Hlavní obsah

Motocyklové novinky na rok 2025: Mrkneme se na nejdůležitější nové stroje, zajímavé novinky mají snad všechny značky!

Foto: EICMA

V Miláně se koná velká mezinárodní výstava motocyklů EICMA, kterou výrobci považují za důležitou událost pro představení novinek na rok 2025 pro evropský trh. Tak se pojďme na hlavní novinky podívat.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

I když se věnujeme převážně autům, tak motorky do českých garáží neodmyslitelně patří a v porovnání se zbytkem vyspělého světa bychom se klidně mohli považovat za motorkářskou velmoc. Vzhledem k velikosti trhu u nás působí obrovské množství obchodů a služeb na motorky nějak navázaných.

Daří se tu také prodeji nových motocyklů a co bylo možné sednout na některé motorky (především pak skútry) jen s řidičákem na auto, dočkal se trh velkého oživení. Třída do 125 cm3 u nás okupuje skoro 30 % trhu. Motorky o objemu nad 800 cm3 mají ale více než 18% podíl a zajímavé je, že skoro 5 % nových motocyklů jsou elektrické stroje.

Do září 2024 se u nás prodalo přes 25 000 nových motorek, trhu s více než 23% podílem dominuje Honda. Na druhém místě je s 10% podílem čínská značka CFMoto a třetí je s necelými 7 % podílu Yamaha (kdysi lídr trhu). Následují značky BMW a KTM. Toto jsou jediné značky, které u nás prodaly za necelý rok přes 1 000 nových motorek. Zhruba 20 000 motocyklů ročně se pravidelně přiveze také ze zahraničí jako ojetých. Podle statistik je u nás přes 1,3 milionu motorek, ale ve valné většině jde o veterány, průměrné stáří strojů je totiž přes 34 let.

Pojďme se ale podívat na motocyklové novinky pro rok 2025, které se teď představily na motosalonu EICMA v Miláně. Nesou se především v duchu přechodu na novou emisní a bezpečnostní normu Euro 5+. Některých motorek se dotkla podle očekávání - mají o trochu vyšší hmotnost a také o trochu menší výkon. Jsou ale výjimky a výrobci třeba i výkon zvedali. Jak už se stalo tradicí, spousta motocyklů se dočkala jen kosmetických změn. Podíváme se na hlavní výrobce, všem značkám se věnovat nemůžeme. Novinky vezmeme velmi stručně, podívejte se hlavně na přiložené fotky.

BMW: Silnější motory a automat

Foto: EICMA

Mezi nejoblíbenější motorky BMW u nás patří řada GS, což jsou cestovní adventure stroje. Vrcholný model GS 1300 prošel významnou proměnou.

Velká novinka v podobě nové generace plochého dvouválce se už představila na BMW R 1300 GS, nový motor se postupně podívá do dalších modelů. Ale BMW není jen o motorkách s boxerem, populární jsou i modely s řadovými motory. Například „základní“ naháč S 1000 R s litrovým čtyřválcem dostal při modernizaci a přechodu na novou normu výkon zvýšený na 170 koní po vzoru modelů M a S 1000 XR. BMW modernizovalo také brutální supersport M 1000 RR, jehož litrový motor má 218 koní a 113 Nm. Motorka dostala vylepšenou „pomocnou“ elektroniku a také velké aerodynamické elementy po vzoru motocyklů MotoGP. Zatímco „základní“ čtyřválec koupíte za něco málo přes 400 000 Kč, vrcholná M 1000 RR s plnou výbavou je motorka za více než milion.

BMW rovněž představilo svou novou automatickou převodovku, čímž reaguje na konkurenci od KTM a Yamahy a už dlouho prodávané automaty od Hondy. BMW si nechává klasickou páčku pro manuální řazení nohou (jiné značky už nemají ani tu), ale o spojku se tu už nemusíte starat.

CFMoto: Nový supersport a něco pro omladinu

Foto: EICMA

Čínská značka CFMoto vstupuje mezi supersporty, zatím ale jen s budgetovým tříválcem o výkonu 95 koní, který by mohl stát pod 200 tisíc korun.

Hlavní novinkou čínské značky CFMoto, které se v Evropě velice daří, je „budgetový“ supersport 675SR-R. Dostal zcela nový řadový tříválec o objemu 674 cm3, jenž má nabídnout až 70 kW a 68 Nm s tím, že bude možné ho uškrtit na 35 kW pro řidičák A2 (a pak zase otevřít). Nebude mu chybět kvalitní podvozek a brzdy, nastavitelné elektronické asistenty, multifunkční displej a rychlořazení (umožňuje sekat další kvalt bez pouštění plynu a mačkání spojky), byť jen nahoru. Na cenu si ještě počkejme, ale už jsme slyšeli něco jako „pod dvě kila“. Nízká je i hmotnost, s plnou 15litrovou nádrží jen 189 kg.

Nový tříválec dostane i ze supersportu odvozený ostrý naháč 675NK, který se dost inspiruje v KTM Duke, s nímž CFMoto úzce spolupracuje. V prospektu vidíme výkon 66 kW a hmotnost také jen 189 kg. CFMoto představilo i adventure bike 800MT-X ve verzi s univerzálními pneumatikami do náročnějšího terénu, ale i čistě silniční provedení. Řadový dvouválec 0,8 l má až 95 koní. Model 700 MT má řadový dvouválec 0,7 l o výkonu 68 koní, s hliníkovými kufry a plnou nádrží váží 250 kg. Myslelo se i na nejmladší, s řidičákem A1 můžete sednout na novou 125NK, což je vlastně upravený KTM Duke 125. Má 11 kW (15 k), váží jen 142 kg a nabídne moderní displej a spoustu hezkých detailů jako větší dospělé motorky. Na ceny si ale ještě počkejme.

Ducati: Nový motor V2 bez „desma“

Foto: EICMA

Značka Ducati představila nový dvouválec s výrazně nižší hmotností bez legendárního desmodromického rozvodu. Prý už dnes není potřeba.

Hlavní novinkou je u Ducati nový vidlicový dvouválec 890 cm3 (96 × 61,5 mm), který už nemá desmodromický rozvod s nuceným zavíráním ventilů. Jsou tu konvenční pružiny a zajímavost v podobě proměnného časování ventilů, které se začíná dostávat i do motorek. Standardní verze bude mít 115 koní v 10 750 1/min a 92 Nm v 8250 1/min s tím, že se bude nabízet i o 5 koní silnější verze a možnost přikoupit si závodní výfuk (přidá šest koní a ušetří skoro 5 kg).

Motoru nechybí elektronicky ovládaný plyn, čidlo klepání a něco na způsob proměnné délky sání. Jednotka je také poměrně kompaktní stavby, celá váží jen 54 kg. I když jsou nové modely V2 Panigale a Streetfighter o 35 koní slabší než předchůdci, výrobce slibuje, díky výrazně nižší hmotnosti, novému podvozku, brzdám a geometrii, prakticky stejné časy na okruhu. Nové motorky prý mají být také mnohem příjemnější a čitelnější na ovládání.

Honda: Litrový Hornet za super cenu a nová „tři-pade“

Foto: EICMA

Kdo chce „nejvíc motorky za málo peněz“, už určitě šetří na nový litrový Hornet s výkonem 152 koní, který má stát pod 250 tisíc korun. To je naprosto super cena za motorku, jež bude podle všeho kvalitní a spolehlivá.

Honda patří mezi značky, které kontinuálně vyvíjejí a modernizují. Velkou novinkou pro letošní rok je model Hornet s litrovým čtyřválcem, který nabídne moc pěkných 152 koní v 11 000 1/min a 104 Nm v 9000 1/min. Už se stalo tradicí, že tyto naháče dorazí ve standardním provedení a trochu vylepšeném SP, které mívá obvykle lepší podvozek a brzdy. Tady má SP dokonce i o 5 koní a 3 Nm silnější motor. Nový Hornet je sice koncipován jako budgetová motorka (a odpovídá tomu i super cena 244 900 Kč, za SP se připlácí 40 tisíc), ale nabídne všechny moderní vymoženosti jako nastavitelné jízdní režimy a programovatelný displej.

Oblíbené kompaktní cruisery CMX500 a 1100 Rebel také prošly modernizací a jsou nyní s upraveným sedlem, lepší ergonomií řídítek a novými stupačkami. Jejich motory mají lepší průběh točivého momentu. Pro „rebely“ dorazily do výbavy nové přístroje (už jsou to jen displeje), můžete mít pár nových doplňků (třeba malý štítek na světlo) a nové barvy. Silnější model CMX1100 má také modernizovanou a hlavně kultivovanější automatickou převodovku DCT. Honda se samozřejmě podívala i na své oblíbené skútry a modernizovala celou řadu Forza, tedy populární 125, silnější 350 a vrcholnou 750. Honda přiveze na evropský trh také zajímavého retro naháče GB350S, což je stylová motorka kategorie A2. Hýří stylem a má vzduchem chlazený jednoválec 350 cm3 o výkonu 21 koní. Honda představila také koncept kompresorem přeplňovaného tříválce V3.

Kawasaki: Vylepšená Z900

Foto: EICMA

Značka Kawasaki samozřejmě modernizovala skoro všechny své modely, ale naháč Z900 patří v Evropě k vůbec neprodávanějším.

Velkou modernizací prošel oblíbený naháč Z900. Hlavními novinkami je vylepšená elektronická výbava, kdy motorka dostala šestiosou inerciální jednotku a náklonové ABS (to není jen zajímavostí Kawasaki, už to mají skoro všechny nové motorky). Zcela nové jsou přední brzdy, elektronický plyn, oboustranný quickshifter použitelný už od 1 500 otáček a vedle moderního displeje přibyl také tempomat.

Čtyřválec 0,9 l po přechodu na Euro 5+ je sice lehce přidušený na 124 koní a 97 Nm, ale hmotnost se se vší tou novou výbavou zvýšila jen o jedno kilo na 213 kg. Prý je těžší hlavně převodovka s odolnějšími „kolečky“. Z900 má také upravenou podsedlovou část a vylepšený nastavitelný podvozek. Chybět nebude ani pokročilejší verze Z900 SE s lepším podvozkem, brzdami a rozsáhlejší výbavou.

KTM: Automat a dotykový displej

Foto: EICMA

KTM se rozhodlo, že bude svým agresivním designem polarizovat. Ale pokud jde o techniku a jízdní zážitky, zklamaný určitě nikdo nebude.

Rakouská značka známá nejen motokrosovými motocykly, ale také silničními stroji, působením v MotoGP, a dokonce závodními auty především modernizovala svou modelovou řadu a přišla s několika zajímavými novinkami. Milovníky velkých cestovních endur asi nejvíce zaujme KTM 1390 Super Duke GT a Super Adventure, dostupné ve verzi Evo a s novým automatickým řazením. Nový dvouválec o objemu skoro 1,4 l má proměnné časování ventilů a nabídne až 190 koní a 145 Nm. KTM také dalo motorce větší nádrž o objemu 20 litrů.

Fanoušci supersportů si určitě oblíbí divoký model 990 RC R, který dostal litrový dvouválec o výkonu 130 koní, motorka bude dostupná i v ostré a výhradně okruhové verzi Track. Nový motor má také ostrý naháč 990 Duke R. Vedle již oznámeného automatu pro vybrané motorky nabídne KTM u spousty strojů i novinku v podobě velké dotykové přístrojové desky s navigací a propracovanější konektivitou.

Moto Guzzi: V7 Sport a nový silnější motor

Foto: EICMA

Italové modernizovali oblíbený model V7 a přidali vylepšení podvozku a brzd. Nechybí ani limitovaná edice oblíbeného modelu Stelvio.

Jádrem evropské nabídky značky Moto Guzzi je cenově příznivý model V7, teď znovu dostupný ve verzi Sport. Dostal totiž nový podvozek s obrácenou přední vidlicí a hlavně konečně pořádnými dvěma kotouči vpředu. Legendární podélně uložený vzducháč do V s pohonem zadního kola kardanem dostal při přechodu na normu Euro 5+ elektronické ovládání plynu, takže může mít i tempomat. A hlavně má o pár koní víc, takže teď nabídne hezkých 67 koní a 79 Nm. Motorka je také o dvě kila lehčí. Stejný motor dostaly i další modely řady V7.

Modernizace se dočkal i „dual sport“ Moto Guzzi V100 Mandello, což je zajímavá cestovní motorka. Vedle nové elektroniky a jízdních asistentů se zapracovalo i na motoru, podvozku a designu. Zajímavostí je limitovaná edice modelu Stelvio Duecento Tribute oslavující 200 let od otevření průsmyku Stelvio, vznikne jen 2 758 kusů, což je nadmořská výška průsmyku v metrech.

Royal Enfield: Totální retro a elektrická motorka

Foto: EICMA

Vypadá jako motorka z roku 1948, ale je to úplně nový stroj. Naprostým protipólem je pak zcela nový koncept elektrické motorky, která se má začít prodávat v roce 2026.

Dnes už klasická britská značka je vlastně indický výrobce a mezi fanoušky retro motorek se těší velké oblibě. Vedle modernizovaných modelů s motory o objemu 650 cm3 přivezl do Milána Royal Enfield také novou řadu motocyklů Classic, což je opravdu maximální retro. Místo plastů najdete hlavně kov, takže hmotnost 243 kg (s plnou velkou 15litrovou nádrží) asi nikoho nepřekvapí. Vzduchem chlazený dvouválec má 35 koní a 52 Nm. Trochu moderněji vyhlížející model Bear se stejným motorem je o zhruba 30 kg lehčí.

Indická značka také vstupuje do světa elektrických motorek, ale místo loga Royal Enfield na nových elektrických strojích najdete logo Flying Flea (ano, opravdu se to překládá jako létající blecha, odkaz na vojenskou motorku ze 40. let, která byla na pozice shazována padákem). Jelikož se má motorka dostat na trh až v roce 2026, technické parametry jsou ještě tajné a hlavně se na nich pracuje. Indové ale slibují vlastní lehké baterie, pohon i software, nechtějí nakupovat jinde.

Suzuki: Vrací se DR-Z

Foto: EICMA

Suzuki se vrací s modelem DR-Z, který má nový motor a dostupný bude jako silniční motard i jako enduro. Ostatní motorky japonské značky byly spíše jen mírně modernizované.

Hlavní novinkou na stánku Suzuki je model DR-Z4 v provedení motard a enduro. Lehké enduro dostupné i v silniční verzi se vrací na evropský trh, takže dostalo moderní jednoválcový motor 0,4 l s vodním chlazením, výkonem 38 koní, točivým momentem 37 Nm, vstřikováním paliva, nastavitelnou kontrolou trakce, vypínatelným ABS a spoustou dalších „povinných“ záležitostí. Cenu ještě Suzuki neřeklo, ale určitě bude hodně pod 200 tisíc korun. DR-Z půjde řídit i s řidičákem A2.

Triumph: Nová kroska, limitky a další Tiger

Foto: EICMA

Triumph přišel nejen se svojí první motokrosovou motorkou, ale také představil nový silniční Tiger 800 s tříválcem o výkonu 115 koní, který bude konkurovat Yamaze Tracer 9.

Fanoušci britské klasiky ocení speciální edice Icon Edition na vybrané modely z řady Modern Classics s unikátním lakováním jen pro ročníky 2025. Model T120 Bonneville se dočkal limitky Elvis Presley s cenovkou asi 440 tisíc korun, kterých bude jen 925. Ale největší novinkou je vůbec první motokrosová motorka Triumphu - model TF 250-X a odvozený silnější TF 450.

Jádrem evropské nabídky je tříválcový naháč Triumph Trident 660, který s modernizací na Euro 5+ dostal upravený motor o výkonu 81 koní, vylepšený podvozek i novou elektroniku. Modernizace se dočkal adventure model Tiger, u kterého k současným verzím 660, 850, 900 a 1200 přibyla ještě střední silniční Tiger 800. Její tříválec má 115 koní, stroj váží jen 214 kg a nová Yamaha Tracer 9 má najednou o soupeře víc. Vylepšeními prošly i retro modely Speed Twin 900 a 1200.

Yamaha: Automat, nový Tracer a ostrá R9

Foto: EICMA

Nový Tracer 9 nabízí opravdu hodně moderní techniky. Vrcholná verze má v základní výbavě dokonce automatickou převodovku. Automat dostane i menší MT-07 a Yamaha představila i nové skútry.

Novinky Yamahy jsme si už představili, tak jen připomeneme, že se do Yamahy vrací automatické řazení, tentokrát ve formě systému Y-AMT. Zjednodušeně je to robotizovaná převodovka s automaticky ovládanou spojkou, samozřejmě si ale nadále můžete řadit „manuálně“ tlačítky na řídítkách. Vedle naháče MT-09 dostane automat také menší dvouválec MT-07.

Velké modernizace se dočkal také oblíbený cesťák Yamaha Tracer, který rovněž může být s automatem (ve vrcholné verzi 9GT+ standardně). Tracer nabídne moderní multifunkční displej pro všechny verze a zase nějakou tu novou výbavu navíc. Zajímavostí jsou třeba adaptivní LED světla s automatickým cloněním protijedoucích vozidel. Yamaha také představila vedle vylepšené sportovní R3 rovněž nový supersport R9 s osvědčeným tříválcem 0,9 l. Velkého faceliftu se také dočkal skútr T-Max 500 a modernizován byl i populární skútr N-Max 125, na který vám stačí řidičák na auto.

Zero: Nové malé elektrické motorky a nižší ceny

Foto: EICMA

I tohle může být motorka. Americká značka Zero přichystala řadu poměrně cenově příznivých elektrických krosek, se kterými nebudete v lese dělat hluk a smrdět houbařům pod nos. Modernizovány byly ale i zavedené silniční modely.

Výrobce velmi zajímavých elektrických motorek, americká firma Zero, představil novou řadu lehkých endur řady X Line, modely Zero XE a Zero XB. XB je menší a váží jen 63 kg. Výkon má asi 10 koní a malá baterie má kapacitu jen 2,4 kWh. Baterie je ale vyjímatelná. Jedná se o skutečně lehoučký „fun bike“ do terénu, ale evropský model dostane i silniční homologaci. V terénu tuhle motorku rozdovádíte klidně až na 80 km/h, což na nabití si kokosu někde v lese úplně stačí.

Provedení XE má větší baterii s kapacitou 4,3 kWh, výkon až 21 koní a delší zdvihy podvozku. Vyšší je i hmotnost, zhruba 101 kg. I tato verze se bude v Evropě prodávat v silniční specifikaci na značkách. Za lehkou XB dáte asi 120 tisíc korun, za XE zaplatíte zhruba 170 tisíc. Zero ale slibuje pro evropský trh až šest nových silničních modelů s cenou do 250 000 Kč, což by tyto zajímavé motorky určitě zatraktivnilo (dnes za ně zaplatíte mnohem víc).

Jak můžete vidět v přiložené galerii, na výstavě EICMA se představila opravdu spousta motorek, ať už úplně nových nebo aspoň modernizovaných. Ostatní značky jsme nevynechali naschvál. Ale jsme spíše automobilový web, takže jsme připomněli nejdůležitější výrobce na českém trhu.

Je ale potřeba říci, že díky zejména čínským investicím do skoro zaniklých značek se zase některé dříve slavné značky vracejí i na náš trh. A samozřejmě se k nám vozí i spousta nových asijských výrobců, kteří zvyšují kvalitu a z domácího trhu expandují do světa. Uvidíme, co nám dovolí možnosti. Ale rádi bychom vás příští rok na jaře s několika novinkami seznámili v rámci redakčních testů.

Načítám