdu „v tandemu“ jsou sice lepší motorky, ale Dax dva dospěláky uveze

Honda je navíc oblíbená pro své chytré inženýrství a dodává, že různými technologiemi pro snížení mechanických odporů a tření uvnitř motoru zajistila působivou spotřebu paliva. Honda ST125 Dax podle tabulek průměrně spotřebovává jen 1,57 litru (tisková zpráva uvádí, že ujede až 63,7 kilometrů na jeden litr paliva) a s plně natankovanou nádrží slibuje dojezd přibližně 250 kilometrů.

Malá motorka s pohotovostní hmotností 107 kilogramů a výškou sedadla 775 milimetrů uveze dva dospělé rychlostí až 90 kilometrů v hodině. Poveze je na 12palcových litých kolech s kotoučovými brzdami a protiblokovacím systémem ABS, zavěšených na teleskopické USD vidlici s průměrem 31 mm a zdvihem 100 mm vpředu, a dvou zadních tlumičích s vinutými pružinami a zdvihem 120 mm vzadu.

Nová Honda ST125 Dax se v Evropě bude prodávat ve dvou barvách – červené Pearl Nebula a šedo-modré Pearl Cadet. Český ceník zatím Honda nezveřejnila, ale podle odhadů bude oficiální cena lehce přesahovat hranici 100 tisíc Kč. Podobnou částku zaplatíte i za ikonickou Hondu Monkey nebo MSX125 Grom.

Související témata:
Načítám